Nå kan mobilabonnementet ditt gjøre Norge renere

Noen går tur i fjellet i Lofoten

Ifølge en fersk undersøkelse mener 45 prosent av de mellom 18-29 år at vi står overfor store negative miljøendringer. Samtidig tar over halvparten av disse bevisste miljøvalg i hverdagen. For å møte et økende klimaengasjement blant unge åpner Telenor for at man kan ta et grønnere valg i nytt mobilabonnement.

Til tross for at 55 prosent i alderen 18-28 år tar bevisste miljøvalg i hverdagen, er det kun et fåtall som støtter miljøorganisasjoner. En ny undersøkelse fra Norstat viser at hele 89 prosent av denne målgruppen ikke støtter en miljøorganisasjon økonomisk.

– Vi vet at unge er svært opptatt av klima- og miljø, men mange befinner seg også i en utfordrende situasjon økonomisk. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten til å ta et grønnere valg også når de velger mobilabonnement, uten å måtte tenke på ekstra kostnader. Våre Yng-kunder vil nå få tilgang til ulike goder i sitt mobilabonnement, og en av dem innebærer at Telenor donerer 300 kr til miljøorganisasjonen Hold Norge Rent på vegne av kunden, sier Erik Getz Skotvedt, leder for Yng i Telenor Norge.

Erik Getz Skotvedt

Yng-kunder vil nå få tilgang til ulike goder i sitt mobilabonnement, og en av dem fører til økonomisk støtte av Hold Norge Rent, sier Erik Getz Skotvedt, leder for Yng i Telenor Norge.

Ryddet 2700 tonn marint avfall i 2018

Hold Norge Rent er en ideell forening som vil ha slutt på forsøpling. Miljøorganisasjonen er mest kjent for Strandryddeuka, en årlig miljøbegivenhet hvor frivillige rydder Norges strender for marint avfall og plast. I fjor slo de frivillige alle rydderekorder: over 142000 ildsjeler var ute og ryddet mer enn 2700 tonn forsøpling. Miljøorganisasjonen gleder seg over samarbeidet med Telenor.

– Vi i Hold Norge Rent synes det er veldig stas at Telenors kunder kan velge å gjøre Norge litt renere via mobilabonnementet. Det bidrar til at vi kan fortsette å rydde, men også jobbe for å stanse alle kildene til forsøpling, sier ryddegeneral Fanny Pindsle i Hold Norge Rent.

Fanny i Hold Norge Rent

Samarbeidet med Telenor bidrar til at vi kan fortsette å rydde, men også jobbe for å stanse alle kilder til forsøpling, sier ryddegeneral Fanny Pindsle i Hold Norge Rent.

Tilpasser seg unges ønsker om individuelle fordeler

Mobilabonnementet som åpner for denne muligheten heter Yng Goodies, og er et tilbud for kunder mellom 18-28 år. Telenors erfaringer viser at denne kundegruppen er avanserte mobilbrukere som ønsker individuelt tilpassede produkter. For å tilrettelegge for økende krav inkluderer Telenor flere fordeler i mobilabonnementet, hvor kundene kan selv velge hvilke goder som passer dem best. Yng Goodies blir dermed det første mobilabonnementet i markedet som inkluderer goder tilrettelagt den enkeltes preferanser.

– Med Yng Goodies vil kundene kunne velge og vrake blant et stort utvalg av goder. Hvis du er opptatt av klima og miljø, kan du velge Hold Norge Rent som "goodie". Da donerer Telenor 300 kr til miljøorganisasjonen på dine vegne. Dersom flere av våre kunder tar dette valget, vil det være snakk om en betydelig donasjon til Hold Norge Rent, sier Getz Skotvedt.

For å appellere til et bredt spekter av preferanser har Telenor inkludert en portefølje bestående av tolv goder i abonnementet, men selskapet har planer om å utvide tilbudet over tid.

– Dette er kun begynnelsen, og vi vil på sikt utvide porteføljen med flere "goodies". Ved å gi plass til flere aktører i vårt univers vil vi få evnen til å tilby kundene våre mer enn kun et mobilabonnement. Mulighetene er mange, og vi følger spent med på mottakelsen blant kundene, sier Getz Skotvedt.