Pressemeldinger

Over halvparten av befolkningen frykter ID-tyveri

For mange er ID-tyveri det verste marerittet de kan tenke seg, og på det «mørke nettet» selges sensitiv informasjon til høystbydende. En ny undersøkelse fra Telenor viser at hele 54 prosent av befolkningen bekymrer seg for ID-tyveri. Nå lanserer Telenor en ny tjeneste som skal gjøre hverdagen tryggere for både mobil- og bredbåndskunder.
Telenor lanserer SAFE, en ny tjeneste som skal gjøre hverdagen tryggere for både mobil- og bredbåndskunder.

(Fornebu, 14. januar 2020) For mange er ID-tyveri det verste marerittet de kan tenke seg, og på det «mørke nettet» selges sensitiv informasjon til høystbydende. En ny undersøkelse fra Telenor viser at hele 54 prosent av befolkningen bekymrer seg for ID-tyveri. Nå lanserer Telenor en ny tjeneste som skal gjøre hverdagen tryggere for både mobil- og bredbåndskunder.

– ID-tyveri er en spesielt ubehagelig form for svindel. Dersom svindlere har fått tilgang til din personlige informasjon, kan de eksempelvis forsøke å opprette flere ulike forbrukslån. Dette skaper en svært uheldig situasjon som det kan være vanskelig å komme ut av, sier Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge.

Nå lanserer Telenor SAFE – en tjeneste som gjør det enda tryggere å være på nett. Tjenesten inkluderer forsikring, hjelp og trygghet, alt i en pakke.

– E-postsvindel, kredittkortsvindel, hacking og ID-tyveri. Dette er stikkord som oppsummerer noen av truslene som lurer på nett. Vi er opptatt av at våre kunder skal ha en trygg og bekymringsfri hverdag. Ved å lansere SAFE, tar vi et nytt skritt for å imøtekomme et økende behov, sier Brown.

"Alle" har antivirus, men "ingen" har ID-tyveriforsikring

Til tross for at svært mange nordmenn bekymrer seg for at deres identitet kan bli misbrukt, er det få som tar grep for å sikre seg. Telenors spørreundersøkelse viser at kun 15 prosent har ID-tyveriforsikring, mens hele 84 prosent av befolkningen har installert antivirus på sin PC.

– Det bør være like selvfølgelig å beskytte sin egen identitet på nett som å ta på seg bilbelte. Likevel er det få av oss som faktisk forsikrer seg mot ID-tyveri. Vi bør alle ta aktive grep for å ivareta vår egen sikkerhet på nett, sier Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge.

Ifølge Telenors sikkerhetssenter har kriminelle virksomheter profesjonalisert måten de misbruker store mengder med innloggingsinformasjon og kredittinfo. Ofrene er fra hele verden, og ofte selges lange lister med e-poster, passord eller kredittkortinformasjon på det såkalte «mørke nettet».

– Hvis uhellet først er ute og du frykter at kort- eller kontoopplysninger er på avveie, sørg for at du sperrer kort og konto umiddelbart. Du bør også holde et øye med transaksjoner og bytte passord på kontoene som kan ha blitt utsatt, sier Tangen Nilsen.

Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge, og Hanne Tangen Nilsen, sikkerhetsdirektør i Telenor Norge, avbildet under lanseringen av SAFE i dag (Foto: Martin Phillip Fjellanger).

8 av 10 bekymrer seg for netthandelsvindel

Det er liten tvil om at nordmenn elsker nettshopping. I Telenors spørreundersøkelse svarer hele 98 prosent at de handler på nett. Men det kan også innebære en viss risiko. Samme undersøkelse viser at 8 av 10 også er bekymret for svindel når de handler eller betaler på nett.

– Det er få i verden som er like digitale som nordmenn, og det gjør oss også til attraktive mål – både for organiserte kriminelle og for generelt misbruk på nett. Mange er oppmerksomme, men detaljert kunnskap om hvordan du kan sikre deg er en mangelvare. Med SAFE gjør vi det litt enklere å være trygg på nett, sier Brown.

SAFE er tilgjengelig for både mobil- og bredbåndskunder, uavhengig om de er Telenor-kunde eller ikke.

– Telenors bredbåndskunder har i dag allerede Nettvern inkludert i sine abonnement. Dette gir den tryggheten de trenger for å surfe på ulike enheter i hjemmet. Nå som SAFE lanseres, vil vi tilby våre bredbåndskunder en forsterket trygghet, sier Camilla Amundsen, leder for TV og bredbånd i Telenor Norge.

Fire nyttige sikkerhetstips:

  1. Ikke kast sensitiv informasjon i søpla
    Kast aldri dokumenter med personnummer, kortinformasjon eller sensitive opplysninger i søpla uten å makulere eller rive i stykker informasjonen først.
  2. Bruk aldri samme passord på flere tjenester
    Lag sterke og unike passord for hver enkelt tjeneste. Da er det vanskelig for tyver å få tak i dine kontoer.
  3. Gjør profilen din privat på sosiale medier
    Begrens synligheten av bilder og innhold du poster i sosiale medier. Se hvordan her.
  4. Ikke del din innloggingsinformasjon med andre
    Uavhengig om det er BankID eller andre innloggingsalternativer, din personlig informasjon er kun for deg selv. Du bør derfor unngå å dele dette med andre.

Dette er SAFE

  • SAFE er en tredelt tilleggstjeneste som kan kjøpes av alle over 18 år, uavhengig av om du har et mobil- eller bredbåndsabonnement hos Telenor eller ikke.
  • SAFE inkluderer tre produkter: SAFE WiFi, SAFE ID-vakt og SAFE ID-tyveriforsikring.
  • Gjennom denne totalpakken hjelper SAFE deg med å overvåke kortinformasjon og e-postadresser, og varsler deg hvis noen prøver å selge eller dele din informasjon på nett.
  • SAFE beskytter mobilen din, slik at du kan surfe trygt på usikre trådløse nettverk – i hele verden.
  • Dersom du opplever at noen misbruker din personlige informasjon, får du både advokathjelp og økonomisk kompensasjon. Du får også hjelp til å fjerne bilder eller sensitiv informasjon på avveie.
  • SAFE koster 129 kr/mnd.

SAFE ID-vakt:

Telenor monitorerer opptil fem betalingskort og fem e-postadresser. Du legger inn e-postadressene og kortinformasjonen du ønsker i Mitt Telenor eller på Mine Sider. Vi varsler deg på SMS dersom uhellet er ute og din informasjon har kommet på avveie. Denne løsningen administreres i Mitt Telenor.

SAFE ID-tyveriforsikring:

Med ID-tyveriforsikring er du sikret advokathjelp og økonomisk bistand dersom uhellet er ute og noen misbruker din ID. Du kan også få hjelp til å fjerne bilder eller sensitiv informasjon på avveie.. Forsikringen dekker deg og din husstand (ektefelle eller samboer samt alle barn under 20 år som bor på samme adresse).

SAFE WiFi:

SAFE WiFi er en VPN-tjeneste som du skrur på når du kobler til et trådløst nettverk. VPN-tjenesten gir deg en trygg linje når du surfer på usikre nettverk, eksempelvis når du er på en kafé eller på et hotell.

Med SAFE WiFi kobler du deg automatisk til nærmeste VPN-server. Dersom du befinner deg i utlandet, kan du manuelt velge en VPN-server i Norge. Du kan bruke SAFE WiFi på opptil fem mobiler og nettbrett. Disse administrerer du enkelt i Mitt Telenor og Mine Sider. For at tjenesten skal fungere må du åpne Mitt Telenor på enheten du skal benytte, og være innlogget på brukeren til den som har SAFE. Det betyr at du kan være innlogget på flere enheter samtidig.

Om Telenors spørreundersøkelse

  • Resultatene i spørreundersøkelsen er basert på 1075 intervju og er gjennomført av Kantar TNS.
  • Utvalget er representativt 15+ og resultatene kan ansees som representative for den norske befolkningen over 18 år.
  • Feltarbeidsperiode: 12-19 november 2019.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

David Fidjeland, kommunikasjonssjef i Telenor Norge.

Tlf: 93 46 72 24, e-post: david.fidjeland@telenor.com eller ring pressetlf. på 800 80 900.

Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse