Bli med i Norges fremste inhousemiljø for designere og teknologer!

Telenors Service Design Lab har tatt posisjonen som et av Norges fremste inhousemiljøer for designere. Hver dag sitter over 35 designere og leker seg frem til kreative løsninger og gode kundeopplevelser. -Jeg vil påstå at vi er et av landets fremste, men også et av de mest modne inhousemiljøene for designere i Norge, sier Morten Fronth-Andersen, Head of Telenor Service Design Lab/Design Team lead i Telenor.
Telenors Service Design Lab

I toppetasjen på Fornebu har Telenor etablert sin egen Service Design Lab, og plasseringen av designerne som jobber med brukeropplevelse er nok ikke tilfeldig. De har blitt en viktig ledestjerne for bedriften.

–Vi ansatte våre første designere allerede i 2011 og var nok en av de bedriftene som var først ute. Da begynte vi å teste ut kundereiser og det var starten på tjenestedesign i Telenor. Siden da har toppledelsen definert design som et strategisk viktig fagområde. Det har gitt oss muligheten til å vokse og det har gitt designerne den plassen de fortjener i prosjektene med deltakelse allerede fra start, sier Morten.

-Vi har gått fra å være en teknologiorientert organisasjon over tid til å bli mer fokusert på kunden og kundens faktiske behov.

Norges fremste inhousemiljø
Dette kan bli noen av dine nye kollegaer.

Forenkler folks hverdag

Mange forbinder Telenor fortsatt med fasttelefoner og som en mobiloperatør. Realiteten er at designerne i Telenor jobber med å innovere tjenester som forenkler folks hverdag. Det kan være å digitalisere norske helsetjenester for å bedre livskvaliteten til pasienter, pårørende og effektiviteten i helsevesenet, eller å bidra til digitalisering i barnehagen.

-Jeg har blant annet jobbet med innsikt i barnehager og sett på mulighetene med sensorteknologi. De barnehageansatte teller barna flere ganger om dagen for å ha full oversikt. Dette tar mye tid, og vi har sett på hvordan sensorteknologi kan effektivisere oppgaven slik at de voksne kan bruke mer tid sammen med barna, sier Lene Bekk.

Er du en av våre nye tjeneste designere? Se ledig stilling nederst i artikkelen.

Modent miljø for design

Det ene som er bra med å jobbe i Telenor er at man jobber med mye forskjellig, i følge designerne.

-Man får litt den konsulentfølelsen, at det er mange ulike oppgaver å løse. Det andre er at vi er modne på bruk og adopsjon av design i forhold til mange andre bedrifter. Vi har kommet langt hva gjelder design og vi får mulighet til å følge produktet helt ut. Det å komme opp med en idé og få være med på hele reisen frem til endelig produkt betyr mye for mange designere, og er en ting jeg selv setter stor pris på, sier Siw Øverland.

Norges fremste inhousemiljø
Det jobbes mye med kundereisen. Fra venstre: Ingvild Elisabeth Eide og Ida Malene Jacobsen.

Mange ressurser og flinke folk

Ida Malene Jacobsen tok en bachelor i produktdesign ved Oslo Met og senere Master i Service System Design i København. Hun er en av de nyutdannede designerne som får boltre seg i design lab´en.

-Jeg ønsket meg til Telenor fordi jeg anså det som en kjempemulighet. Det er mange ressurser her, flinke folk, og så handler det ikke bare om å lære seg design, men også få forståelse for business- og teknologidelen av det. Og så får vi stor frihet bare vi tar initiativ og pusher på, sier Ida.

I dag jobber hun i et tverrfaglig team med å forbedre kundereisen på fiberleveranser til bedrifter.

-Kollegene våre i Telenor er veldig åpne for det vi har å bidra med. Ofte så må de litt ut av komfortsonen og utfordre sin kreativitet, men de synes det er morsomt å jobbe på denne måten, legger Siw til.

Egen design-lab

I mange organisasjoner sitter designerne spredt. I Telenor derimot er designerne samlet i ett felles team og de ønsker alle å være gode problemløsere ut i hele organisasjonen. At de har sin egen design-lab hvor de kan invitere kunder og medarbeidere inn er en styrke og gjør stedet til en attraktiv arbeidsplass.

Norges fremste inhousemiljø
Her er vi midt i en brukertest på et nytt konsept.

-Designere er en knapp ressurs i markedet i generelt, også i Telenor, og behovet for designere i prosjektene er ofte større enn hva vi klarer å levere. Det er noe av årsaken til at vi nå ønsker å rekruttere flere nye kolleger. Modenheten i organisasjonen og ønsket om å involvere designere i prosjektene, gjør at man som designer i Telenor får stort handlingsrom til å gjøre jobben sin, avslutter Morten.

Vil du bli en av våre nye kolleger? Du kan lese mer og søke på stillingen her

Følg oss gjerne på Instagram også #telenorservicedesignlab

Fakta

Telenor har blitt et av de ledende inhousemiljøene for designere, og har satset spesielt innen tjenestedesign.

I dag har Telenor over 35 designere som sitter i et eget miljø, kalt Service Design Lab.

Designerne har en egen brukerteste-lab hvor de kan invitere kunder inn til testing. Kundene sitter i et eget rom, der ett kamera fanger opp det de gjør på mobilen, og ett annet kamera følger med på ansiktsuttrykk og kroppsspråk. I et annet rom sitter utviklere, produkteiere og designere, og observerer.