Beredskap og øvelser

I forkant av ekstremvær eller dersom andre ekstraordinære situasjoner oppstår, bemanner vi opp vårt operasjonssenter. Vi sjekker lagerstatus på relevant utstyr, og om nødvendig sørger for å ha utstyr tilgjengelig nær uværsområdet. Vi holder også løpende kontakt med våre entreprenører og kraftselskaper i de aktuelle områdene. Telenor har representanter i alle fylkesberedskapsråd hos statsforvaltere i fylkene.

Telenor øver jevnlig på sine beredskapsplaner. I tillegg arrangerer vi årlig Øvelse Bukkesprang – en kompleks øvelse i digital hendelseshåndtering som samler deltakere fra sivil, militær og offentlig sektor, samt privat næringsliv. Formålet med øvelsen er å dele kompetanse og utveksle erfaringer. På den måten legger vi et grunnlag for samarbeid på tvers av fagmiljøer og sektorer, noe som vil være svært viktig dersom en krise treffer oss.

Telenors mobilnett har en oppetid på 99,7 prosent og driftes helt og holdent fra Norge. Måten vi bygger og moderniserer nettet gjør det til et av Europas mest robuste nett.

Programmerer jobber ved skrivebord med flere skjermer

Vårt sikkerhetsmiljø

Økt geopolitisk spenning og mer ekstremvær i en stadig mer digitalisert verden gjør oss mer sårbare. Vi som samfunn er nødt til å prioritere kvalitet, robusthet og beredskap for å sikre oss selv og styrke vår nasjonale motstandskraft.

Telenor har et viktig ansvar for å sikre at vi er trygge i vår digitale hverdag. Det siste tiåret har vi bygd et helhetlig sikkerhetsmiljø i Telenor for å beskytte våre kunder, samfunnet og oss selv. Vi jobber systematisk innen tre hovedområder; beredskap, robusthet og sikkerhet. 

Sikkerhetssenteret vårt (Cyber Security Operations Center) har som oppgave å beskytte Telenor Norge mot cybersikkerhetstrusler. Dette er hjertet og hjernen i vårt cyberforsvar. Ved hjelp av teknologi og spisskompetanse på sikkerhet er vi godt rustet til å oppdage, håndtere og hindre cyberangrep fra ulike trusselaktører.

Vi samarbeider tett med blant annet Nasjonalt cybersikkerhetssenter, ulike responsmiljøer samt andre sikkerhetsmiljøer og virksomheter innen totalforsvar. Gjennom monitorering og etterretning holder vi oss oppdatert i et trusselbilde i kontinuerlig endring.

Alle Telenors mobil- og bredbåndskunder har sikkerhetstjenester inkludert i abonnementene sine. I tillegg tilbyr vi ekstra sikkerhetstjenester og støtte til de som trenger det, både i privat- og bedriftsmarkedet. I 2024 blokkerte Telenor mer enn 2 milliarder forsøk på digital kriminalitet mot våre kunder. Dette omfatter alt fra blokkeringer av utrygge nettsider og phishing-forsøk, SMSer, svindelanrop til mer alvorlige cyberhendelser.

Programmerer jobber ved skrivebord med flere skjermer

Vi har som ambisjon å være hele Norges sikkerhetsnett. Derfor er sikkerhet og robusthet vår høyeste prioritet.

Nødnett, nødnummer og nødanrop – hva er forskjellen, og hva er Telenors rolle?

Når det oppstår en krisesituasjon, er det avgjørende at kommunikasjonen fungerer. I Norge finnes det flere systemer som sikrer dette, men de har ulike formål og tekniske løsninger. Her forklarer vi forskjellene mellom nødnett, nødnummer og nødanrop, og hvordan Telenor bidrar til at disse tjenestene fungerer.

Les mer