Pressemeldinger

Mobildekning tilbake etter sjøkabelbrudd i Nordland

Et ras ved Hemnesberget i Nordland tirsdag morgen førte til et sjøkabelbrudd som har ført til noe redusert dekning i enkelte områder rundt Rana og Hemnes. Raset førte til brudd på to sjøkabler som ligger i fjorden. Mobildekningen kom tilbake onsdag kveld.

(Oslo 28. mai 2014) Et ras ved Hemnesberget i Nordland tirsdag morgen førte til et sjøkabelbrudd som førte til noe redusert dekning i enkelte områder rundt Rana og Hemnes. Raset førte til brudd på to sjøkabler som ligger i fjorden, brudd som kun kan repareres ved hjelp av kabelskip.

- Kabelskipet er på vei, og vi forventer at det er fremme rundt midnatt natt til torsdag. I mellomtiden jobber entreprenører med å legge om trafikken i området slik at dekningen blir styrket. Flere områder har allerede fått bedre dekning på grunn av dette arbeidet, sier Kristine Meek, leder for eksternkommunikasjon i Telenor Norge.

Klokken 18:45 onsdag ettermiddag kunne Telenors operasjonsleder rapportere at mobildekningen hadde kommet tilbake i området på grunn av trafikkomleggingen.  

Med det samme skipet er på plass vil dykkere begynne å undersøke bunnen og den skadde kabelen slik at kabelskipet kan begynne skjøtearbeidet. Dette arbeidet vil kunne ta noe tid.

- Vi håper at den første kabelen blir fikset torsdag kveld og det vil bedre dekningen noe. Vi vil deretter raskt jobbe videre med kabel nummer to. Men før dykkere har fått undersøkt skadeomfanget nærmere er det vanskelig å gi eksakt rettetidspunkt, sier Meek.

Kabelbruddet førte til noe utfall på 2G trafikk i Træna, Rana, Saltdal, Meløy, Rødøy, Lurøy, Leirfjord, Hemnes. Det er 3G og 4G dekning på de flere av disse områdene. Dette gjør at flere hadde god mobildekning, selv om 2G nettet var noe redusert.

Entreprenører har også jobbet med å rute om trafikk i løpet av dagen slik at dekningen langs E6 nord for Rana er betraktelig bedre onsdag enn tirsdag.

Raset har også ført til enkelte feil på bredbånd i Leirfjord, Hemnes og Vefsn, samt fasttelefoni i Vefsn. Kunder som har leide samband av Telenor kan også være berørt av kabelbruddene.

- Vi beklager ulempene denne feilsituasjonen skaper for våre kunder, men når det går ras vil det kunne ha konsekvenser for infrastruktur som i dette tilfellet. Siden vi har 3G og 4G i området kan man forsøke å oppsøke områder med dekning ved å sjekke vårt dekningskart, sier Meek.

Om noen trenger å ringe nødnummer når det ikke er dekning i et område kan man ta ut SIM-kortet fra mobilen for å ringe 112. Mobilen vil da søke etter dekning hos andre operatører i området. Dette gjelder ikke 110 eller 113.  Telenor vil komme tilbake med mer informasjon så snart kabelbruddet er reparert.

For nærmere informasjon:

Kristine Meek
Leder eksternkommunikasjon
Telenor Norge
Tlf.: (+47) 918 85 405
E-post: kristine.meek@telenor.com