Aktuelle tips og råd

Over halvparten av oss er bekymret for vår digitale sikkerhet. Med riktig kunnskap – og gode tjenester – er det lettere å beskytte seg mot farene som truer på nett og mobil.

Se abonnement

Ønsker du et ekstra lag med sikkerhet?

Noen av våre abonnement inkluderer også tjenesten Nettvern+, mens SAFE er vårt tilbud til deg som ønsker et ekstra lag av sikkerhet på toppen av det som allerede er inkludert i ditt mobilabonnement.

Tips oss om svindelforsøk

Har du fått en svindelmelding- eller e-post du ønsker å tipse oss om? Da kan du rapportere det inn her.

Ved at du som kunde rapporterer inn meldinger du mottar, kan vi raskere fange opp svindelforsøk og ta en vurdering på om disse bør blokkeres i våre systemer. Vi tar en vurdering av alle rapporteringer vi mottar – men kan dessverre ikke svare opp alle meldingene vi får. Hvis du trenger hjelp, anbefaler vi at du tar kontakt med Kundeservice.

Hvis du er usikker på om dine e-postdetaljer kan være på avveie, finnes det heldigvis en enkel måte du kan sjekke dette på.

Med et lite klikk kan du søke på e-postadressen din i den populære e-postsjekken vår – og se om vi har oppdaget sikkerhetsbrudd. Ønsker du et automatisk varsel hver gang vi oppdager et slikt brudd, anbefaler vi ekstratjenesten SAFE.

i

Slik fungerer e-postsjekken

E-postsjekken gir beskjed om sikkerhetsbrudd dersom vi finner din e-postadresse på steder den ikke burde være. Et eksempel på dette er lister med e-postadresser og annen innloggingsinformasjon som ligger til salgs på det mørke nettet.

Vi overvåker ikke passord, men dette er noe som ofte ligger til salgs sammen med e-postadressene. Dersom din e-postadresse har blitt utsatt for et sikkerhetsbrudd, anbefaler vi derfor at du endrer passord alle steder der du benytter samme passord som på e-postadressen.

Du kan føle deg trygg på at vi ikke overvåker e-postadressene du skriver inn i feltet.

La eksperten forklare

Digital sikkerhet kan være komplisert, og det kan være vanskelig å forstå. Vi har derfor bedt vår sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch forklare fire viktige sikkerhetstema på en måte som er enkel å forstå. Han gir også gode tips om hvordan du kan beskytte deg mot svindel.

Hvordan kommer informasjonen din på avveie?

Bilder, kortinformasjon, adresser, passord, brukernavn, personnummer og annen sensitiv informasjon ligger lagret i forskjellige tjenester vi bruker hver dag. For å gjøre tilgangen lettere, lagrer vi kanskje innloggingsinformasjon i nettleseren vår eller bruker samme passord på flere tjenester. Får noen tak i passordet ditt til en tjeneste, er veien kort til andre tjenester, og alt innholdet du har lagret der, hvis du bruker det samme passordet flere steder.

Slik kan informasjon komme på avveie:

Skjer ofte i nære relasjoner

Selv om mange tenker at ID-tyveri blir utført av fremmede, opplever flere å bli frastjålet sin identitet av noen som står dem nær. Simon Kleveland i HELP-forsikring sier at ID-tyveri ofte skjer i nære relasjoner, der ID-tyven har enkelt tilgang til offerets personlige informasjon.

Dette er gjerne knyttet til spillegjeld eller andre ting man prøver å finansiere. Denne formen for ID-tyveri kan være vanskeligere å oppdage, fordi personen man bor sammen med kan unndra post og fjerne mistanken.

i

Dette bør du gjøre hvis du har blitt utsatt for ID-tyveri

  1. Det første du bør gjøre hvis du har blitt utsatt for ID-tyveri, er å politianmelde forholdet, slik at politiet kan etterforske saken. I tillegg er en politianmeldelse ofte det eneste dokumentet du kan bruke for å avvise betalingskrav.

  2. Vær rask med å ta kontakt med banken for å få sperret kort og kontoer. Det kan også være lurt å legge inn kredittsperrer hos kredittopplysningsselskapene.

  3. Mottar du informasjon om at en ny konto har blitt opprettet i ditt navn eller liknende bør du reagere umiddelbart og ta kontakt med banken eller selskapet kontoen har blitt opprettet hos. Det er også viktig at du overfor selskapet raskt påpeker hvilke transaksjoner du mener er gjort av andre i ditt navn, det vil si hvilke du ikke har godkjent.

  4. Prøv å se tilbake – hva kan årsaken være? Hvor kan det ha startet? Slik kan det bli enklere å vurdere skadeomfanget.

  5. Du bør også bytte passord på kontoer og nettjenester, samt låse postkassen din. Har du mistanke om at svindlerne har endret postadressen din, bør du ta umiddelbar kontakt med Posten for å høre om det er lagt inn midlertidig adresseendring. Du bør også undersøke hvilken postadresse du står registrert med i folkeregisteret.

Få advokathjelp med SAFE hvis du blir utsatt for ID-tyveri >

Mange blir rammet uten at de vet det selv

Som nevnt kan ID-tyveri også skje som følge av datalekkasjer fra tjenester vi bruker hver dag. De 600 000 e-postadressene og passordene nevnt lengre opp, ble lekket da blant annet Linkedin og Dropbox be hacket i 2012.

Når store selskaper blir hacket, henter hackeren ut personopplysningene til alle brukerne som benytter seg av tjenestene. På denne måten kan dine personopplysninger komme på avveie, helt uten at du er klar over det selv. Du kan scrolle opp for å ta e-postsjekken for å se om din e-postadresse er på avveie.

Sikkerhetsekspert Thorbjørn Busch

«Bare tenk deg alle steder der opplysninger om deg fremkommer.»

– Thorbjørn Busch, sikkerhetsekspert i Telenor.

Datalekkasjer kan lede til e-postsvindel

Etter store datalekkasjer, havner ofte e-postadresser og passord i databaser på det mørke nettet, en del av internett der ulovlige varer og tjenester blir solgt.

Hvis din e-postadresse eller annen sensitiv informasjon blir lekket ut i en database, kan du oppleve å få personifiserte e-poster, såkalt phishing. Disse e-postene ser ut som at de kommer fra en seriøs aktør, som for eksempel en bank. Jo mer informasjon svindleren har fått tak i om deg, desto mer genuin vil e-posten kunne se ut.

Svindlerens mål er ofte å få deg til å trykke på en link inne i mailen, der du må skrive inn for eksempel innlogging til en tjeneste eller betalingskortinformasjon for å gå videre.

i

Tegn på at en SMS eller e-post kan være phishing

  • Banken din eller en annen seriøs aktør vil aldri be deg sende personlig informasjon via SMS eller mail.

  • Falske e-poster ber deg gjerne trykke på en link for å komme videre. På en datamaskin kan du holde musepekeren over linken for å se hvilken side linken fører til før du klikker på den.

  • Selv om språket i falske e-poster er blitt bedre og bedre, bærer det preg av å ha blitt oversatt via eksempelvis Google Translate. Leser man e-posten nøye vil de fleste se at det er noe som ikke stemmer.

  • Er avsenders e-postadresse eksempelvis vefekwjek123@telenors.no eller adressen tilsier at e-posten kommer fra et annet land, som kundeservice@telenor.dk, er det grunn til å være skeptisk.

🔈 Phishing forklart på tre minutter

Episode 2: Phishing (2:52 min)

Daglig mottar mange nordmenn e-poster og SMSer fra svindlere som forsøker å lure oss. I denne episoden forklarer vi hva phishing er og hvordan du kan unngå å bli svindlet.

Hør alle episodene her ›

Kan være vanskelig å rydde opp

Har du først blitt utsatt for ID-tyveri, kan det være krevende å rydde opp etter tyvene. Kravene kan være mange, og du risikerer å stå fast uten advokathjelp.

Det kan ta lang tid å rydde opp. Har beløpene vokst seg store kan det bli en omfattende og tidkrevende prosess. Noen saker har pågått i opp mot to år. Kommer man i gang tidlig, og det er et begrenset antall krav, kan det gå raskere, sier Kleveland.

Pass også på åpne, trådløse nett

«Svein» fikk identiteten sin stjålet på usikret nett:

– Jeg fikk panikk.

Telenor-apper som gir bedre oversikt og sikkerhet

Mitt Telenor-ikon

Mitt Telenor

Administrer dine abonnement og sikkerhetstjenester.

Les mer
Ikon for Se Hvem

Se Hvem

Svindelvarsel mens det ringer, nummeropplysning og sikkerhetskopi av kontakter.

Les mer
Min Sky-ikon

Min Sky

Automatisk sikkerhetskopi og trygg lagring av bildene dine.

Les mer