Hjelp til Zyxel NR5101

Her finner du hjelp og veiledninger for din 5G-ruter til Mobilt Bredbånd.

Bilde av Huawei B818 sett fra forsiden

Enkle steg for å komme på nett

  • Sett inn SIM-kort

    Hvis du har et SIM-kort av stor størrelse, må du knekke ut til Mikro-SIM. Strømadapteret må ikke være tilkoblet når du setter inn SIM-kortet.

    Forskjellige typer SIM-kort med markering for Mikro-SIM

    Åpningen for SIM-kortet finner du på undersiden av ruteren.

    SIM-kort settes inn på undersiden av ruteren

  • Koble til strøm

    Koble inn medfølgende strømadapter på ruterens bakside og til en strømkilde. Trykk så inn PÅ-knappen.

    Koble til strømadapter og skru på

  • Koble til WiFi

    Windows

    1. Venstreklikk på ikonet for trådløst nettverk nede ved klokken og datoen

    2. Finn nettverket som samsvarer med nettverksnavnet på undersiden av ruteren og trykk Koble til

    3. Skriv inn nettverkspassordet som står på undersiden av ruteren og trykk Koble til

    Mac

    1. Trykk på Airport ikonet for trådløst nettverk

    2. Finn nettverket som samsvarer med nettverksnavnet på undersiden av ruteren og trykk Koble til

    3. Skriv inn nettverkspassordet som står på undersiden av ruteren og trykk Koble til

  • Fullfør veiviseren

    1. Sørg for at du er tilkoblet det trådløse nettverket til ruteren (steg 3)

    2. Åpne nettleseren

    3. Skriv inn 192.168.1.1 i adressefeltet til nettleseren og følg veiviseren

    PIN-kode

    I veiviseren vil du bli bedt om å taste inn en PIN-kode. Denne finner du i brevet du mottok sammen med SIM-kortet til ruteren. 

    Hvis du ikke finner PIN-koden, kan du hente ut PUK-koden på Mine sider. Når du har tastet inn PUK-koden vil du bli bedt om å lage en ny PIN-kode. 

    Slik henter du PUK-koden

    1. Logg inn på Mine sider

    2. Velg abonnementet det gjelder

    3. Under Enheter og SIM, velg SIM-kortet det gjelder

    4. Trykk på Vis PUK-kode.

Brukerveiledning

Spørsmål og svar

  • Hva betyr lampene på ruteren?

    lampestatus Zyxel NR5101

  • Hvordan nullstiller jeg ruteren?

    Opplever du problemer med å koble til internett, kan det ofte hjelpe å nullstille ruteren. Dette stiller ruteren tilbake til de innstillingene den hadde da du fikk den.

    1. Finn noe tynt, slik som en binders eller nål

    2. Stikk gjenstanden inn i resett-hullet på undersiden av ruteren, og hold den inne i 20 sekunder

    3. Ruteren skrur seg av og på automatisk, og du kan koble til nettverket på nytt. 

    Når ruteren er nullstilt, vil nettverksnavn og passord være det som står på klistrelappen på baksiden av ruteren. Følg veiviseren (steg 3) for å sette opp ruteren på nytt.

  • Kan jeg tilkoble ekstern antenne til ruter?

    Ruteren har 2 SMA antennekontakter som støtter ekstern antenne, men kun for 5G-signaler. Ruterens eksterne antenne kontakter støtter ikke 4G-signaler.

    Husk å skyve på bryter fra INT til EXT på baksiden av ruteren om du tilkobler ekstern 5G-antenne.

    Flytt bryter fra INT til EXT - Zyxel NR5101

  • Hvor finner jeg siste programvare?

    Når ny programvare er tilgjengelig, oppgraderes ruteren automatisk for å ivareta krav til sikkerhet og stabilitet. Enhets- og SIM-kort informasjon er nødvendig for å utføre programvareoppdateringen.

    Oppgraderingen skjer på nattestid, derfor er det viktig å ikke slå av ruteren.

    Slik ser du hvilken programvare din ruter har:

    1. Åpne en ny nettleser, som for eksempel Google Chrome, på en datamaskin som er tilkoblet ruteren. Skriv 192.168.1.1 i adressefeltet, trykk Enter

    2. Skriv admin i brukernavnfeltet. Passordet er det samme som ditt opprinnelige trådløse passord. Du finner det på klistrelappen på baksiden av ruteren etter WIFI. Merk: Har du selv endret passordet til menyen, skriver du inn det du selv har valgt.

    3. På startsiden under System Info vil du i feltet Firmware Version se installert versjon av programvaren 


    Slik oppgraderer du programvaren selv:

    1. Åpne en ny nettleser, som for eksempel Google Chrome, på en datamaskin som er tilkoblet ruteren. Skriv 192.168.1.1 i adressefeltet, trykk Enter

    2. Skriv admin i brukernavnfeltet. Passordet er det samme som ditt opprinnelige trådløse passord. Du finner det på klistrelappen på undersiden av ruteren etter WIFI.
      Merk: Har du selv endret passordet til menyen, skriver du inn det du selv har valgt.

    3. Trykk på Meny ikonet øverst til høyre

    4. Gå til Maintenance -> Firmware Upgrade

    5. Trykk på Check for Latest Firmware Now

    6. Bekreft at du ønsker å bli oppgradert

Opplever du problemer med Internett?

Svært mange problemer løses ved at man skrur utstyret av og på. Opplever du allikevel problemer, kan vi hjelpe deg med veiledninger for de vanligste problemstillingene - Tregt, ustabilt eller manglende nett.