Trygg mobilitet – en forutsetning for det mobile arbeidslivet
– Vi har større fokus på å få ting gjort, enn hvor vi gjør dem. Og funksjonaliteten og sikkerheten i Telenor sine nettverksløsninger bidrar til at det moderne arbeidslivet fungerer.

Daniel Moen Hansen er en av Telenor sine kundeansvarlige, som særlig jobber med digital plattform, nettverk og sikkerhet. Han har den løpende kontakten med kunder, både før og etter at en løsning er tatt i bruk, og har førstehånds kunnskap om hvilke utfordringer og muligheter ansatte møter i et gjennomdigitalisert og mobilt arbeidsliv.
For ham er det særlig én periode som totalt har endret måten vi jobber på, ikke bare på kontoret, men ute i butikker, i en fabrikk og på et lager; pandemien.
– Norge var jo et av verdens mest digitaliserte land, både målt i dekning og bruk allerede i 2019. Men det er ikke til å komme forbi at pandemien og nedstengningen førte til et kvantesprang. Ansatte begynte å jobbe fra andre steder enn kontoret, og digitale løsninger skjøt fart – blant annet innen vare- og servicenæringen, sier Moen Hansen.
Ansatte tok i bruk Teams og Zoom og en rekke samarbeidsløsninger nærmest fra én dag til en annen. Netthandelsløsninger ble utviklet og det fantes knapt et spisested i Oslo-området som ikke innførte bestilling med QR-koder.
Pandemien endret hvordan vi jobber, og ansatte forventer fleksibilitet og tilgang til systemer uansett hvor de er. Med Telenors nettverk får virksomheter sikker, stabil og sømløs tilkobling – enten de jobber hjemmefra, i butikk, på lageret eller på farten. Automatisert sikkerhet, kontinuerlig overvåking og innebygget beskyttelse gjør det trygt å jobbe digitalt, overalt.
Innebygget sikkerhet
– Resultatet av denne utviklingen ser vi i dag, i form av hjemmekontor og bransjeløsninger med en stor grad av mobilitet og fleksibilitet. Ansatte i en butikk har et oppdatert nettlager i en app på et nettbrett de har med ut til kunden. Travle småbarnsforeldre får den fleksibiliteten de trenger for å få dagen til å gå rundt og arbeidsgivere ser oppgaver blir gjort uavhengig av om det sitter noen på kontoret eller ikke.
Forutsetningen for at dette moderne arbeidslivet skal fungere, er at folk er på nett, og at de er sikre, døgnet rundt.
– Og her har Telenor fordelen av å være en stor, samfunnskritisk virksomhet, med et kjernenett som sikrer et høyt nivå på sikkerheten og stabil oppetid for alle kunder, store og små. Vi lager selvfølgelig forskjellige løsninger og driftsmodeller, avhengig av hvor involvert en kunde ønsker å være og hvor vidt de vil eie selv eller leie hele nettverksløsningen som en tjeneste. Men vi overvåker og forebygger døgnet rundt, året rundt og veldig ofte stopper vi angrep og trusler i god tid før de når kundenes løsninger.
– En av årsakene til det, er funksjonaliteten som er bygget inn i nettverkene og som beskytter brukerne, enten de sitter på et kontor, står i en butikk eller er på vei til et møte.
Løsningene blir blant annet automatisk oppdatert, mistenkelig aktivitet flagges og nettadresser blir sjekket slik at de er sikre, før siden lastes inn og en bruker får tilgang. Pålogging er sømløs og tilgangen stabil, noe som gjør dem til gode alternativer til offentlige gjestenett, for eksempel på hoteller og flyplasser.
Høy sikkerhet til alle kunder
Veldig mye ny funksjonalitet ble slått på, tatt i bruk eller utviklet på kort tid under korona. Men litt for ofte kom sikkerhet i andre rekke, bak funksjonalitet og fleksibilitet, og fortsatt opplever Daniel Moen Hansen et element av «dette går nok bra», i møte med kunder.
– Vi må ikke ha noen illusjoner: der vi lærte oss nye, digitale måter å jobbe på i løpet av noen uker, tilpasset de cyberkriminelle sine metoder og verktøy like raskt. Digitaliseringen skaper en økt sårbarhet, i form av større angrepsflater, som igjen forutsetter at kundene fokuserer på kunnskap og forebygging. Dette er utfordringer Telenor tar på alvor, hver dag og hele året. Vi kan aldri garantere at det ikke går galt, men vi kan alltid garantere at vi har gjort det vi kan, for at det skal gå bra, avslutter Daniel Moen Hansen, kundeansvarlig, digital plattform og sikkerhet i Telenor.


