Her er åtte mobilvettregler til vinterferien
(Fornebu 22. februar 2017) Mobildekningen er blitt veldig god i Norge, også i fjellet. Men stol ikke på at det er dekning hvor du enn ferdes. Det er for tiden stor skredfare i deler av fjellet, så vær forsiktig når du forflytter deg. God tur, og husk mobilvettreglene.
Selv om det etter hvert er blitt god dekning, er mobilen som eneste sikkerhet ingen god ide, sier Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor.
– Batteriet kan være tomt eller uvær kan ha satt mobilnettet ut av funksjon. Innerst inne vet vel de fleste av oss at mobilen ikke er et nødnett, men i forkant av utfart til fjellet må jeg som dekningsdirektør understreke dette.
Telenor har de siste årene bygd ut 4G nettet på landets største vintersportssteder, og i dag har mange hyttefelt og alpinbakker svært god mobildekning. Utfordringen med mobildekning kommer gjerne om du skal på en lengre tur, eller om du feilberegner batterilevetiden på mobilen som er mye kortere i kulden.
– Skal du ut på tur, ta gjerne med mobiltelefonen. Dekningen har ikke vært bedre på fjellet, og mange liker å ta bilder og filmer av flotte naturopplevelser, men det er svært viktig å følge noen få huskeregler, sier Amundsen.
Ekstra batteri er ikke lett å ta med lenger, men ta gjerne med en batteriforsterker eller ladeenhet. Ikke belag din sikkerhet på at mobilen skal virke. Den kan være mange årsaker til at den ikke gjør det. Mobilen bør ikke være din eneste sikkerhet om noe skjer.
Her er Telenors mobilvettregler:
1. Vær forberedt på å klare deg uten mobil på tur eller på fjellet. Ikke la mobilen være ditt sikkerhetsutstyr!
2. Ikke stol på at du har dekning overalt.
3. Ikke avtal å ringe til faste tider. Du kan befinne deg i et område uten dekning.
4. Vær forsiktig hvis du må opp i høyden for å søke dekning. Det kan være fare for ras.
5. Spar på batteriet – du kan få bruk for det.
6. Husk lader og eventuell batteriforsterker/ekstra ladeenhet.
7. Oppbevar mobiltelefon og ekstra ladeenhet nær kroppen. Kulden reduserer nemlig batterienes levetid og kapasitet.
8. Hvis nettet til din mobiloperatør ikke fungerer, kan du ringe nødnummer 112 via nettet til en annen operatør (forutsatt at det fungerer):
- Slå av mobilen.
- Ta ut SIM-kortet, eller skru på mobilen uten å taste pinkode.
- Slå på mobilen og ring 112.
For ytterligere informasjon, vennligst vent:
Bjørn Amundsen, dekningsdirektør Telenor Norge
Telefon: 900 21 000, epost: ba@telenor.com