Norske bønder blir mer og mer innovative
Norske bønder omfavner mulighetene 4G fra Telenor gir dem. Se hvordan eggbonde Johan Narum har gjort gårdsdriften mer effektiv med moderne teknologi.
Det er lett å få et inntrykk av kaos når du hører kaklingen fra de 7.500 hønene til eggbonde Johan Narum på Kolbu i Østre Toten.
Men Johan har full kontroll over alt som foregår i og utenfor hønsehuset til en hver tid – takket være mobiltelefonen sin.
– Ved at alt er koblet i samme nettverk, kan jeg overvåke alle husene – uansett hvor jeg måtte befinne meg, forteller Narum.
Varsles via mobilen
Rundt i hønsehuset er det plassert ut en rekke sensorer som kontinuerlig måler kritiske ting, som varme, vanntilførsel og nivåer av CO2. Skulle det oppstå uventede avvik, varsles Narum umiddelbart på mobilen.
– Jeg kan også definere hvilke alarmer som er presserende, og hvilke det ikke er så mye hast med. Om jeg vekkes av en alarm på mobilen midt på natta, så vet jeg at det er viktig, forteller han.
Som den moderne bonden han er, har han nemlig alltid mobilen med seg – også på nattbordet.
Landbrukets fordelsprogram Agrol gir deg rabatterte Telenor-priser
Internett på hele gården
– Vi ser at norske bønder blir mer og mer innovative, og at flere og flere oppdager muligheten for å bruke mobilnettet til stadig nye deler av gårdsdriften, sier Espen Braathen, kundeansvarlig i Telenor. Han har ansvar for AgriKjøp-avtalen, som omfatter snart 28 000 norske bønder som har skaffet seg et Telenor Bedrift-abonnement med gunstige betingelser gjennom Agrol, landbrukets fordelsprogram.
– Vi vet jo hvor vanskelig det er å få fiber ut til hver eneste bonde. Men takket være de siste års utbygging av Telenors 4G-nett, kan de aller fleste likevel få høyhastighets internett som dekker hele gården, sier Braathen.
God og stabil dekning
Tidligere koblet Narum seg til internett via kobbernettet, men det kunne etterhvert ikke tilby den kapasiteten han behøvde i driften – blant annet lå sentralen for langt unna.
– Hastigheten i kobbernettet, og da spesielt opplastingshastigheten, ble en flaskehals, forteller han.Utstyret som brukes til overvåking og styring i driften av gården, levert av norske Fjøssystemer og deres leverandør Big Dutchman, krever nemlig at han alltid har en god og stabil nettforbindelse.
– Mye av dataene som registreres rundt om på gården skal en tur innom skyen, før det deretter blir tilgjengelig på mobiltelefonen min – uansett hvor jeg befinner meg. Etter at jeg for et års tid siden fikk Mobilt Bredbånd fra Telenor, har dette systemet fungert sånn som det skal, med god responstid, sier Narum.
Dette gjør det også mulig å få bistand fra andre utenfor selve gården, skulle det oppstå behov for det:
– Jeg kan nå også benytte meg av serviceteknikeren hos Fjøssystemer, som kan koble seg opp fra hvor som helst for å sjekke opp og hjelpe meg om jeg trenger det, sier Narum.
Ser seg ikke tilbake
Narum bruker Mobilt Bredbånd fra Telenor i alle husene på gården. Den mobile bredbåndsruteren har han plassert på kontoret i bolighuset, for deretter å koble opp resten av gården via retningsstyrte antenner.
– Det gikk veldig greit å drive gård også før jeg fikk dette systemet. Men når vi får forbedringer, så vil vi jo sjelden tilbake igjen. Jeg synes dette har gjort hverdagen mer lettvint, sier Narum.
Som en moderne bonde har han ikke bare behov for et godt internett til den stadig mer avanserte gårdsdriften. Også de andre som bor på gården har oppdaget gledene ved å være oppkoblet:
– Mobilt Bredbånd fra Telenor gir en tilfredsstillende kvalitet på internettforbindelsen også til privat bruk, med unger og film og spill og så videre. Det fungerer kanskje litt for godt for unga, innrømmer Narum.
De beste betingelsene
– Vi har hatt en kjempevekst i antall mobilabonnement på Agrol-avtalen, og norske bønder står for mye av den veksten. Vi har 4G omtrent på hver eneste åker nå, og det gir ofte mye høyere hastigheter og bedre stabilitet enn det som tidligere har vært mulig, sier Espen Braathen i Telenor.
Agrol har som formål å skaffe sine medlemmer gunstigst mulig priser og betingelser på en rekke forskjellige produkter og tjenester. For å sikre disse et best mulig tilbud på mobiltelefoni, Mobilt Bredbånd, internett og fasttelefoni, har Agrol i en årrekke samarbeidet med Telenor Bedrift.
– Jeg har sjekket såpass mye rundt at jeg vet hvor gunstig denne Telenor-avtalen er for meg, sier Narum og legger til: – Dette er resultatet av at mange i landbruket kan gå sammen og stå samlet i forhandlinger med store aktører – og dermed oppnå konkurransedyktige betingelser.
Som medlem av Norges Bondelag, Norges Bygdekvinnelag, Norges Bygdeungdomslag, Skogeierlagene eller Felleskjøpene kan du via Agrol-avtalen få svært gode priser på tjenester fra Telenor – med egen kontaktperson i Telenor, og døgnåpen service året rundt.
Er du ikke allerede Agrol-kunde hos Telenor, kan du henvende deg til post@agrol.no for å melde deg inn på avtalen. Oppgi navn, organisasjonsnummer og medlemsnummer i den organisasjonen du tilhører.
Landbrukets fordelsprogram Agrol gir deg rabatterte Telenor-priser
I tillegg til rabatterte priser, får du som Agrol-kunde hos Telenor følgende fordeler:
24 timers kundeservice
Agrol-pris på mobiler, rutere og tilbehør
Agrol-pris på abonnement
Data, tale, SMS og MMS i EU og EØS
98% dekning på 4G
Eneste leverandør med WiFi Tale
Sikkerhet 24/7
Kjapp levering og trygg handel