Pressemeldinger

Full støtte i kampen mot villedende markedsføring

One Call driver bevisst feilinformasjon, og forsøker å skjule at mobiltjenester er forskjellig, oppleves forskjellig og at det pågår omfattende innovasjon og nyutvikling. Mobilselskapet Chess påklager One Calls markedsføring til Forbrukerombudet, og Telenor gir sin fulle støtte.

(Fornebu, 20. februar 2014) One Call driver bevisst feilinformasjon, og forsøker å skjule at mobiltjenester er forskjellig, oppleves forskjellig og at det pågår omfattende innovasjon og nyutvikling. Mobilselskapet Chess påklager One Calls markedsføring til Forbrukerombudet, og Telenor gir sin fulle støtte.

- Det er ikke noe galt i å tilby enkle og gode mobiltjenester, men å påstå at de er like gode som tjenester som inkluderer 4G, HD-tale og tilleggstjenester som for eksempel lagring av bilder i skyen er rett og slett villedende, sier Bjørn Ivar Moen, leder av Mobil i Telenor Norge. 

Han støtter mobilselskapet Chess sin klage på One Calls markedsføring. Moen viser også til den enorme interessen for 4G-telefoner i markedet som eksempel på folks interesse for ny mobilteknologi.

- Bare i fjor var ble det kjøpt 610.000 4G-enheter blant Telenors kunder og vi nærmer oss raskt en million 4G-telefoner og nettbrett som er koblet opp mot Telenors nett. Vi investerer milliardbeløp hvert eneste år for å kunne tilby best dekning og kapasitet til våre kunder.  At forbrukermyndighetene ser gjennom fingrene på det villedende budskapet til One Call er i beste fall merkelig, sier Moen.

Han mener at denne type retorikk kan skade viljen og evnen til å investere i innovasjon.

- Spørsmålet er rett og slett om det skal lønne seg å drive innovasjon og utvikling når det er fritt frem å markedsføre seg som like god uten hold i virkeligheten, sier Moen. 

Næringslivets konkurranseutvalg ga i fjor Telenor enstemmig medhold i at One Calls reklame og markedsføring av «like bra – bare billig» er i strid med markedsføringsloven § 26 fordi markedsføringen er udokumentert, utilstrekkelig konkretisert og egnet til å påvirke etterspørselen, og derfor villedende.
 
- Vi mener det er absurd at One Call får drive med markedsføring som åpenbart er villedende. Hver eneste dag i flere kanaler gjentas budskapet om det ikke er forskjell på mobiltjenester. Det til tross for at Telenor og andre operatører investerer milliardbeløp i utbygging, kapasitetsøkninger og tjenesteinnovasjon. Vi håper Chess vinner frem med sin klage og at vi i prosessen får belyst både faktiske og opplevde forskjeller blant mobiloperatørene. Det kan være gode grunner for utvalgte kundegrupper å velge et enkelt og billig abonnement, men det er beviselig galt å påstå at det er like bra, sier Bjørn Ivar Moen. 

Fakta om villedende markedsføring fra One Call
• Mer enn 50 prosent av Norges befolkning får tilgang til 4G fra Telenor som gir kundene vesentlig bedre kvalitetsopplevelser gjennom høyere surfehastigheter.
• One Call tilbyr ikke 4G og selskapets markedsføring «like bra – bare billig» er av denne grunn alene ulovlig. De har ei heller fått tildelt nødvendige lisenser for videre utbygging av nettet.
• One Call har heller ikke et tjenestetilbud som er like bra (har ikke HD Voice og tilleggstjenester som sky-basert lagring). Både One Calls tjenestetilbud og dekning lå til grunn for den enstemmige uttalelsen fra Næringslivets konkurranseutvalg om at One Call bedriver villende markedsføring.