I 1993 startet mobiltiden for alvor i Norge. Televerket (senere Telenor) lanserte GSM-systemet (2G), og for første gang kunne nordmenn sende SMS til hverandre. Men over tid har behovene våre endret seg radikalt – samtidig som ny, mer ressurseffektiv og klimasamart teknologi har åpnet for helt andre muligheter. Tiden er derfor kommet for å slukke 2G-nettet.

– 2G-nettet har tjent oss godt over veldig lang tid, men drøye 30 år etter lanseringen har det spilt ut sin rolle. 4G og 5G er i dag vesentlig robustere nett, som tilbyr både større kapasitet og langt bedre brukeropplevelser.

— Ole Andreas Ræstad, markedssjef for dekning i Telenor

Livet etter 2G

I Telenor gjennomfører vi akkurat nå en stor modernisering av hele mobilnettet. I den forbindelse har vi allerede slukket 3G-nettet – og nå faser vi også ut 2G.

Kjapp huskeliste for 2G-slukkingen

  • 2G-nettet vil fungere som vanlig ut 2025.

  • Mobiltelefoner, utstyr og tjenester som kun bruker 2G, vil ikke fungere etter slukkingen – og må derfor byttes ut.

  • Det vil ikke være mulig å ringe med mobiltelefoner som ikke støtter 4G Tale.

  • Kunder med utstyr som blir berørt, vil varsles i god tid før slukkingen.

De frigjorte 2G-frekvensene skal brukes til å forsterke 4G-dekningen og gi enda bedre kapasitet til 5G-nettet. Alt dette betyr bedre brukeropplevelser og dekning i verdensklasse der du er. Les mer om vår 5G-utbygging ›

Ole Andreas Ræstad, markedssjef for dekning i Telenor, kan alt om 2G-nettet
Ole Andreas Ræstad takker 2G for følget – og ser fremover mot nye nettmuligheter.

– Veldig få kunder bruker i dag 2G-nettet – og i tillegg har 99,98 % av befolkningen 4G og/eller 5G-dekning der de bor, så slukkingen vil bare påvirke de som har utstyr som kun støtter 2G. Vi vil derfor varsle kunder med 2G-utstyr i god tid før slukkingen, slik at alle rekker å gjøre nødvendige utskiftninger, forklarer Ole Andreas Ræstad, markedssjef for dekning i Telenor.

Nedenfor får du svar på de vanligste spørsmålene om 2G-slukkingen. Er det noe mer du lurer på, er du alltid velkommen til å ta kontakt med kundeservice eller komme innom Telenorbutikken. Her får du både hjelp, informasjon og gode tilbud på erstatningsutstyr.

De vanligste spørsmålene om 2G-slukkingen

  • Hva er 2G?

    2G står for andre generasjons mobiltelefonteknologi. 2G-nettet ble lansert på begynnelsen av 1990-tallet, og forbedret bl.a. lydkvaliteten på samtaler og gjorde det mulig å sende SMS. 2G støttet etter hvert også enkle internettjenester, e-post og MMS.

  • Hvorfor skal 2G-nettet slukkes?

    Teknologien utvikler seg raskt og eldre nettverk blir gradvis utdaterte. Samtidig endres bruksmønstrene til kundene våre – med stadig større krav på kapasitet og hastighet. Slukkingen er derfor en del av vårt moderniseringsprogram i hele nettet, og frekvensbåndene som brukes til 2G vil bli brukt til å ytterligere forbedre ytelsen på 4G og 5G. Dette er mer effektive teknologier som gjør at vi kan tilby bedre tjenester til kundene våre. Les mer om 5G-utbyggingen ›

    NKOM (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) skriver også om 2G-slukkingen. Les mer her >

  • Når slukkes 2G-nettet?

    2G-nettet fungerer som normalt ut 2025.

  • Hva betyr 2G-slukkingen for meg?

    I dag har 99,98 % av befolkningen 4G og/eller 5G-dekning der de bor, så slukkingen vil primært påvirke deg som har utstyr som kun støtter 2G:

    • Eldre mobiltelefoner, nettbrett, modem, klokker osv. som kun støtter 2G-teknologi vil ikke lenger kunne koble seg til mobilnettet.

    • Du vil ikke kunne ringe eller motta samtaler med mobiltelefoner som ikke støtter 4G Tale.

    • Noen spesialiserte tjenester og enheter, som alarm- og overvåkningssystemer, bruker fremdeles 2G-teknologi for kommunikasjon. Det kan blant annet inkludere «Ring hytta varm» og viltkameraer.

     Ny mobiltelefon? Sjekk nettbutikken >

  • Hvilket utstyr vil bli berørt av 2G-slukkingen?

    Alle SIM-kort og alt utstyr som kun støtter 2G, vil miste tilgangen til mobilnettet. Dette gjelder bl.a.: 

    • Mobiler: Doro 6060, Doro 2424, Doro 1370, Doro 1372, Doro 6040, Doro 6041 og Doro PhoneEasy 624.

    • Nettbrett: iPad, iPad2, Galaxy Tab 10.1, Galaxy Tab 2 10.1 og Galaxy Note 10.1.

    • Modem: Telit GE864-QUAD, Telit GE864-QUAD V2, SIMCOM SIM900 og Neoway Technology M660.

    • Noen spesialiserte tjenester og enheter, som alarm- og overvåkningssystemer: Det kan blant annet inkludere «Ring hytta varm» og viltkameraer.

    I tillegg vil det ikke være mulig å ringe med mobiltelefoner som ikke støtter 4G Tale – uavhengig av type SIM-kort som sitter i telefonen. Etter 2G-slukkingen trenger du en mobiltelefon som støtter 4G Tale for å kunne ringe og motta samtaler.

    NB: Kunder med utstyr som blir berørt av 2G-slukkingen, vil bli varslet i god tid før slukkingen.

    Nytt utstyr? Sjekk nettbutikken >

  • Hvordan vet jeg om jeg har utstyr som blir berørt av 2G-slukkingen?

    Vi vil varsle kunder med utstyr som blir berørt – i god tid før slukkingen. Ta gjerne kontakt med kundeservice hvis er noe du lurer på, eller besøk nærmeste Telenorbutikk.

  • Hvorfor trenger jeg en mobiltelefon som støtter 4G Tale?

    Uten 2G kan du ikke ringe eller motta samtaler – med mindre du har en telefon som støtter 4G Tale (VoLTE). Med 4G Tale vil du kunne ringe uten problemer, selv uten 2G. I tillegg får du en klarere lyd, redusert bakgrunnsstøy og bedre innendørs taledekning. Les mer om 4G Tale her.

  • Vil 2G-slukkingen påvirke min dekning?

    I dag har 99,98 % av befolkningen 4G- og/eller 5G-dekning der de bor. 2G-slukkingen vil kun påvirke utstyr som trenger 2G og/eller ikke fungerer med 4G og 5G. Sjekk dekningskartet >

  • Er det bare Telenor som slukker 2G-nettet?

    Nei, Telia legger også ned sitt 2G-nett i samme periode.

  • Hva betyr 2G-slukkingen for bedrifter?

    Mange bedrifter har utstyr og tjenester som er avhengige av 2G. Disse må oppgraderes og byttes ut. Her har vi samlet den viktigste informasjonen >

  • Hva betyr 2G-slukkingen for klima og miljø?

    2G-nettet er basert på gammel, energikrevende teknologi. I forbindelse med moderniseringen av mobilnettet, bytter vi ut eldre utstyr med mer klimasmarte, energieffektive og bærekraftige løsninger.

  • Hva gjør jeg hvis jeg trenger hjelp eller mer informasjon?

    Hvis du er usikker på hva slukkingen vil bety for deg, er du alltid velkommen til å ta kontakt med kundeservice eller komme innom Telenorbutikken. Her kan du få både hjelp, informasjon og gode tilbud på utstyr som vil virke også etter at 2G er slukket.