Produkter for hørselshemmede, synshemmede og andre med nedsatt funksjonsevne

Her finner du produkter og tjenester for funksjonshemmede, samt informasjon om refusjon av kostnader knyttet til dette.

  • 149 Teksttelefonen

    Teksttelefon hjelper døve og hørselshemmede å komme i kontakt med andre ved hjelp av tekstbasert kommunikasjon. I tillegg til 149 vil du også kunne kontakte nødnummeret 1412 Teksttelefonen.

     

    For mer informasjon og bli bruker av tjenesten, se teksttelefon.no.

  • SMS og tekstformidling 149

    Slik fungerer det

    • Du kan kommunisere med Teksttelefonformidlingen via SMS ved å sende en tekstmelding direkte til nummer 149.

    • Meldingen blir sendt som en e-post til Teksttelefonformidlingen, som igjen tar kontakt med avsender eller videreformidler beskjeden.

    • Skriv en SMS med ønsket tekst, send til 149.

    Priser

    • For Telenor-abonnenter (og abonnenter av operatører som benytter Telenors mobilnett) koster tjenesten det samme som andre SMS-meldinger. Sjekk priser for ditt abonnement.

    • Brukere som benytter andre mobilnett enn Telenors nett, kan benytte tjenesten ved å sende SMS til 2080. Skriv en SMS hvor du starter med 149, deretter et mellomrom og ønsket tekst. Send deretter meldingen til 2080.
      SMS til 2080 koster 10 kroner per SMS.

  • DirekteRing nummer

    Med DirekteRing kan du forhåndsprogrammere hjemmetelefonen din til å ringe et bestemt nummer.

    Personer som har problemer med å huske telefonnummer til for eksempel familie, venner eller en vakttelefon kan ha nytte av denne tjenesten.
    Fremgangsmåte for aktivering av tjenesten og mer informasjon finner du her: 

    Informasjon og veiledning om DirekteRing

  • Refusjonsordninger

    • Refusjonsordningene gjelder normalt for fasttelefoni, bredbåndstelefoni og private mobilabonnement levert av Telenor. De gjelder ikke for bedriftsabonnement.

    • Brukere som får innvilget refusjon/økonomisk kompensasjon, slipper normalt å betale papirfakturagebyr for abonnement hos Telenor. 

    Kontakt vår kundeservice på 915 09000 for informasjon om du kan få refusjonsordningene på den telefoniløsningen du har.  

    Refusjonsordning for blinde og synshemmede
    Blinde/svaksynte kan etter søknad til Telenor benytte Opplysningen 1881 til redusert pris. For tiden er denne kr 2.54 pr oppringning til 1881. Det er en rabattbegrensning på maksimalt 5 minutter pr samtale. Prisen inkluderer også tjenesten 1881 SettOver. 

    Merk: Samtalen takseres på ordinært vis etter at samtalen er satt over.
    For mer informasjon ring 915 09000.

  • Telenor Open Mind

    Telenor Open Mind er et prosjekt i Telenor for å få personer med nedsatt funksjonsevne i arbeid.

    Les mer om Telenor Open Mind