Kaster mindre mat i kantinene

Siden september 2018 har kantinene på Telenor Fornebu redusert matsvinnet med 42 prosent. –Vi har allerede nådd målet om å redusere 20 prosent innen 2020, så nå er vi motivert til å sette oss nye mål, sier prosjektleder Anne-Marie Knudsgaard i Telenor Eiendom.

Gruppen for matsvinn smiler til kamera

På verdensbasis kastes 1/3 av maten som produseres, og i Norge kaster vi 385.000 tonn med mat i året. Det tilsvarer hver åttende handlepose – rett i søpla. Matsvinnet har en verdi på ca 22 milliarder kroner i året. For hver porsjon mat som blir reddet blir det sluppet ut 2,5 kg mindre CO2.

Derfor har Telenor Eiendom, ISS og Telenor Norge inngått et samarbeid, inspirert av organisasjonen Matvett, for å forebygge og redusere matsvinn. Telenor Norge deler Matvetts mål i kampanjen KuttMatsvinn2020 som handler om å redusere matsvinnet med 20 prosent innen 2020 hos deltakende serveringssteder. Det overordnede målet er å bidra inn i arbeidet med å nå FNs bærekraftmål 12.3 om å halvere matsvinnet innen 2030.

bilde av mat

Kollegaer krevde handling

Tilbake i september 2018 var Telenor-ansatt Kari Erlandsen en av flere engasjerte ansatte som mente at «nå må vi gjøre noe med avfallet vårt!».

-Jeg kontaktet da Telenor Eiendom og gleden var stor da det viste seg at de sammen med ISS, som leverer kantinetjenester her på Fornebu, allerede hadde tenkt samme tanken. ISS hadde allerede signert avtale med Matvett og alt var klart til implementering i løpet av få uker, forklarer hun.

Så gikk det slag i slag; ISS kjøpte inn vekter, det ble lagt en kommunikasjonsstrategi ut mot ansatte, og kampanjen ble rullet ut.

Veier maten

De tre vektene måler både hvor flinke man er på kjøkkenet til å utnytte maten man kjøper inn, hvordan man utnytter overskuddsmat, og mengden matavfall fra besøkende i kantinene.

-Når god og spiselig mat havner i søpla så blir det til matsvinn. Det er ikke bare maten som havner i søpla, men også alle ressursene som ligger bak det å produsere, foredle, frakte og oppbevare maten, forklarer Øyvind Sitter i ISS.

-Siden oppstarten i september for et år siden har vi redusert matsvinn som utgjør 33 prosent per gjest. Det kan alle ansatte være stolte av, sier han.

Bilde av et matsvinn-skilt
Så mye matsvinn per ansatt var det 1. oktober 2019. Nye mål skal snart settes for å redusere matsvinnet ytterligere.

Inspirerer ansatte

Det har vært viktig for prosjektet å kommunisere til ansatte fremgang underveis. Dette gjøres både på plakater i kantinene, og på Workplace.

-De ansatte sier at de følger med på tavlene og grafikken for å følge utviklingen. På denne måten får de se konkrete resultater av innsatsen fra dag til dag. Det liker de. Mange ansatte har kommet til meg og sagt at de har blitt flinkere til å kaste mindre mat hjemme og at de tenker enda mer på kildesortering. Det inspirerer, sier Erlandsen.

Nominert til pris

Over 2000 serveringssteder er med i denne kampanjen, derfor var det veldig imponerende at gjengen på Telenor Fornebu ble ett av tre tiltak som ble nominert i kategorien «Beste tiltak 2018» på Kutt Matsvinn-konferansen 2018.

Det ble fremhevet av juryen at samarbeidet mellom tre store aktører fungerte svært godt og gav kjappe resultater. Prosjektet fikk også ros for å ha kommunisert daglige oppdateringer til ansatte om fremgang og målinger på grammet.

Prisutdeling
Nominerte kandidater til prisen for "Beste tiltak 2018" på KuttMatsvinn-forum. Fra venstre; Prosjektleder Erik Vold fra Matvett, Øyvind Sitter fra ISS Telenor Fornebu, Stig Drageide fra Hotel Continental, Dag Finn Johansen fra Scandic Hotels og jurymedlem Morten Karlsen fra NHO.

-Jeg er veldig stolt over hva gjengen her på Fornebu har fått til på så kort tid, og bli nominert som en av tre på beste tiltak i 2018 henger høyt. Jeg vil gjerne få berømme gode kolleger og partnere både fra ISS og Telenor Eiendom som alle har vært med på å levere så konkret på så kort tid, sier initiativtaker, Kari Erlandsen.

Andre miljøtiltak på Telenor Fornebu:
  • Ansatte kan kjøpe med seg overskuddsmat ved slutten av dagen via appen Too good to go

  • Fjerning av kvitteringer i kantinene

  • Plastbestikk er erstattet av bambusbestikk

  • Kildesortering av avfall i kaffebarene

  • Fjerning av plasttrekk og servietter i fruktkurvene