Som kunde hos oss, skal det føles trygt å ta telefonen. Derfor har vi inkludert Nummervarsel i alle våre mobilabonnement. Tjenesten varsler deg om potensiell svindel mens det ringer, men også om anrop fra telefonnumre som har et svært pågående ringemønster eller ved anrop fra utenlandske nummer.

Nummervarsel er en unik tjeneste i det norske markedet fordi den er integrert i mobilnettet vårt. Dermed fungerer den automatisk uten at du må aktivere eller laste ned en app.

Ønsker du Nummervarsel inkludert?

Nummervarsel - slik informerer vi om ukjente anrop:

Mobil med Nummervarsel. Telenor varsler om potensiell svindel.

Potensiell svindel

Du får dette varselet når vi mistenker at et anrop kan være et potensielt svindelforsøk. Vi anbefaler at du ikke tar telefonen når du får dette varselet.

Mobil med tekst fra Nummervarsel. Telenor opplyser: Nummer fra Brasil

Utenlandsk nummer

Vi opplyser om hvilket land nummeret kommer fra mens det ringer. Dersom dette ikke er et land du forventer en samtale fra bør du være varsom med å ta telefonen.

Mobil med Nummervarsel. Telenor varsler om nummer som ringer ofte og til mange.

Ringer ofte og til mange

Nummeret som ringer har et ringemønster som vi anser som svært pågående – selv om det kan være en legitim aktør. Du bestemmer selv om du vil ta telefonen.

Dobbel beskyttelse

I Telenor har vi et av landets sterkeste sikkerhetsmiljøer, som jobber med å blokkere svindelanrop hver eneste dag, og bare i fjor ble hele 54,5 millioner svindelanrop stoppet i våre filtre. Men selv om vi blokkerer over 1 million svindelanrop i uken, er det likevel alltid noe som vil slippe igjennom.

Vi har kun mulighet til å blokkere de anropene vi vet er svindel, mens Nummervarsel vil varsle deg om anropene vi mistenker kan være svindel. Dette kaller vi svindelvarsel. På den måten får du en dobbel beskyttelse.

Vi kan likevel ikke garantere at ingen svindelanrop når frem til deg, og det er derfor viktig at du alltid tar dine forholdsregler når det ringer fra et ukjent nummer. Husk at du aldri må oppgi personsensitiv informasjon over telefon, selv om det er til en aktør du i utgangspunktet stoler på. Ingen seriøse aktører vil be deg om dette, heller ikke banken eller politiet.

Det skal være trygt å ta telefonen

Før var telefonsamtalen en kilde til glede og forventning for mange, de siste årene har dette gått over til å bli bekymring og usikkerhet. Med Nummervarsel ønsker vi å gjøre noe med dette, for hos oss skal det føles trygt å ta telefonen. Når vi nå varsler deg om mistenkelige anrop håper vi at du kan føle deg tryggere på å ta de samtalene som ikke tagges – og at noe av gleden ved å prate i telefonen kommer tilbake.

Hva betyr det at et nummer flagges med «ringer ofte og til mange» ?

Når du får et anrop med varselet «ringer ofte og til mange» betyr det at nummeret har et ringemønster vi anser som for pågående. Det kan være legitime aktører bak nummeret, men vi anser det som sannsynlig at det er et uønsket anrop. Du bestemmer selvsagt selv om du ønsker å ta telefonen eller ikke.

Bak nummeret kan det typisk skjule seg:

•Telefonsalg

•Robotsamtaler

•Spørreundersøkelser

•Vervekampanjer

•Ulike former for spam

Det er viktig å påpeke at du ikke blir varslet om alle slik anrop, det er kun telefonnumre med et for pågående ringemønster som flagges av oss.

Ønsker du å lese mer om god ringepraksis for bedrifter, finner du mer informasjon om det her. Mener du at et nummer har blitt feiltagget, kan det meldes inn her.

Nyhet! Nå opplyser vi også om utenlandske nummer

Vi ser at mange svindelmetoder bruker utenlandske nummer der nummeret enten brukes for å skjule hvor svindelen egentlig kommer fra, eller som bruker dyre, utenlandske nummer hvor hensikten er å få brukeren til å ringe tilbake.

Det er selvsagt også mange reelle årsaker til å ringe fra utenlandsk nummer. Det kan for eksempel være kontakter du har i utlandet eller bedrifter med kontorer utenfor Norge. Nummervarsel kommer derfor med informasjon om hvilket land et nummer kommer fra slik at du enkelt kan vurdere om nummeret er fra et land du forventer kontakt fra, eller om det er noe du bør være litt ekstra oppmerksom på.

Informasjonen vises med «Telenor opplyser: Nummer fra land» på telefonen mens det ringer.

Spørsmål og svar

  • Kan jeg fortsatt bli svindlet selv om jeg har Nummervarsel?

    Ja, du kan dessverre fortsatt bli svindlet. Vi kan dessverre ikke garantere at tjenesten vil varsle om absolutt alle svindelanrop, da noe kan slippe igjennom våre filtre. Vi anbefaler at du derfor alltid er skeptisk til ukjente numre, og aldri oppgir personsensitiv informasjon over telefon.

  • Varsler Nummervarsel også om potensiell svindel på SMS?

    Nei, tjenesten varsler deg kun ved potensielle svindelanrop.

  • Varsler Nummervarsel om samtaler via apper som WhatsApp, Facetime, osv.?

    Vi kan kun varsle deg om samtaler som kommer via mobilnettet vårt, og ikke tredjepartsapper. Vi anbefaler derfor at du er ekstra forsiktig når du mottar ukjente anrop via disse appene.

  • Jeg har Se Hvem fra Telenor i dag, trenger jeg Nummervarsel?

    Hvis du har brukt Se Hvem til å varsle deg om potensielle svindelanrop, vil Nummervarsel nå overta denne funksjonen. Svindelvarsel er tatt ut av Se Hvem, men du kan fortsatt bruke appen til nummeroppslag og trygg backup av kontaktene dine.

  • Hvordan rapporterer jeg et mistenkelig anrop som ikke ble varslet?

    Dersom du opplever å motta svindelanrop som Nummervarsel ikke har varslet om, kan disse rapporteres til oss.

    Rapporter mistenkelige anrop.

  • Nummeret til bedriften min er feiltagget, hvordan fikser jeg det?

  • Fungerer Nummervarsel i utlandet?

    Nei, tjenesten fungerer kun i vårt eget mobilnett – og vil dere ikke virke når du er i utlandet.

  • Varsler Nummervarsel også om svindel fra utenlandske nummer?

    Ja, Nummervarsel varsler om potensiell svindel fra både norske og utenlandske nummer.

  • Kan jeg skru av Nummervarsel?

    Ja, du kan enkelt skru av og på tjenesten i Mitt Telenor.

  • Hvordan får jeg Nummervarsel?

    Nummervarsel er inkludert i alle våre nye mobilabonnement for privatkunder, og det vil være automatisk aktivert når du tar abonnementet i bruk.

    Hvis du ikke er Telenor-kunde i dag, må du bytte til oss. Hvis du allerede er Telenor-kunde, men har et annet abonnement – må du bytte til et av våre nye abonnement for å få Nummervarsel inkludert.

  • Hva om jeg har en integrert løsning i telefonen min som varsler meg om svindelanrop?

    Hvis du har skrudd på en slik løsning integrert i telefonen, f.eks. på Samsung, vil denne overstyre Nummervarsel, dersom begge løsninger varsler om samme nummer. Om du ønsker å sikre at det er Telenor som varsler deg, må du deaktivere den integrerte løsningen på telefonen din.

  • Fungerer Nummervarsel på alle mobiler?

    Tjenesten fungerer på alle iPhone som ikke er eldre enn 2015, i tillegg til Samsung fra 2017 med Android 9 og nyere. For Google Pixel, Sony Xperia, Doro og Nokia anbefaler vi smarttelefoner som er nyere enn 2021 for å sikre god opplevelse.

    Tjenesten fungerer per dags dato mest sannsynlig ikke på telefoner fra Huawei, samt Doro-telefoner som ikke faller innenfor kategorien smarttelefon. Ettersom mange telefonleverandører har særdeles mange modeller kan det være noen unntak fra det som er nevnt her.

  • Hvordan fungerer markeringen av utenlandske nummer i Nummervarsel?

    Nummervarsel vil se på landskode for å se på hvilket land nummeret tilsynelatende kommer fra, og deretter kommunisere dette ut til kunden når anropet skjer. Vi kan ikke slå fast at anropet gjennomføres fra landet som opplyses om.

  • Vil varsel om svindel overstyre opplysning om utenlandsk nummer?

    Varsling rundt svindel eller for pågående anrop vil prioriteres fremfor varsling av land.

  • Hva hvis jeg allerede får informasjon om hvilket land som ringer på min telefon?

    Nummervarsel vil automatisk overstyre den integrerte varslingen rundt land som følger med enkelte telefoner.