Bli med å modernisere leveranseprosessene i et helt nytt Telenor-miljø

Fiber er noe av det aller viktigste Telenor investerer i for tiden. Nå kan du være med på å effektivisere og modernisere hele leveranseprosessen – fra ende til ende.
Fixed og TV

– Vi har savnet noen som sitter med det overordnede ansvaret for leveranseprosessen. Inntil nå har vi hatt begrenset innsikt i hele verdikjeden når det gjelder de produktene og tjenestene vi leverer. Dette må vi ha stålkontroll på, forteller en åpenhjertig Morten Igeltjørn, leder for nyopprettede Service Management i divisjonen Fixed og TV. 

Her sitter de med totalansvaret for Telenors leveranser av bredbånd, TV og telefoni – med andre ord, et stort og omfattende ansvarsområde. Dette handler om å sikre nok kapasitet internt i selskapet og hos entreprenørene til å levere bestilte produkter og tjenester til enhver tid.

Fiber er svært omfattende

Ta utbyggingen av fiber i et borettslag. Først selges produktet inn, prising avtales og leveransen settes i gang. Selv om hjulene begynner å rulle, er dette bare den innledende fasen av forholdet mellom kunden og Telenor. 

– I løpet av en slik prosess er det et enormt informasjonsbehov. Når kommer utstyret? Når kommer montøren? Når virker produktet? Når er utbyggingen ferdig? Gravemaskinen er borte og alt er satt tilbake slik det var igjen, men internett virker ikke hjemme hos meg, sier Morten.

– Dette gjelder spesielt med fiberutbyggingsprosjektene. Det tar lang tid fra kundens første kontakt med Telenor og frem til kunden har internett hjemme. Her kan det skje mange feil, sier Thea Brekke Saatvedt, tjenestedesigner i Fixed og TV. Hun fortsetter:

– Hvis noe ikke fungerer, gir dette et dårlig førsteinntrykk av Telenor. Å ha kontroll på denne prosessen er ganske viktig for en god kundeopplevelse.

Vil du være med på satsingen?  Se ledige stillinger nederst i artikkelen.

Jakter tre dyktige kollegaer

Nettopp derfor er det nylig opprettet et nytt miljø med ansvar for planlegging, styring og oppfølging av leveranseordrer mot bedrift-, konsument- og wholesalemarkedet. Service Management organiseres under divisjonen Fixed og TV og skal nå utvides med tre driftige og nytenkende personer. 

De er på jakt etter to ledere for seksjonene Business Management og Prosjekt & Digitalisering, samt en verdikjedeekspert til sistnevnte område. Arbeidshverdagen vil bestå av å modernisere og automatisere ordreprosessen, samt få lagt gode, robuste og helhetlige planer for fiberleveransene på lengre sikt enn i dag. Med andre ord: De skal være pådrivere for kontinuerlige prioriteringer, leveranser og forbedringer knyttet til alle produktene og tjenestene selskapet leverer til sine kunder.

– De som kommer inn vil ha en unik anledning til å gjennomføre endringer og virkelig sette sitt fotavtrykk på hvordan vi skal gjennomføre ordreprosesser i tiden fremover. Vi ser etter dyktige mennesker som ønsker å være med å påvirke hvordan vi skal levere våre produkter og tjenester i fremtiden, sier Morten entusiastisk.

Norges fremste inhousemiljø
Kartlegging av kundereisen er essensielt i arbeidet. Fra venstre: Thea Brekke Saatvedt, Marte Folgerø og Morten Igeltjørn

Samhandling i sentrum

Utgangspunktet for Service Management er tverrfaglighet og samarbeid på tvers av de mange forgreningene i Telenor. Ifølge Morten opplever de at ulike miljøer internt i samme forretningsenhet bygger ut leveransene sine hver for seg. 

– Nå skal vi se på hva vi kan gjøre sammen og hvilke synergier vi kan hente ut fra de ulike prosjektene, sier han.

Den nye avdelingen hans skal forbedre og modernisere samarbeidet mellom de Telenor-miljøene som avdelingen er avhengig av. Utfordringen deres har nemlig ikke vært å identifisere problemene i leveranseprosessene, men å implementere forbedringer. Med en hel avdeling dedikert til nettopp dette, vil sluttbrukeren oppleve raskere og mer effektive leveranser – spesielt fiberkundene.

– Fiberkundereisen er veldig spesiell. Mange hos oss kommer fra en «mobilverden», men fiberutbygging er ganske annerledes og veldig teknisk på mange måter. Det er flere som er involvert, i tillegg til at lover og regler påvirker leveransen til den spesifikke kunden, forklarer Marte Folgerø, Marketing Manager i divisjonen Business.

– I tillegg kommer vær og vind som er noe av det aller vanskeligste å forutse. Da er det desto viktigere at kunden får riktige tilbakemeldinger, legger hun til.

Har du lyst å være med å gjøre en forskjell? Ta en kikk på stillingsutlysningene nederst i artikkelen da vel!

Vil forenkle hverdagen til nordmenn

Ettersom Service Management skal jobbe tett med alle Telenor-markedsutløpene, vil den også ha stor innvirkning på strategiene Marte er med på å utvikle. Da hun fikk høre om de nye stillingene tenkte hun derfor: «Yes, dette har vi ventet på!» 

Marte Folgerø og Thea Brekke Saatvedt representerer det mangfoldige og tverrfaglige miljøet som Service Management nå blir en del av. De er begge forholdsvis ferske i Telenor – med henholdsvis ett og et halvt års fartstid i selskapet – men opplever likevel at de har påvirkningskraft, selv blant kollegaer som har vært der i «alle år». 

– Jeg syns det er et veldig godt tegn at mange har jobbet her lenge. Det betyr jo at det finnes mange muligheter i selskapet, noe som er svært verdifullt for meg som ansatt. Her bygger man kompetanse og utvikler seg gjennom jobben man har, samtidig som det er gode muligheter for faglig påfyll gjennom kursing og intern opplæring. I tillegg ser jeg det som en fordel at det er mulig å flytte på seg internt og gå inn i andre områder som virker interessante, sier Marte. 

Thea, som kom rett fra studiene da hun startet i Telenor i fjor sommer, er helt enig.

– Som tjenestedesigner er det en stor gevinst å kunne jobbe inhouse. Jeg får være med hele veien fra utvikling til implementering. Hvis vi klarer å gjøre ting litt bedre, kan hverdagen til veldig mange bli litt enklere, sier Thea.

Norges fremste inhousemiljø
Det blir mye samarbeid på tvers av forretningsområdene.

Ansetter for fremtiden

Effektivisering og modernisering er to av de aller viktigste nøkkelordene for den fremtidige kundereisen i Telenor. Her skal Service Management spille en avgjørende rolle ved å sørge for at kundeopplevelsen stadig blir bedre. Ifølge Morten Igeltjørn er selskapet derfor avhengig av en mangfoldig og fremtidsrettet sammensetning av medarbeidere. 

– Med all respekt for kompetansen til oss «gamle», så må vi hele tiden tiltrekke oss kompetansen som tar oss inn i fremtiden. Vi må evne å sette neste generasjon i stand til å forme Telenor og det vi skal levere i årene fremover, sier Morten. 

Han klarer nesten ikke å sitte stille når han tenker på det nye teamet som nå skal settes sammen. 

– Vi skal ikke endre prosessene våre bare for endringens skyld. Vi skal endre dem for å levere det beste produktet til sluttkunden. Det er dette som drar meg opp om morgenen, og for å si det rett ut: jeg elsker jobben min! 

Er du klar for nye utfordringer og kjente at dette var midt i blinken for deg?  Ta en nærmere kikk på stillingene under og husk søknadsfristen 5. april!