Smarthuset ditt styres fra ett sted

Telenor Smarthub er selve hjernen til ditt smarthus. Med Smarthjem-appen kan du enkelt slå lyset av og på, senke temperaturen, låse opp døren og sette automatiske regler for når noe skal skje. Har du Google Home eller Amazon Alexa trenger du ikke løfte en finger engang, du kan be den om å senke lyset med stemmen din. Enklere blir det ikke!
Smarte hjem

Virker på tvers av leverandører

Med Telenor Smarthjem kan du kople til utstyr fra ulike leverandører. Smarthjem virker på tvers av ulike leverandører og smarte enheter, enten de er kjøpt f.eks. hos Telenor, IKEA, Elkjøp eller andre butikker. I appen får du oversikt over hvilke enheter som støttes.

Alltid på nett

Med Telenor Smarthjem kan du være trygg på at ditt Smarthjem fungerer selv om bredbåndet eller strømmen går. Telenor Smarthub leveres med et mobilabonnement og batteri som fungerer som backup dersom noe galt skulle skje hjemme.

Trenger du hjelp?

Her har vi samlet svar på de vanligste spørsmålene om Smarthjem

?

Hva er Telenor Smarthjem?

Telenor Smarthjem består av en smarthub, en app og utstyr som følger med i startpakkene til Tryggere Hverdag og Nøkkelfri Hverdag. 


Hjernen i Telenor Smarthjem er Telenor Smarthub. Smarthubben og den enkle mobilappen er alt som skal til for at du kan styre ditt smarte hjem. Telenor Smarthub støtter en mengde ulike enheter som benytter seg av standardene Z-Wave, ZigBee, Bluetooth og WiFi. Dersom noe uforutsett skulle hende, f.eks. strømbrudd eller at du mister tilgang til internett via fast bredbånd, vil Telenor Smarthub fremdeles virke fordi den har batteri og et SIM-kort som kobler den til mobilnettet. Dette gjør Telenor Smarthub til en av de mest pålitelige boksene du kan ha i ditt smarte hjem. 


Telenor Smarthjem samler sensor- og GPS-data, og bruker deretter kunstig intelligens til å analysere mønstre og rutiner for husholdningen. Basert på dette, tar løsningen kontroll på oppvarming, sikkerhet og lys uten behov for brukerdeltakelse.

?

Hvor bestiller jeg Telenor Smarthjem?

Telenor Smarthjem bestiller du i nettbutikken på telenor.no

Her kan du bestille Tryggere Hverdag

Her kan du bestille Nøkkelfri Hverdag

?

Hvorfor betaler jeg månedspris?

Du trenger et abonnement for å kunne dra nytte av de mange smarte funksjonene i Smarthjem-appen. I Smarthuben er det et SIM-kort som automatisk kobles til mobilnettet ved utfall av ditt faste bredbånd. Dermed er du sikret at alle enhetene dine alltid er koblet til nettet.
?

Er det bindingstid på Telenor Smarthjem?

Nei, det er ingen bindingstid.
?

Hvordan kommer jeg i gang med Smarthjem-appen?

Last ned appen til mobilen din fra Google Play eller App Store. Smarthjem-appen veileder deg gjennom installasjonen. 


?

Hvorfor trenger jeg å dele min posisjon med Smarthjem-appen?

Telenor Smarthjem har en rekke smarte funksjoner du kan aktivere basert på din geografiske posisjon. 

For å bruke denne funksjonaliteten vil du måtte aktivere posisjonsdeling med Smarthjem-appen.

?

Hvorfor trenger jeg å tillate varsler fra Telenor Smarthjem?

På iOS krever Apple at brukerne aktivt velger å tillate push-varsling. Dette betyr at du som bruker av en iOS-enhet må bekrefte at du vil motta varsler fra Telenor Smarthjem. På den måten vil vi kunne nå ut til deg og rapportere om uventede hendelser som har blitt oppdaget av de smarte enhetene i hjemmet ditt.

?

Hva er CONNECT ID og hva trenger jeg det til?

CONNECT fra Telenor er en trygg påloggingsløsning som gir deg enkel tilgang til flere tjenester. Telenor tilbyr en enkel og sikker autentiseringsløsning du kan stole på. Du får enkel tilgang til de viktigste tjenestene fra Telenor slik som Mitt Telenor, Mine sider, Min Sky, Mine Kontakter, Min Familie og Telenor Smarthjem.

?

Hvordan installerer jeg Telenor Smarthub?

Begynn med å Installere Smarthjem-appen på din telefon. Appen vil ta deg stegvis gjennom installasjonen. Dersom appen ikke får kontakt med Smarthubben, kan du restarte denne ved å ta strømkabelen ut og inn.

?

Kompatible enheter

  • Alarm-knapp (Aeotec, DSA38-ZWEU) 
  • Amazon Alexa (Smart høyttaler) 
  • Dør- og vindussensor (Aeotec, GEN5 ZW120-C)
  • Signalforsterker (Aeotec, ZW117-C) 
  • Vannsensor (Vision ZF-5201EU-5) 
  • Google Home (Smart høyttaler)
  • IFTTT 
  • Innendørskamera (Foscam, FC1405P) 
  • Dørlås ( ID Lock Model 101, 103) 
  • Dørlås ( ID Lock Model 150) 
  • Dørlås (Danalock v3) 
  • Lyspære (Zipato, RGBW E27) 
  • Philips Hue 
  • Radiatorkontroll (Danfoss, LC-13) 
  • Røykvarsler (Fibaro, FGSD-002) 
  • Multisensor (Fibaro, FGMS-001 ZW5) 
  • Sirene (Aeotec, ZW080) 
  • Smartkontakt (Fibaro, FGWPF-102 ZW5) 
  • Vindusrutesensor (Climax, ACGS-23ZW) 
  • Zigbee Lys (IKEA Trådfri, Philips hue lys
?

Hva gjør jeg om jeg ikke får installert en enhet?

Følg instruksjonene i Smarthjem-appen for å installere en ny enhet.
?

Hva gjør jeg hvis en enhet mister forbindelsen med Telenor Smarthub?

Enheter som mister forbindelsen vil ha status “frakoblet” i Smarthjem-appen. Forsøk følgende for å koble den til igjen: 

  • Sjekk batteriet (dersom utstyret går på batteri) 
  • Sørg for at enheten ikke står for langt unna smarthubben 
  • Resett enheten som ikke får kontakt. 

Brukerveiledningen fra produsenten av den aktuelle enheten vil fortelle deg hvordan du gjør en resetting til fabrikkinnstillinger.

?

Hvorfor ligger jeg inne med et M2M-abonnement på Mine sider/Mitt Telenor-appen?

På Mine sider og i Mitt Telenor får du en oversikt over alle dine tjenester og abonnement. M2M-abonnementet sørger for mobil-forbindelse ved utfall av ditt faste bredbånd.
?

Hvordan behandles mine data?

Data som samles av Telenor Smarthjem blir kryptert og lagret på en sikker server i skyen. I Telenor Norge respekterer og verdsetter vi din personlige integritet høyt.

Vi håndhever dette ved å bruke de nyeste sikkerhetsstandardene og anbefalt praksis for IoT løsninger, og vi deler ikke data som samles inn med noen andre. 

Les mer om personvern >

?

Er Telenor Smarthjem sikret mot datainnbrudd?

Telenor Smarthub bruker de nyeste standarder og protokoller for å sikre at all kommunikasjon mellom enheter foregår på en sikker måte. Alle kommunikasjonstjenester som benyttes i Smarthjem bruker en sikker og dedikert VPN-kanal i skyen. Dette inkluderer også bildemateriell som strømmes.
?

Trenger jeg fortsatt å ha med meg nøkler når jeg har ID-lock?

Dørlåsen har ingen nøkler. I stedet kan du låse deg inn ved hjelp av selvvalgte koder, en nøkkelbrikke eller via Telenor Smarthjem-appen. Som en reserveløsning kan du også bruke et 9V batteri hvis dørlåsen er uten strøm.

?

Jeg trenger hjelp med dørlåsen min fra ID Lock, hva gjør jeg?

Her finner du en video som viser hvordan du installerer.

ID Lock har et eget kundesenter som kan kontaktes, få mer informasjon på Kundesenteret til ID Lock her >

Du kan også se brukermanual for ID Lock her>

?

Hvordan holder jeg dørlåsen fra ID Lock oppdatert?

Hvis du laster ned appen 'ID Lock 150 Updater', kan du alltid holde dørlåsen din oppdatert. Oppdateringsappen til ID Lock lar deg oppdatere firmwaren i låsen din til nyeste versjon. Gjennom veiviseren i appen kobler du telefonen til låsen og kan følge oppdateringsprosessen fra start til slutt. Når oppdateringen er fullført kobler låsen seg fra telefonen, og du kan fortsette å bruke funksjonene og mulighetene i din smarte, elektroniske dørlås.

Appen er tilgjengelig for både iOS og Android.

Se flere spørsmål