– Her får vi både i pose og sekk!

Hvordan er det å jobbe som konsulent med et av landets største selskaper i ryggen? Møt Chris Lindberg og Tobias Lerche Fodstad.

Visste du at Telenor har en egen avdeling med digitale arkitekter, tekniske konsulenter, løsningsarkitekter og prosjektledere som jobber tett på kundene i deres miljøer?

Totalt teller konsulentavdelingen i Telenor rundt 50 personer, og vi har snakket med to av dem for å bli litt bedre kjent med deres hverdag.

Chris Lindberg

Navn: Chris Lindberg

Stilling: Solution Architect Digital Platform

Jobbet i Telenor siden: 2019

Tobias Lerche Fodstad

Navn: Tobias Lerche Fodstad

Stilling: Senior Consultant

Jobbet i Telenor siden: 2021

– Jeg hadde lenge hatt lyst til å jobbe med nettverk, og kjente godt til det gode fagmiljøet her. Det var derfor et enkelt jobbtilbud å takke ja til, sier løsningsarkitekt Chris Lindberg.

Han har jobbet på Telenors Fornebu-kontor siden 2019 og arbeider i dag tett med store kunder som Norsk Tipping og Bama. 

– I tiden min her har jeg jobbet med design av datasenter, nettverk, arkitektur og sikkerhetsløsninger. Hverdagen er variert, hektisk og veldig spennende, sier han.

Det er kollega Tobias Lerche Fodstad enig i. Han kom inn dørene som summer intern i 2021, og har hatt en mildt sagt bratt læringskurve.

– Jeg studerte til en master i industriell økonomi, og hadde ikke noe teknisk kompetanse da jeg begynte her. Etter internship-perioden fikk jeg tilbud om fast stilling, tok CCNA-sertifisering og har ikke sett meg tilbake, smiler Fodstad.

 Les mer om konsulenttjenestene til Telenor her

Norges første med CCIE-sertifisering

Telenor har noen av landets største selskaper på kundelisten, og Tobias Lerche Fodstad har rukket å bli godt kjent med både Forsvaret og Oslo kommune.

– Her jobber jeg med alt fra tradisjonelle lokale nettverk til mer komplekse leveranser med 5G-teknologi og SD-WAN. Samtidig legger jeg ned mange timer på å studere til CCNP-sertifisering, sier han.

La oss forklare: Konsulentavdelingen til Telenor er blant landets fremste på Cisco-teknologi, og sertifiseringene viser hvilken kunnskap hver enkelt konsulent besitter.

– CCNA-en er introduksjonsnivået, mens CCNP går mer i dybden og gir «seniorkunnskap». Men jeg har fortsatt et stykke igjen før jeg er på nivået til Chris! sier Fodstad.

Chris Lindberg har nemlig jobbet hardt og målrettet for å ta den nyeste versjonen av CCIE Enterprise-sertifiseringen – noe han er den første i Norge til å oppnå.

– Jeg har blant annet reist til Belgia og Dubai for å gjennomføre og bestå lab-tester. Det har vært krevende, samtidig som det har gitt meg masse erfaring som nå kommer kundene våre til gode, sier Chris.

Les også: – Her skaper vi verdens beste utvikleropplevelse

Må henge med i svingene

Fodstad og Lindberg forteller at kontinuerlig læring, blant annet gjennom sertifiseringer og kursing, er en forutsetning for å levere gode resultater i en bransje som aldri står stille.

– Det er kunnskap vi lever av, og det er viktig at vi hele tiden utvikler oss for å kunne levere tjenester som gir kundene våre et forsprang. Blir vi komfortable for lenge, så går vi rett og slett ut på dato. Akkurat nå er det SD-WAN og softwaredefinerte nettverk (SDN) som er den store hypen, og vi må ha det i porteføljen for å henge med i svingene, sier Chris Lindberg.

– Samtidig er dette noe av det kuleste med å jobbe her. Det er spennende å lære seg nye ting hver eneste dag. Konsulentavdelingen er ikke plassen for deg som drømmer en arbeidshverdag preget av rutiner og repetitive oppgaver, supplerer Tobias Lerche Fodstad.

Et sted å vokse

I Telenor får Fodstad og Lindbergh både i pose og sekk: Tryggheten i et stort selskap – og variasjonen som konsulentlivet gir.

– Avdelingen vår er satt sammen på en måte som gjør at du kan utvikle deg i den retningen du vil. Det innebærer at du selv har stor innflytelse på hvilke prosjekter og kunder du skal jobbe med. Du kan selv stake ut i din egen karriere, og det er gode muligheter for å skifte avdeling eller jobb internt, sier Chris Lindberg og føyer til:

– Men hos oss i konsulentavdelingen virker det som de aller fleste blir værende!

Chris Lindberg og Tobias Lerche Fodstad

Det er ikke tilfeldig, mener Tobias Lerche Fodstad som tror fokuset på psykologisk trygghet er noe av grunnen.

– Som nisjeavdeling i et større konsern, er det naturlig at vi blir en liten mini-familie her. Vi har en felleschat der det alltid er noen som er klare til å hjelpe. Jeg er aldri redd for å tabbe meg ut eller gjøre feil, fordi jeg vet at det alltid er en gjeng rundt meg, smiler han.

– Familiefølelsen har også mye å si for det gode arbeidsmiljøet. Vi arrangerer jevnlig konsulentkvelder hvor vi spiller frisbee, kjører gokart eller spiser en bedre middag sammen. Nå i vinter skal hele avdelingen på tur til Hafjell for faglig påfyll, skigåing og hygge, forteller konsulenten som slett ikke er ferdig utlært.

Les også: Derfor er Telenors kompetanse viktig for digitalisering