Telenor fjerner roamingkostnader i EU- og EØS-land
(Fornebu, 26. april 2016) I morgen fjerner Telenor roamingkostnader i EU- og EØS-land. Dermed kan reisende nordmenn ringe, sende meldinger og surfe akkurat som hjemme.
– Mange er svært opptatt av hva det koster å bruke mobilen på tur i utlandet. Nå kommer vi med et budskap vi tror kundene våre vil elske: Endelig kan de ringe og sende meldinger så mye de vil samt bruke av den inkluderte datamengden i abonnementet sitt i alle EU- og EØS-land, sier leder for Telenors mobilvirksomhet, Bjørn Ivar Moen.
Nordmenn flest er ivrige og avanserte mobilbrukere, og Telenors kunder har vært tydelige på at de ønsker å kunne bruke mobilen helt likt i utlandet som hjemme.
– De ønsker å dele reiseopplevelser i sosiale medier, bruke karttjenester til å finne restauranter og hotell, strømme musikk og video – i det hele tatt bekymringsløst boltre seg med mobilen, akkurat som hjemme. Nyheten vi presenterer i dag er gjennombruddet mange har ventet på, sier Moen.
Fra usikkerhet til trygghet
Tilbudet omfatter både privat- og bedriftskunder, og selv om Telenor de siste årene har redusert prisen for bruk av mobilen i utlandet for alle, registrerer selskapet at mange kunder fortsatt bekymrer seg for kostnadsnivået og føler en usikkerhet rundt bruken.
– Usikkerheten fører til at noen til og med skrur av dataroamingen når de er på reise, slik at de ikke får sjekket mail eller utført andre nett-tjenester med mobilen. Med våre nye priser er det ingen grunn til å bruke av-knappen. Når vi nå fjerner roamingkostnader i hele EU og EØS kan også bedriftskunder bruke av inkludert datamengde, og ringe og tekste så mye de vil – akkurat som når de er hjemme, sier leder for Telenor Bedrift, Ove Fredheim.
Han påpeker at dette vil ha stor betydning for kundene, da hele 90 prosent av kundenes mobilsurfing i utlandet i dag skjer i Europa.
Nå kan du bruke mobilen i EU og EØS uten ekstra kostnad, sier Ove Fredheim (t.v.) og Bjørn Ivar Moen.
Frihet til privatkunder
De nye abonnementene til Telenors privatkunder har fått navnet Frihet, og er i salg fra og med 27. april. Alle Telenors kunder får bruk i EU/EØS inkludert ved kostnadsfritt å bytte til nytt abonnement. – Jeg vil oppfordre våre kunder til å bytte til nytt abonnement, slik at de kan gå sommerferien bekymringsløst i møte, sier Bjørn Ivar Moen.
De nye mobilabonnementene fra Telenor inneholder ikke bare nye priser for bruk i utlandet, Telenor lover også andre positive endringer.
– Folk elsker å ta bilder og video med mobilen, og over 250.000 nordmenn har allerede tatt i bruk lagringstjenesten Min Sky. I de nye abonnementene inkluderer vi ubegrenset lagring av mobilt innhold som bilder og videoer med tjenesten Min Sky. Dette er i seg selv en stor nyhet, sier Moen, som også trekker frem inkludert MMS, større datapakker og enda høyere hastigheter blant fordelene i Frihet-abonnementene.
– Med dette innholdet styrker vi kraftig abonnementene. Men det er ikke bare voksne som skal få glede av et slikt innhold. Telenor lanserer nå også nye mobilabonnement for barn og unge, og abonnementene heter rett og slett Ung. Disse har selvfølgelig de samme fordelene som Frihet-abonnementene, sier Moen.
Fri for Bedriftskunder
Også for Telenors bedriftskunder inntreffer endringene 27. april, og videre gjelder ubegrenset mobillagring med Min Sky, og størrelsen på abonnementspakkene økes.
– Har du abonnementet Fri+ med 4GB eller mer, er roaming i EU/EØS inkludert, sier Ove Fredheim, som oppfordrer kundene til å ta en gjennomgang av innholdet og sette seg inn i hvilke abonnement som omfattes av det nye tilbudet.
Moen og Fredheim mener det mest banebrytende i nyhetene til både privat- og bedriftskundene er at kunder som er på reise i Europa, endelig kan bruke abonnementet sitt uten ekstra kostnad. – Dette er et paradigmeskifte i mobilverdenen, sier de to.
(Roaming innebærer at en mobilkunde som reiser utenlands, er gjest i mobilnettet til andre mobiloperatører i landet hun eller han besøker. Mobiloperatøren man er kunde hos, betaler andre operatører for tillatelse for slik gjesting.)
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor Norge
Tlf: 952 09 037, e-post: anders.krokan@telenor.com