Pressemeldinger

Bredbåndsbarometeret: Telenor løfter spillopplevelsen på nett

En av de raskest voksende bredbåndstrendene i Norge er såkalte online spill. For å møte etterspørselen har Telenor for første gang inngått trafikkavtaler med spillutviklerne Blizzard og Valve for å gi spillgenerasjonen en unik spillopplevelse.

(Fornebu, 18. desember) En av de raskest voksende bredbåndstrendene i Norge er såkalte online spill. For å møte etterspørselen har Telenor for første gang inngått trafikkavtaler med spillutviklerne Blizzard og Valve for å gi spillgenerasjonen en unik spillopplevelse.

For nettspillere er det ikke bare god kapasitet på bredbåndet som er nøkkelen til den beste spillopplevelsen, men også hvor fort data kan sendes og hentes fra de store internasjonale spillserverne under spillet. For mye forsinkelse kan bety vinn eller forsvinn når man spiller i sanntid.

– Telenor har i lengre tid jobbet mot de største spillaktørene for å sikre enda bedre kvalitet for norske og nordiske nettspillere, og nå har vi på plass nye peeringavtaler med Blizzard og Valve Corporation, som i praksis flytter deres servere tettere på kundene våre, sier Snorre Corneliussen, bredbåndsekspert i Telenor Norge.

Rett inn i Telenors nett
Telenor har en egen internett-infrastruktur for å hente inn global trafikk til Norge. Dette er såkalt samtrafikk (peering) som gjør at trafikken går raskere mellom Telenors nett og et utenlandsk internett-nettverk. En stor andel av Telenors internasjonale internett-trafikk er peering.

– Når online-spillerne henter informasjon og spiller i sanntid med andre spillere verden over, er det ikke nødvendigvis kapasiteten i bredbåndet som avgjør spillopplevelsen, men hvor mye forsinkelse i datatrafikken som oppstår. Selv om datainformasjon hentes ofte, er gjerne datamengdene i seg selv relativt små. Utfordringen som mange spillere vil kjenne seg igjen i er «latency», altså forsinkelsen mellom serveren og datamaskinen eller spillkonsollen hjemme. Slike forsinkelser påvirkes av hvor mange nivåer informasjonen skal igjennom på reisen fra utlandet og inn til Norge, forklarer Corneliussen. 

Trafikkavtalene som nå er inngått med Blizzard og Valve Corporation, gjør at trafikken loses fra selskapenes europeiske servere og direkte inn i Telenors nett.

– Helt konkret betyr det at forsinkelsen blir redusert. Med andre ord får nettspillerne nå en enda bedre spillopplevelse, og avtalene tilrettelegger for at de raskere kan respondere på det de andre spillerne gjør under spillets gang, sier Corneliussen.

Tar nettspilling på alvor
Blizzard er en av verdens største spilleverandører, og står bak spill som World of Warcraft og Starcraft, mens Valve Corporation har på sin side gitt ut Half-Life og Counter-Strike, samtidig som de leverer den populære spillplattformen Steam. 

Med en trafikkøkning i bredbåndsnettet på over 50 prosent det siste året, registrerer også Telenor større interesse for sendinger med overføring av videospill. Flere norske spill-stjerner har like mange seere på sine YouTube-sider som en gjennomsnittlig norsk nisje-tv-kanal.

– Dette er et fenomen som har fått fotfeste over tid, men det siste året har trafikken til
spilloverføringstjenester akselerert kraftig, forklarer Corneliussen, som nøye følger med på nordmenns bruksmønster på nett.

– Det er alltid viktig for oss å følge utviklingen og sikre at kundene våre har best mulig opplevelse når de bruker de tjenestene de etterspør på nett. Nettspilling er ikke noe unntak, derfor er vi svært glade for å ha på plass disse nye avtalene med to store spilleverandører, avslutter Corneliussen.

Fakta
• Siden i fjor har trafikken i Telenors bredbåndsnett gått opp med 52 prosent.
• 60 prosent av trafikken utgjør video. Netflix står for 20 prosent av trafikken, mens YouTube tar opp 12 prosent av trafikken.
• Cirka 40 prosent er ordinær surfing, bruk av sosiale medier, nyheter og søk.
• To prosent av trafikken i Telenors nett er direktesendt overføring av videospill.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Kristine Meek, informasjonssjef i Telenor Norge
Tlf: 918 85 405 e-post: kristine.meek@telenor.com