3000 seniorer på nett med brett
(Fornebu 9. oktober 2015) 3000 seniorer deltok torsdag på det som antagelig er Norges største mobil- og nettbrettkurs for nybegynnere. Deltagerne lærte alt fra å slå på nettbrettet til nedlasting av apper samt kjøp av bussbilletter, og avsluttet det hele med å delta på en gigantisk online quiz som eksamen.
Megakurset ble arrangert i forbindelse med Telenordagen, hvor 33.000 Telenoransatte verden over i år samlet seg til digital dugnad for å hjelpe folk i alle aldre til å ha gode opplevelser på nett.
Grenseløse muligheter
- Internett har grenseløse muligheter, uavhengig om du bor i Bærum, Bangkok eller Beograd.
Ettersom samfunnet utvikler seg til å bli mer digitalt, er det viktig at alle samfunnsgrupper henger med og får fullt utbytte fra de muligheter internett gir for en enklere og bedre hverdag. Telenordagen gir oss mulighet til å dele vår kunnskap, men også få en verdifull innsikt i våre kunders behov, som utvikler seg i tråd med samfunnet og teknologien, sier Sigve Brekke, konsernsjef i Telenor.
Kurset i Telenor Arena er del av en kursturné som i år besøker alle Norges fylker og har som mål å hjelpe en halv million nordmenn på nett innen 2017.
Ekstra stas på kundene
- Denne dagen vil vi gjøre litt ekstra stas på kundene våre. Derfor samlet vi over 10.000 mennesker i alle aldre i Telenor Arena og ved våre regionkontorer i hele landet til spennende aktiviteter. Vi skal gjøre alt vi kan for at bruken av våre tjenester er trygg og gir gode opplevelser. Slik tar vi samfunnsansvar, sier en engasjert administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen.
En av fem føler seg tilsidesatt
En fersk undersøkelse utført av Opinion for Telenor viser også at kurs som dette trengs. Blant dem som ikke bruker nettbrett eller smarttelefon svarer hele en av fem at de føler seg tilsidesatt når de ikke bruker nettbank eller offentlige tjenester på nett. 16 prosent i denne gruppen svarer at de har digital angst, og er redde for å gjøre noe feil.
Den samme undersøkelsen viser også at fordelene ved å logge seg på er mange. Halvparten av de spurte over 60 år mener at det er viktig å være på nett for å holde kontakt med venner og familie, og hele en av tre har fått nye venner eller bekjente via sosiale medier.
Gir kundene selvtillit
- Dette viser jo svært tydelig at det er mange fordeler ved å komme seg på nett. Dagen i dag handlet om å gi våre kunder mer selvtillit til å ha en lettere og tryggere digital hverdag. Erfaringen fra Telenor Arena er at våre seniorer deler en entusiasme og villighet til å lære seg ny teknologi, sier Brekke.
Kurset ble avsluttet med «eksamen» gjennom en quiz med Kahoot. Deltakerne i Telenor Arena bestod eksamen, og kan med det bevise at de nå har «logga på» og blitt aktive digitale borgere. Det er fortsatt mulig å melde seg på kurs for andre interesserte. Det holdes kurs i alle 19 fylker i år, og alle som vil kan melde seg på via www.telenor.no/minikurs. Telenor har også lansert «Mobilhjelpen» som er et online opplæringsverktøy for å hjelpe alle til å komme seg på nett. Dette verktøyet finner du her: www.telenor.no/mobilhjelpen
For nærmere informasjon kontakt
Torild Lid Uribarri, kommunikasjonsdirektør Telenor Norge, telefon: 911 55381, epost: torild.uribarri@telenor.com
Maria Ekornes Myhre, informasjonssjef Telenor Norge, telefon: 994 12 707, epost:
maria-ekornes.myhre@telenor.com