Fakturaforklaring telefon og bredbånd
Dette er et eksempel på en hjemmetelefon- og bredbåndsfaktura fra Telenor, med forklaring av punktene nederst på siden. For å se dine fakturaer, logg deg inn på Mine sider.
Ny kunde? Første faktura inneholder flere månedsavgifter
Hvis du er ny kunde hos Telenor, kan den første fakturaen være høyere enn forventet. Du blir fakturert månedsavgiften på forskudd, derfor gjelder den første fakturaen fra dagen du ble kunde samt neste måned. Din neste faktura vil bare inneholde én månedsavgift.
Eksempelet under viser en kunde som fikk nytt abonnement 27. mars. Fakturaen som kommer i april inneholder derfor månedsavgift fra datoen abonnementet startet i mars, april og forskuddsbetaling for mai.
Endret abonnement? Dette betyr fakturaen
Siden du har betalt månedsavgiften for abonnementet på forskudd, vil du få tilbake månedsavgiften for ditt gamle abonnement fra datoen abonnementet ble endret. Dette vises med en minus foran på fakturaen. Fra samme dato legges månedsavgiften for ditt nye abonnement til.
Eksempelet under viser en kunde som byttet til nytt abonnement 16. mars. Månedsavgiften for det gamle abonnementet er trukket fra for 16. mars til 30. april. Så er månedsavgiften for det nye abonnementet lagt til fra 16. mars til 31. juli.

Kundeinformasjon
Her finner du generell fakturainformasjon, som eFakturareferansen din og datoen fakturaen er produsert.
Hvis du vil bestille eFaktura, kan du gjøre det ved å bruke eFakturareferansen når du bestiller eFaktura i nettbanken din. Les mer om eFaktura
Periode
Perioden fakturaen gjelder for. Månedsprisen for abonnementet ditt blir fakturert forskuddsvis, mens bruken blir fakturert på etterskudd. Datoen for faste priser og bruk kan derfor variere.
Faste priser
Månedsprisen for abonnementene og tjenestene du har. Prisen er oppgitt i henhold til perioden fakturaen gjelder for. Under posten Periode, ser du fra-og-til-dato.
Sambandsnummer
Viser linjenummeret på din bredbåndslinje. Dette kan være nyttig å ha tilgjengelig dersom du har behov for å kontakte kundeservice.
Bruk telefoni
Samtaler
Her ser du periodens bruk for hjemmetelefonen. Til høyre ser du antall samtaler, tidsbruk og til slutt beløp spesifisert for den relevante posten.
Norgessamtaler og andre fastnett i Norge: Samtaler til norske fasttelefoner
Mobilsamtaler <operatør>: Samtaler til mobiltelefoner med forskjellige operatører
Spesialnummer
I denne fakturaen er det spesifisert samtaler til nummeropplysningstjenester, femsifrede nummer og servicetelefoner, men det kan også være tre- og firesifrede nummer, 8xx-nummer og lignende.
Andre avgifter
Dette er en samlepost for forskjellige engangskostnader. Eksempler på engangskostnader kan være gebyr ved forsinket betaling, åpning av stengt abonnement eller papirfakturagebyr.
Hvis du vil slippe papirfakturagebyret, må du bestille eFaktura i nettbanken din. Les mer om hvordan du bestiller eFaktura
Gebyr for papirfaktura
Du betaler ekstra for papirfaktura. Ønsker du å unngå papirfakturagebyret, må du opprette eFaktura i nettbanken din. Av sikkerhetsmessige hensyn sender vi ikke faktura på e-post. Les mer om hvordan du kommer i gang med eFaktura
Rabatter og fratrekk
En samlepost for dine rabatterte tjenester. Har du for eksempel +Utland og fribruk Fast&Mobil, ser du at samtalene du har hatt til utlandet og mobiltelefoner i Norge er trukket fra.
Totalt
Beløpet på fakturaen, det vil si hvor mye du skal betale.
For å se dine fakturaer, logg inn på Mine sider.
Er det likevel noe vi kan gjøre for at siden skal bli enda bedre?
Hva kunne vi gjort for at denne siden skulle løst problemet ditt?
Takk for tilbakemeldingen!
Vi jobber kontinuerlig for at nettsidene våre skal bli bedre. Din tilbakemelding blir tatt med i vurderingen av hvordan vi skal forbedre sidene framover. Vi gjør oppmerksom på at meldingen ikke blir besvart. Har du spørsmål du ønsker svar på, kontakt vår kundeservice.