Pressemeldinger

Telenor advarer: Slik svindles eldre kvinner

Ved hjelp av enkel programvare kan svindlere kamuflere seg bak et hvilket som helst norsk telefonnummer, og stadig flere blir rammet av målrettet «Olga»-svindel. Telenor sperrer over 200.000 svindelanrop hver dag.
Svindlerne tar i bruk stadig nye metoder for å lure enkeltpersoner. (Illustrasjonsfoto: Martin Fjellanger/Telenor)

(Fornebu, 9. juni 2020) Ved hjelp av enkel programvare kan svindlere kamuflere seg bak et hvilket som helst norsk telefonnummer, og stadig flere blir rammet av målrettet «Olga»-svindel. Telenor sperrer over 200.000 svindelanrop hver dag.

Svindlerne jakter alltid etter ofre de kan lure. Den siste tiden har det dukket opp en ny, utspekulert metode. Svindelen retter seg mot eldre, sårbare mennesker og rammer særlig kvinner.

– Svindlerne ringer systematisk til kvinner ved navn som Olga, Kari, Sigrid og Gerd for å lure dem til å gi fra seg personsensitive opplysninger og bank-ID. Disse navnene er gjerne vanlige for eldre generasjoner kvinner, og er lette å finne fram til i nummeropplysningen, forklarer Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge.

Tapper kontoen

For å skjule hvem som ringer, bruker svindleren ofte et falskt, norsk nummer. En annen metode er at vedkommende gjemmer seg bak et eksisterende telefonnummer registrert på en annen person eller virksomhet, såkalt «spoofing». Offeret aner derfor gjerne ikke uråd når svindleren tar kontakt.

– Svindleren later som at det er banken som ringer, og forklarer at et lån er klart for utbetaling. «Olga» benekter at hun har tatt opp et lån, og takker selvfølgelig ja til å bli satt over til andre i banken for å hindre utbetalingen, sier Nilsen.

Etter å ha blitt «satt over», gir hun fra seg passord og personlige opplysninger til svindlerne. Så fort svindleren har fått kontroll på nettbanken, tappes kontoen for penger.

Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge. (Foto: Martin Fjellanger)

Renspikket lureri

– Det er veldig viktig at folk er klar over hvordan denne typen svindel foregår. Selv om den kan ramme alle, oppfordrer vi pårørende til å hjelpe foreldre og besteforeldre med å være ekstra varsomme. Ingen banker eller andre seriøse aktører ber deg om denne type opplysninger på telefon. Da er det renspikket svindel, advarer sikkerhetsdirektøren.

I tillegg skal du aldri gi fra deg din bank-ID, uansett hvem som spør – hverken på telefon eller på andre måter. Den er utelukkende personlig.

Telenor har et stort sikkerhetsmiljø som arbeider systematisk med å svindeltrafikk.

– Daglig blokkerer vi over 200.000 anrop, altså omkring 73 millioner anrop årlig. Dette inkluderer både wangiri-anrop, hvor målet er at du skal ringe tilbake til et betalingsnummer svindleren har opprettet, og spoofede samtaler fra utlandet. Heldigvis stopper vi altså mye uønsket trafikk før det når kundene. Utfordringen er at svindlerne bytter telefonnummer hele tiden, slik at sperringene blir mindre effektive. Derfor er folks kjennskap til metodene det beste forsvaret mot å bli lurt, avslutter Nilsen.

Råd mot «Olga»-svindel

  • Aldri oppgi sensitive opplysninger over telefon. Det kan være innloggingsdetaljer, personopplysninger, passord eller kontoinformasjon.
  • Dersom du mistenker at du har blitt forsøkt svindlet, ta kontakt med banken din eller din mobiloperatør.
  • Som pårørende vær særlig oppmerksom på familiemedlemmer som kan være ekstra utsatt. 

Les mer på https://www.telenor.no/sikkerhet/

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Magnus Line, informasjonssjef i Telenor Norge
Tlf: 415 00 632, e-post: magnus.isaksen-line@telenor.comeller ring pressetlf. på 800 80 900
Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse