Telenor dobler støtten til Kors På Halsen

Raghnild Mathisen forklarer om Kors På Halsen under Arendalsuka

Kors På Halsen er Røde Kors sitt samtaletilbud for barn- og unge. Under koronakrisen har tjenesten opplevd stor pågang. Fra skolene stengte 12. mars har tjenesten fått 5579 henvendelser fra barn- og unge som ønsker å snakke med noen. Nå dobler Telenor støtten til Kors På Halsen for å bidra til at alle de som søker hjelp, får noen å snakke med.

- I Telenor pleier vi å si at samtalene Kors På Halsen mottar er blant de viktigste i vårt nett. Vi har støttet Kors på halsen i over 30 år, og derfor er det naturlig for oss å trå til i den situasjonen vi har nå. Ved å doble vår støtte håper vi at det kan bidra til at de som sliter får den hjelpen de trenger. De som er sårbare i utgangspunktet, blir enda mer sårbare i en krise, og disse vil vi hjelpe, sier Ragnhild Mathisen, leder for Corporate Affairs i Telenor Norge.

Støtte til konkrete tiltak

Kors På Halsen består av trygge voksne som tar imot henvendelser fra barn og unge under 18 år på chat, telefon og e-post. Nelli Kongshaug, leder for Kors På Halsen, forteller at Telenors støtte vil ha langvarig verdi.

- Vi har samarbeidet med Telenor i flere tiår, og vi er svært stolte over hva vi har fått til sammen. Når Telenor nå dobler støtten vil det bidra til at Røde Kors kan ansette flere, utvikle e-læring for nye frivillige, samt bidra til å opprette et nytt samtalesenter i Bergen. Vi håper å kunne involvere Telenor-ansatte i både utvikling og testing av e-læringen, sier Kongshaug.

Nelli Kongshaug

Nelli Kongshaug, leder i Kors På Halsen

Langsiktig samarbeid

Telenor samarbeider med Røde Kors på flere prosjekter, hvor fellesnevneren er at aktivitetene skal hjelpe barn og unge. Eksempelvis har Telenor og Røde Kors sammen utviklet det heldigitale undervisningsopplegget Bruk Hue, hvor barn- ungdom lærer om nettvett og nettmobbing.

- I vår digitale hverdag viskes skillet mellom det digitale og virkelig liv ut. Det som foregår på nett, uavhengig om det er sosiale medier, skolearbeid eller andre digitale plattformer, har stor påvirkning. Derfor er det viktig at barn og unge tenker gjennom hvordan man oppfører seg mot hverandre, og vet hvor de kan henvende seg når de har det tungt. Kors På Halsen er en fantastisk bidragsyter og er til stor støtte for mange. Derfor er det en glede at vi kan bidra til at Kors På Halsen har de ressursene som trengs for å imøtekomme sårbare barn og unge, sier Mathisen.

Ragnhild Mathisen

Ragnhild Mathisen, leder for Corporate Affairs i Telenor Norge.