Nye utfall og mange småfeil etter uvær
(Fornebu 13.01.2015). Tordenværet natt til tirsdag førte til nye feil i nettet i Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. På kommunenivå er Hordaland nå i stor grad dekket, men fortsatt er noen mindre områder sterkt berørt. Telenor forventer at det vil ta tid å få rettet alle feilene i nettet.
Feilrettingen i Hordaland går fremover, men nattens uvær førte til enkelte nye feil. Generelle feil i området er fortsatt høyt.
- Vi har nå to store fiberbrudd som har høy prioritet. Det ene ligger nord i Askøy og påvirker mobildekning i området, samt bredbåndsdekningen her og i Radøy og Meland. I tillegg berører et fiberbrudd utenfor Florø tjenester på mobil og bredbånd for en del kunder i Bremanger, opplyser dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge.
Høy beredskap på feilretting
Det har vært et nytt uvær som har passert kysten med kraftig lyn- og tordenvær. Dette har medført en del nye feil, og fortsatt er rundt 50 basestasjoner ute av drift i Hordaland.
- Hovedfokus i Hordaland er fortsatt å prioritere, samt rette feilene som gir størst konsekvens. I tillegg jobber vi med de viktigste mobilsitene våre for å gi forbedret dekning. Vi har god oversikt over feil i område ned på kundenivå, og vil rette mindre feil fortløpende der det er mulig. Entreprenørene våre har hentet inn mange ekstra ressurser, så vi er bedre bemannet i området enn noensinne, sier Amundsen.
Ny situasjon lenger nord
I tillegg til Hordaland har det kommet til enkelte nye feil i Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal etter nattens uvær.
- Her er det spesielt et fiberbrudd utenfor Florø som prioriteres. Feilen påvirker dekning på mobil og tilgang til bredbånd for kunder i Bremanger. Her vil vi starte feilrettingen så fort været tillater dette. I tillegg er begge basestasjonene våre i Sandøy i Møre og Romsdal ute. Utover dette vil det være stedvis dårligere dekning på mobilen, sier Amundsen.
Forventer lang rettetid på mindre feil
Selv om situasjonen i områdene blir stadig bedre, påvirker situasjonen også normale rettetider på mindre feil og enkeltfeil.
- Selv med økt bemanning, har de siste dagene vært svært ressurskrevende. Dette påvirker dessverre også generelle rettetider på enkeltfeil som har oppstått både før og under orkanen. Dette betyr at noen av kundene våre risikerer å vente lenge før tjenestene er inne. Vi beklager ulempene dette medfører for kundene våre, men vi gjør nå det vi kan for å hente inn forsinkelsen på feilrettingen, avslutter Amundsen.