Pressemeldinger

Superglid for mobiltrafikken under OL

Mobilsurfingen tok helt av under OL. Datatrafikken fra Vancouver-OL til Sotsji-OL økte med 650 prosent i Telenors nett. Bergenserne skravlet mest, mens lillehamringene ønsket ro og fred under innspurten av spennende OL-øvelser.

(Fornebu, 26. februar 2014) Mobilsurfingen tok helt av under OL. Datatrafikken fra
Vancouver-OL til Sotsji-OL økte med 650 prosent i Telenors nett. Bergenserne skravlet mest, mens lillehamringene ønsket ro og fred under innspurten av spennende OL-øvelser.

Aldri før har mobiltrafikken vært større enn under årets OL i Sotsji. Datatrafikken var 340 prosent større i starten av lekene sammenliknet med lekene i Vancouver for fire år siden. Tallet steg til 650 prosent ved Sotsji-lekenes slutt.

Strømmingen doblet
Tall fra TV2 Sumo viser at under de store OL-trafikktoppene var det omtrent dobbelt så mange kunder som strømmet sendingen sammenlignet med en «vanlig» dag under OL i mobilnettet til Telenor. TV- og video-strømming står for ca. 30 prosent av totaltrafikken i mobilnettet, og under de mest populære øvelsene økte denne til nesten 80 prosent. TV2 Sumo stod da for nesten 70 prosent av trafikken alene.

- Interessant nok observerte vi at trafikknivået til andre tjenester var forholdsvis stabilt, og OL- strømming kom «på toppen» av vanlig bruk, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen.

4G-trafikken opp
Kapasiteten i nettet er kraftig forbedret etter at Telenor har bygd ut 4G i stor skala.

- Vi observerte at andelen TV2 Sumo trafikk på 4G-nettet var høy. Kundene strømmet sendingene med høyere videokvalitet og mer enn på andre mobilnett, forklarer Svendsen.

4G-andelen viste en økende tendens gjennom OL-perioden.  Ved topptrafikken under sprinten var 4G-andelen 25 prosent, under skiskyting-stafettene var den oppe i 28. I helgene sank 4G-trafikken til rundt 20 prosent.

- Årsaken er nok at flere setter seg foran TV-en i helgene, sier Telenors Norgessjef.

Tvitringen tar av 
- Vi observerte at sosiale medier er det foretrukne medium for å kommentere opplevelsene man har sett på TV-skjermen, mens taletrafikken sank betydelig under de populære øvelsene, forteller Svendsen.

Twitter økte mest av sosiale medier under OL. Telenor så en dobling av trafikken i sammenheng med de populære øvelsene, og Twitter-skravlingen passerte 50 prosent under kvinnestafetten.

Taletiden ned og sms opp under TV-tittingen 
Halve Norge holdt pusten under innspurten av mennenes skiathlon søndag 10. februar, og 30 prosent under samme øvelse for kvinnene dagen før. 

I aldersgruppen 50+ var det en talenedgang under TV-tittingen på 17 prosent, 11 prosent i aldergruppen 30-50, mens i aldergruppen 18-30 år er det en nedgang på 5 prosent. 

- Det er ikke noen stor forskjell mellom kvinner og menn, og nedgangen var på 6 prosent for kvinner, mot 7 prosent for menn, sier Svendsen.

SMS økte med rundt 9 prosent totalt i løpet av menns skiathlon. Et interessant funn er at det er den eldste generasjonen som var flinkest til å «multitaske», det vil si å se TV samtidig med at de brukte telefonen; 13 prosent i aldersgruppen 50+,  6 prosent  i aldersgruppen 30-50, og 3 prosent økning i aldersgruppen 18-30 år. 

- En mulig forklaring er at den eldste aldersgruppen lot være å ringe, og heller sendte en sms fordi de ikke ville bli forstyrret, smiler Svendsen.

Bergenserne mot strømmen
Bergenserne hadde tydeligvis mer behov enn andre for å dele spenningen med andre mens øvelsene pågikk, og antallet samtaler økte med 8 prosent sammenlignet med helgen før, viser trafikktallene.

På Lillehammer var stillheten størst med totalt sett 24 prosent nedgang under hele løpet. Ellers var det en nedgang på 8 prosent i Stavanger, 7 prosent i Oslo og 5 prosent i Trondheim, mens tromsøværingene hadde et normalt ringemønster under øvelsene.

Sprint og skiskyting engasjerer
Kombinasjonen av langrenn lagsprint og skiskyting mixed-stafett skapte rekord i målt datakonsum. Mellom klokken 8 og 17 onsdag 19. februar leverte Telenors mobilnett et samlet datavolum på hele 46 Terra byte (TB) til våre kunder.

46 TB er ny rekord, og 68 prosent høyere trafikk enn en normaldag. Den enorme trafikkmengden tilsvarer 100.000 timer mobilstrømming, eller rundt fire minutt mobil videostrømming per mobilkunde.

Halvparten av datavolumet var TV- og video strømming, noe som tilsvarer rundt to minutt videostrømming hver dag i snitt.

- Vi vet imidlertid at datamengden per kunde varierer stort, og OL- strømmingen drives av en mindre andel av mobilkundene, avslutter Berit Svendsen og tilføyer at trafikken ikke inkluderer den store mengden strømming på mobile terminaler som skjer over fast bredbånd (wifi).

Fakta fra Telenor:
• Datatrafikken i Telenors nett har vokst med rundt 70 prosent det siste året
• Telenor har over 50 prosent 4G dekning i Norge
• 70 prosent av våre kunder eier en smarttelefon
• 63 prosent av Telenors kunder bruker mobilen til å surfe eller konsumere data
• Studier fra utlandet indikerer at rundt 70 prosent av datatrafikken på mobiltelefoner skjer på trådløse soner.
• 50 prosent av datatrafikken er TV/Video-strømming og bruk av sosiale medier, mens den gode gamle eposten står for kun 1 prosent av datatrafikken trafikken i mobilnettet.