Vilkår for Telenor Smarthjem

1. Virkeområde og vilkår 

Telenor Smarthjem er ment å gi kunden og medlemmer av kundens husstand en tryggere og enklere hverdag. 

Avtalen gjelder mellom den som er registrert som kunde av tjenesten Telenor Smarthjem, heretter omtalt som tjenesten og Telenor Norge AS (Telenor). 

Det vises for øvrig til de til enhver tid gjeldende generelle avtalevilkår for privatmarkedet, som får anvendelse så langt disse passer. I tilfelle motstrid mellom nærværende vilkår og Telenors generelle avtalevilkår, går disse vilkårene foran de generelle. 

For behandling av personopplysninger, se Telenors personvernerklæring

Den som skal benytte tjenesten må registrere seg som bruker via Telenors innloggingsløsning, Connect ID som leveres av Telenor Digital AS. Se egen personvernerklæring og tjenestevilkår for Connect ID

I løpet av 2019 vil vi kontinuerlig evaluere og utvikle Smarthjem-tjenesten, slik at den lever opp til både dine og våre forventninger. Dersom kunden ikke er fornøyd eller tjenesten ikke videreføres i 2020, vil Telenor refundere alle kostnader for utstyr som i 2019 er kjøpt av, og returnert til Telenor.

2. Nærmere om tjenesten og tilkoblet utstyr 

Tjenesten forutsetter at kunden har installert Telenors Smarthub. Denne skal kobles via kabel til kundens bredbånd. Det medfølger en mobil-app som lastes ned fra AppStore/Google Play. Denne skal benyttes for konfigurering og styring av tjenestens funksjoner og løsninger. Kunden kan koble utstyr som er godkjent for bruk sammen med tjenesten til Telenors Smarthub. I appen finnes en liste over godkjent utstyr som kunden kan koble til Smarthub. 


Telenors Smarthub inkluderer et eget sikret hjemmenett og leveres med mobilabonnement samt batteri for å gi økt sikkerhet for det tilfellet at kundens bredbånd ikke fungerer eller ved strømbrudd.

Telenor Smarthjem har følgende funksjoner: 

- Smart sikkerhet, som er en varslingsfunksjon som aktiveres om det oppstår brann eller vannlekkasje. Alarmen slås av og på automatisk, - avhengig av om det er noen hjemme. Varslingen sendes til alle som kunden har registrert som voksne i appen. 

- Smart dørlås, som gjør det mulig å låse/låse opp en elektronisk lås fra mobilen. 

- Alle registrerte brukere av appen kan se hvem som er tilstede i boligen eller i nærmere egendefinert område og få varsling når noen kommer hjem eller forlater hjemmet. 

- Smart automatisering, som gjør det mulig for alle registrerte brukere å fjernstyre og automatisk styre lys og varme i boligen. 

Hvilke funksjoner brukerne har tilgang til avhenger av hvilke(t) Smarthjem-abonnement den som er registrert som kunde abonnerer på og hvilket utstyr som er installert. 

Tjenesten kan også gi oversikt over hva som skjer i hjemmet via kameraovervåking. Bare brukere av appen kan få tilgang til kameraet. Kunden kan selv bestemme om kamera skal være på- eller avslått når noen befinner seg i boligen. Når alarm utløses (vann og brann) vil opptak starte automatisk. 

Tjenesten vil kontinuerlig videreutvikles og funksjonalitet vil derfor kunne endres. Se punkt 7 om endringer. 

For mer informasjon, se nettsidene til Smarthjem

3. Forutsetninger for bruk av tjenesten

Kunden må selv installere og foreta de nødvendige innstillinger i mobil-appen, Telenors Smarthub samt annet utstyr som ønskes koblet til tjenesten. Noen av tjenestens funksjoner fungerer kun når appen er aktivert i brukerens telefon. Det anbefales å tillate at appen alltid kan følge posisjonen til brukeren. For mer informasjon, se nettsidene til Smarthjem 

4. Behandling av personopplysninger 

Telenor behandler personopplysninger for å levere avtalt tjeneste, for å videreutvikle tjenesten, og for å kunne markedsføre tjenester og funksjoner som er relatert til tjenesten samt for å varsle endringer knyttet til tjenesten.

Telenor behandler personopplysninger i tråd med de angitte formålene i første avsnitt og i henhold til gjeldende personopplysningsregler. 

Telenor behandler følgende opplysninger i forbindelse med kundeforholdet: 

- Navn, adresse og telefonnummer på brukere av tjenesten. 

- Hvem kunden har registrert som voksen, barn eller gjest. 

- Lokaliseringsdata (posisjonen til mobilen og til boligen).

- Bruksdata fra appen og Smarthub.

I tillegg behandler Telenor data som er knyttet til kundens tilkoblete enheter. Dette kan f.eks. være: 

- Sensor-data, som temperatur-, lysmålinger og data fra røykdetektorer og lignende sensorer. 

- Diagnosedata fra Smarthub og andre tilkoblede enheter. 

- Video og stillbilder fra kameraer i husholdningen. 

Ved bruk av tjenesten vil det kunne bli registrert opplysninger om enkeltindivider som ikke har gitt samtykke til at opplysninger om vedkommende blir behandlet, for eksempel video eller bilder av besøkende. Kunden anbefales å informere disse om at tjenesten er aktivert /er operativ ved for eksempel at kamera og annet utstyr er påslått. 

Telenor har ikke ansvar for kundens eller noen i kundens husstands eller registrerte brukeres bruk av personopplysninger som genereres, produseres eller på noe vis sammenstilles ved bruk av tjenesten, for eksempel video og bilder fra kameraer som er koblet til tjenesten. 

Personopplysninger knyttet til bruk av tjenesten behandles på Telenors vegne av Telenors underleverandør, Viva Labs AS. 

For ytterligere informasjon om Telenors behandling av personopplysninger, les mer om personvern på Telenor

Forutsatt at kunden har knyttet til relevante enheter, så lagrer Telenor videoopptak i 7 dager og opptakene vil i denne perioden være tilgjengelig for kunden. Eventuelle data vedrørende alarmer, dørlås og røykvarsling lagres i 180 dager. Informasjon om brukeres ankomst/avreise hjemmefra lagres i 60 dager. Andre sensor-data samt begrenset lokasjonsdata fra mobilen lagres i 7 dager. Kundens kontaktinformasjon lagres under hele kundeforholdet. 

5. Ansvar og varsling

Telenor etterstreber at tjenesten skal være tilgjengelig til enhver tid. Det kan allikevel ikke utelukkes at det kan oppstå omstendigheter som medfører at tjenesten er midlertidig utilgjengelig. Eksempler på omstendigheter som kan føre til at tjenesten ikke er tilgjengelig kan være strømutfall eller midlertidig mangelfull tilgang til bredbånd eller mobilnett. 

Telenor er ikke ansvarlig for tap som følge av feil eller mangler ved selve utstyret eller tjenesten, herunder at tjenestens varslingsfunksjon ikke fungerer. Utstyr som kobles til tjenesten må være godkjent av Telenor, ref. punkt 2, 1. avsnitt over. Kunden er ansvarlig for til– og oppkobling av utstyr og for å sikre at utstyr er operativt, for eksempel ved at strømtilførsel eller batteri er i orden. 

Telenor er ikke ansvarlig for mangler ved tjenesten som skyldes skade på utstyret som er påført av kunden eller noen kunden svarer for eller som følger av at tjenesten eller utstyret ikke er installert eller brukt i tråd med formålet eller avtalevilkårene.

Telenor har ikke ansvar for utstyrets funksjonalitet etter at avtalen er avsluttet. 

SIM-kort og mobilabonnement som leveres med løsningen (ref. punkt 2, 2. avsnitt) er kun ment som sikkerhet for det tilfellet at kundens bredbånd ikke fungerer over et kortere tidsrom. 

Kunden vil bli varslet på hensiktsmessig måte ved planlagte tiltak, oppgraderinger eller andre planlagte hendelser som medfører midlertidig bortfall av nettilknytning eller at tjenesten ikke virker. 

6. Misbruk og heving 

Kunden har ansvar for at personer som er registrert som brukere ikke misbruker funksjoner i tjenesten. Dette gjelder for eksempel om en bruker foretar uønsket videoovervåking eller opplåsning av døra fra appen. 

Kunden har også ansvar for at mobilabonnementet som følger med tjenesten ikke misbrukes. Med misbruk menes bruk av mobilabonnementet til annet enn som ekstra sikkerhet ved strøm- og nettutfall. Slikt misbruk regnes som brudd på nærværende avtale, se punkt 5 siste avsnitt og vil kunne føre til at avtalen sies opp av Telenor. 

Kunden må sikre at uvedkommende ikke får tilgang til appen og er selv ansvarlig for følger av manglende sikring, for eksempel ved at brukernavn og passord kommer på avveie. Ved vesentlig brudd på nærværende vilkår kan avtalen heves med øyeblikkelig virkning. 

7. Endringer i tjenesten, priser og vilkår 

Telenor har rett til å foreta endringer i selve tjenesten, tjenestens vilkår herunder pris samt å legge ned tjenesten. Telenor skal varsle kunden på hensiktsmessig måte, og senest en måned før endringen trer i kraft. 

Telenor har ikke ansvar for eventuell ulempe, herunder kostnader eller tap kunden måtte bli påført som følge av endringen eller nedleggelsen av tjenesten. 

Om Telenor terminerer tjenesten i løpet av 2019 vil kunden få refundert utlegg som han har hatt til kjøp av utstyr fra Telenor under forutsetning av at utstyret returneres. 8. Oppsigelse Kunden kan si opp avtalen med umiddelbar virkning ved å sende epost til kundeservice, smarthjem@telenor.com

Ved oppsigelse tilbakebetales ikke forskuddsfakturert månedsavgift for inneværende måned.