Slik unngår du netthandel-fella
(Fornebu, 9. desember 2019) Julen står for døren og nettbutikkene frister med gode tilbud. Stadig flere velger å handle julegavene på nett. Det er dessverre ikke helt risikofritt for det finnes en del useriøse aktører. Her er fire tips for å unngå å bli lurt.
Hvert år legger vi igjen milliarder på netthandel til jul. I en stressende førjulstid kan man spare mye tid og penger ved å handle på nett. Likevel bør du være klar over at det er lettere å bli lurt når man handler på nett enn i butikk. Det finnes mange falske nettbutikker, og det mangler ikke på svindelforsøk.
– Det er klart det er fristende å slå til, særlig når nettbutikkene frister med gode tilbud nå som vi nærmer oss jul. Samtidig bør du være klar over at det finnes mange falske nettbutikker der ute. Hvis du ikke kjenner til nettbutikken fra før, anbefaler jeg å være kritisk før du handler, sier Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge.
Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge oppfordrer kundene til å være ekstra påpasselige når de handler på nett. (Foto: Martin Fjellanger)
Dersom du handler mye på nett, kan det være lurt å benytte seg av Sikker ID. Tjenesten sørger for en tryggere hverdag på nett.
Her er noen enkle råd for å gjøre handelen tryggere.
1. Sjekk adressen
Kjenner du ikke til nettbutikken fra før bør du alltid være påpasselig med å sjekke adressefeltet. Mange av de falske sidene har adresser sammensatt av et merkenavn og norske ord, for eksempel «canadagoosejakke.no». Ser du slike fraser i adressefeltet, bør varsellampene blinke.
Du bør også være oppmerksom på adresser som mangler en bokstav eller har en bokstav ekstra, og ser nesten identisk ut som den siden du egentlig ønsker å besøke. Det er også et problem at useriøse aktører legger på .com istedenfor .no, noe som betyr at for eksempel gsport.com står på Forbrukertilsynets liste over falske nettbutikker.
2. Sjekk butikken
Mer enn 150 nettbutikker står i dag oppført på denne listen. Sjekk om nettstedet du er inne på er oppført der.
Handler du hos en av dem, risikerer du å motta falske varer, eller ingen varer i det hele tatt. I verste fall risikerer du at kredittkortdetaljene dine kommer på avveie, eller at det installeres skadelig programvare på maskinen din.
3. Er tilbudet for godt til å være sant?
Virker tilbudet for godt til å være sant, er det som regel det. For å gjøre et godt kjøp, anbefaler vi å bruke en app som Shopgun eller Prisjakt, som finner tilbud og beste pris hos seriøse aktører.
Vil du likevel handle i en nettbutikk du ikke kjenner fra før, bør du være forsiktig og følge rådene over.
4. Installer sikker ID
Handler du mye på nett kan det lønne seg å bestille tjenesten Sikker ID som gir deg hjelp mot svindel og identitetstyveri
Hvordan fungerer Sikker ID?
Sikker ID består av tre funksjoner som alle sikrer deg når du er på nett:
- ID-monitorering: Varsler deg hvis e-postadressen din og innloggingsdetaljer oppdages på et usikkert sted på nettet.
- ID-tyveriforsikring: Sikrer hjelp dersom du blir utsatt for ID-tyveri, slik at du får advokatbistand og økonomisk kompensasjon ved misbruk og svindel. Du får også hjelp om noen har lagt ut et bilde av deg uten samtykke, eller har laget falsk profil med dine opplysninger.
- Nettslett: Med Nettslett får du hjelp til å fjerne uønsket innhold på nett. Dette gjelder både ting som blir skrevet om deg og private bilder på avveie. Du får advokatbistand og en kontaktperson som tar på seg jobben med å slette bilder og kommentarer for deg.
Merk at ID-tyveriforsikringen aktiveres automatisk ved bestilling, mens ID-monitoreringen må du selv aktivere ved å registrere minst én e-postadresse i Mitt Telenor eller på Mine Sider.
Dette er noen av rådene Nettvett.no gir for sikker netthandel:
- Så langt det er mulig, bruk nettsider du kjenner og stoler på
- Sjekk om nettsiden har en legitim postadresse og et telefonnummer
- Finn ut hva andre har sagt om siden ved å søke på nettbutikkens navn i en søkemotor
- Sørg for at tilkoblingen er kryptert (vises gjerne med et hengelåsikon og/eller bokstavene HTTPS i grønt i adressefeltet)
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Anders Krokan, fungerende kommunikasjonsdirektør i Telenor Norge
Tlf: 952 09 037, e-post: anders.krokan@telenor.com eller ring pressetlf. på 800 80 900. Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse