Internet of Things

Denne billaderen kan kobles på nett for å unngå dyre strømtopper

Stavanger-selskapet Zaptec har opplevd eventyrlig vekst med sin smartlader for el-biler – godt hjulpet av IoT-teknologi fra Telenor.

bilde

– I dag har strømprisen bikket tre kroner per kilowattime. I framtida vil det bli viktigere og viktigere å kunne gi ladestasjonen instrukser på hvordan den skal oppføre seg.

Det sier Fredrik Hegland, ladeekspert hos billader-produsenten Zaptec i Stavanger. De siste årene har selskapet for alvor slått gjennom i inn- og utland med sin smarte billaderteknologi.

Laderen er koblet opp mot Telenors 4G LTE-M-nett og har derfor mulighet til å lade når strømmen er billig og avvente når strømmen er dyr.

– Alternativet er å gå ut og koble av og på når strømmen er dyr eller billig. Men det blir en veldig manuell prosess.

Se mulighetene med IoT fra Telenor

Lanserte etterspurt hjemmelader

Zaptec er den typen suksesshistorie gründere drømmer om. Siden 2012 har selskapet rukket å bli børsnotert, og selger nå ladere i ti land. De har 70 ansatte – noe nær en dobling siden samme tid i 2020 – og 70.000 installerte ladere.

De har kontorer i Tyskland, Storbritannia og Sveits, hvor Zaptec nylig kjøpte opp selskapet NovaVolt. Ytterligere to europeiske land står også snart for tur, og ifølge kommunikasjonssjef Maiken Økland har de nettopp lansert en hjemmelader for eneboliger.

– Dette var et produkt som var etterspurt – en forenklet versjon som er mulig fordi den ikke trenger like tung teknologi som systemladerne vi selger til borettslag og sameier.

Tesla som lader med Zaptec-lader
BILLIGERE LADING: Takket være at Zaptec-laderne alltid er tilkoblet Telenors IoT-nett over 4G, kan de unngå strømtoppene – og gi billigere lading. Foto: Marthe Thu

Unngår topper i strømnettet

Der det er lett å fokusere på prisfordelene med smarte ladere, har de også klare fordeler i et miljøperspektiv. Noen er åpenbare – de produseres med grønn energi og forenkler (som ladere ellers) logistikken rundt elbilkjøp. Viktigere er likevel måten de kan hjelpe med å unngå topper i strømnettet.

Norsk kraft er i utgangspunktet grønn. Men når nordmenn på noen tidspunkter forbruker mer strøm enn vi produserer må vi importere strømmen fra andre land som ofte benytter kullkraft.

– Heller enn høy belastning på kort tid ønsker man den samme belastningen spredt ut over lenger tid, sier Hegland.

Han peker på at flere topper i strømforbruket også kan føre til at Statnett må bygge flere trafoer og øke tilførselen av strøm. Ser man litt fram i tid blir problemet med en mer elektrifisert bilpark kjapt synlig.

– La oss se for oss Norge om fem år, sier Økland.

– Da kommer folk flest hjem og skal lage mat på samme tidspunkt og sette bilen på lading samtidig, noe som gir høyere belastning. Og da kan det bli for lite til andre oppgaver. Strøm er litt merkelig sånn sett – du kan jo ikke ta på den...

– Du bør i hvert fall ikke gjøre det, skyter Hegland inn:

– ...men det er en forbruksvare og et felles gode. Med smartlading sørger vi for å ta strømmen når den er tilgjengelig og ikke benyttes til andre oppgaver.

Hvor mye kan du spare?

I dette eksempelet ser vi på en elbil på hjemmelading, med 2 kr/kWh satt som høy pris og 70 øre/kWh som lav pris. 12.000 km er hentet fra Statistisk sentralbyrå og er gjennomsnittlig kjørelengde for en personbil i Norge, uavhengig av drivstoff. 

Merk at prisene er teoretiske – strømpriser vil variere gjennom døgnet og fra sted til sted. 

  • Ukritisk lading som starter med en gang man kobler til: 12 000km = 2400kWh x 2kr/kWh = 4800kr

  • Smartlading som starter når strømmen er rimeligere: 12 000km = 2400kWh x 0,7kr/kWh = 1680kr

  • Differanse: 3120kr

Blir bedre etter anskaffelse

Smartladere har også samme fordel som smartbiler – nettkoblingen gjør at de kan bli bedre etter at de er anskaffet, uten at kundene nødvendigvis må betale noe ekstra.

– Om kundene ønsker en ny funksjon kan vi sitte her i Stavanger og sende den ut. Det er nok den største forskjellen mellom oss og de mer trauste laderne som ikke har den tilkoblingen, sier Hegland.

Et eksempel han gir på dette er ladekabler. Under lading er de låst i begge ender, men ellers var de tidligere ulåste - noe som gjorde det mulig å stikke av med en temmelig dyr kabel.

– Derfor oppdaterte vi appen med en sikkerhetsfunksjon som lot kabelen bli hengende fast etter lading, med mulighet for å låse opp om du trenger å ta med kabelen.

Å være koblet på nett gir også bedre muligheter for brukerstøtte.

– Gjennom skyen har vi mulighet til å besøke alle laderne uten å reise ut fysisk, sier Økland.

– Fra et brukerståsted blir det en mer sømløs opplevelse. Det er nesten litt dumt, fordi du merker det ikke når du får hjelp.

Bil som lader med Zaptec-lader
HJEMMELADER: Zaptec har lansert en hjemmelader, som raskt er blitt populær. Foto: Line Owren
Zaptec billader
ALLTID PÅ NETT: Under lokket på alle de norskproduserte Zaptec-laderne finner du et innebygget SIM-kort som sikrer kontinuerlig og stabil oppkobling mot Telenors 4G LTE-M-nett. Foto: Siri Sverdrup

Produsert i Norge 

Laderen er et særdeles hjemmeavlet produkt. Samtidig som den fysiske produksjonen foregår hos Westcontrol på Tau i Rogaland – selskapet liker å være tett på for kvalitetskontroll – har Zaptec samarbeidet godt med Telenor om oppkoblingsteknologien som gjør smartlading mulig.

Selv om WiFi-kobling er en mulighet, byr det ofte på logistiske problemer og større sjanser for avbrudd i tjenestene.

Derfor er IoT-løsningen 4G LTE-M den foretrukne standarden for en stabil og pålitelig tilkobling mot skyen, spesielt når det kommer til systemladere som skal benyttes i borettslag og parkeringshus.

– Telenor har hjulpet oss i tilfeller der vi ikke fikk ting helt til, fikset antenner og gjort justeringer i nettet for at vi skal komme videre, sier Hegland.

Nå om dagen fokuserer Zaptec på å få ut enebolig-laderen, som de håper vil erstatte stikkontakten – en billigere, men også mer utrygg lademetode.

– Norge begynner å bli modent elbil-land, sier han.

– Tidligere var det veldig teknisk interesserte som for alvor heiv seg over elbillading, men nå er vi på vei over til den vanlige mannen i gata.

Toppfoto: Siri Sverdrup

Kontakt oss for en uforpliktende prat om IoT
IoT over 4G

Telenors 4G-nett er optimalisert for IoT (tingenes internett) gjennom to forskjellige standarder, hver med sitt bruksområde.

  • LTE-M er tilpasset høye hastigheter og større båndbredde, og passer for enheter som skal sende og motta data ganske hyppig over nett.

  • NB-IoT er en mindre energikrevende teknologi som muliggjør lang batterilevetid for enheter som bare sporadisk kommuniserer via nett.

IoT på 4G kan benyttes til å få mange eksisterende og nye løsninger mer effektive og smartere. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat.