Dobbel gullfest ga dobling i datatrafikken

(Fornebu, 12. februar) Skisprinterne sikret ikke bare norsk OL-gull, men sørget også for rekordmåling i mobiltrafikken.

Sprintfinalen tirsdag ettermiddag, der Maiken Caspersen Falla og Ola Vigen Hattestad vant OL-gull, ga en fantastisk trafikktopp i mobilnettet.  I perioden mellom kl.14.30 – 14.45 passerte trafikken 18 gigabit per sekund (Gbps), mot normalt rundt 9-10 Gbps. 4G–trafikken utgjorde 25 prosent av volumet.

- Dette viser at ny og forbedret infrastruktur med storstilt utbygging av 3G og 4G endrer nordmenns
TV-vaner – samt at sprinten var svært spennende, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge i en kommentar.

TV- og video-strømmetjenester utgjorde nesten 80 prosent av trafikken under sprintfinalen, mot normalt rundt 30 prosent.

Deler spenningen på Twitter
De dramatiske sprintøvelsene i OL hadde flere fall, ski- og stavbrudd og spennende målfotoavgjørelser, som også gjorde at Twitter var en kanal som ble hyppig brukt. Statistikken viser at skravlingen tar nye former nå enn tidligere. For mens taletrafikken i nettet falt med 20 prosent under de mest populære øvelsene, registrerte Telenor en økning i twittertastingen med hele 40 prosent mens de mest populære øvelsene pågikk.

- Dette viser at vi er minst like sosiale som før, men at vi finner nye måter å dele opplevelsene på, sier Berit Svendsen, som selv er en aktiv twitrer.

Ikke redd for å strømme via mobilen
Selv om de fleste kundene bruker Wifi til å se på OL på mobilen eller nettbrettet, har flere av Telenors abonnement nok inkludert datamengde til at kundene uten ekstra kostnad kan se OL-høydepunkt på mobilnettet.  Kunder med abonnement med 3 GB data inkludert på mobiltelefonen kan se fire og en halv time OL via mobilen, og stadig flere bruker gode strømmemuligheter der de er når det er begivenheter som OL på TV.

- Før var vi mer engstelige for å bruke data via mobilnettet, men med dagens kapasitet og datamengde i abonnementene ser vi at kundene gladelig ser store begivenheter på små skjermer, sier Svendsen.

Telenor med 50 prosent 4G-dekning
Telenor har nå passert 50 prosent 4G-dekning i Norge, og før OL ble det gjort store kapasitetsøkninger i Telenors nettverksmiljø for å være forberedt på OL-strømmingen.

- Vi har økt kapasiteten med en tredjedel i 3G- og 4G-nettene for å håndtere veksten som forventes av trafikk via mobile enheter som telefon og nettbrett under OL, sier Svendsen.

Fakta fra Telenor:
• Datatrafikken i Telenors nett har vokst med rundt 70 prosent det siste året
• Telenor har over 50 prosent 4G-dekning i Norge
• 70 prosent av våre kunder eier en smarttelefon
• 63 prosent av Telenors kunder bruker mobilen til å surfe eller konsumere data
• Studier fra utlandet indikerer at rundt 70 prosent av datatrafikken på mobiltelefoner skjer på trådløse soner
• 50 prosent av datatrafikken er TV/Video-strømming og bruk av sosiale medier, mens den gode gamle eposten står for kun 1 prosent av datatrafikken i mobilnettet.
• Under OL i Vancouver i 2010 lå trafikken på 2,5 Gbps, mens nå ligger den nå på rundt 11 Gbps. Trafikknivået er dermed over 340 prosent, eller nesten 4,5 ganger, høyere enn samme periode for fire år siden.

YouGov  har gjennomført en undersøkelse for Telenor om brukervaner under OL. Her er noen av funnene:

Hvilke plattformer kommer du til å bruke når du ser vinter-OL i Sotsji?
PC: 33 %
TV: 93 %
Nettbrett: 17 %
Mobil: 9 prosent

Hva slags nett vil du bruke når du ser OL?
PC:
Wifi (trådløst internett): 84 %
Mobilnett (3G/4G): 4 %
Både wifi og mobilt nett: 12 %

Mobiltelefon:
Wifi: 84 %
Mobilnett: 4 %
Både wifi og mobilt nett: 12 %

Nettbrett:
Wifi: 70 %
Mobilnett: 9 %
Både wifi og mobilt nett: 21 %

Hvor tror du at kommer til å se OL?
Hjemme: 78 %
På jobb: 14 %
Hvor som helst: 26 %

Se på OL på mobilen:
18-34 år:  14 prosent
Over 55 år:  3 prosent

Bruk av nettbrett:
Kvinner:  14 prosent
Menn:  20 prosent

Bruk av mobil:
Kvinner:  7 prosent
Menn:  11 prosent