Fakturaforklaring mobil

i

Ny kunde? Første faktura inneholder flere månedspriser

Du blir fakturert månedsprisen på forskudd, derfor gjelder den første fakturaen fra dagen du ble kunde samt neste måned. Din neste faktura vil bare inneholde én månedspris.

Eksempelet under viser en kunde som fikk nytt abonnement i slutten av desember. Fakturaen som kommer i januar inneholder derfor månedspris fra datoen abonnementet startet i desember, januar og forskuddsbetaling for februar.

forste_faktura_mobil_2018

Du kan se hvilken periode du betaler for på din faktura, se punkt 2 på fakturaforklaringen under.

i

Endret abonnement? Dette betyr fakturaen

Siden du har betalt månedsavgiften for abonnementet på forskudd, vil du få tilbake månedsavgiften for ditt gamle abonnement fra datoen abonnementet ble endret. Dette vises med en minus foran på fakturaen. Fra samme dato legges månedsavgiften for ditt nye abonnement til.

Eksempelet under viser en kunde som byttet til nytt abonnement 10. desember. Månedsavgiften for det gamle abonnementet er trukket fra for 11. desember til 31. januar. Så er månedsavgiften for det nye abonnementet lagt til fra 10. desember til 31. januar, pluss forskuddsbetaling for februar.

Endringsfaktura

i

Slik ser Fleksi ut på fakturaen

Hver måned starter du med 10 GB for 449 kr. Bruker du mer enn 10 GB går du over til neste nivå, og får stegvis mer data, helt opp til 60 GB. Hvert nivå får en egen linje på fakturaen og koster 50 kr.

Bilde_fleksinivå_linjer


Eksempelet viser en faktura hvor det er brukt mellom 15 og 20 GB data, slik at fakturaen er for Fleksi-abonnementet og to fleksinivåer - totalt 549,-.

Neste måned starter du igjen med 10 GB for 449 kr, slik at abonnementet tilpasser seg ditt behov. Les mer om faktura for Fleksi

i

Slik ser SWAP ut på fakturaen

Dette eksempelet viser en kunde som har SWAP Plussforsikring og nedbetaler mobilen sin med 399,- per måned.

Bilde_swapfaktura

Les mer om SWAP

Eksempel på mobilfaktura

Under ser du et eksempel på en mobilfaktura fra Telenor, du får punktene forklart under fakturaen. For å se dine fakturaer, logg deg inn på Mine sider.

Eksempel på mobilfaktura fra Telenor
1

Kundeinformasjon - eFakturareferanse og kundenummer

Her finner du generell fakturainformasjon, som din eFaktura-referanse og datoen fakturaen er produsert.

Hvis du vil opprette eFaktura, bruker du eFaktura-referansen for å bestille eFaktura i nettbanken din. Les mer om eFaktura

2

Perioden fakturaen gjelder for

Viser perioden fakturaen gjelder for. Månedsprisen for abonnementet blir fakturert forskuddsvis, mens bruken blir fakturert på etterskudd.

Den første fakturaen du mottar fra Telenor gjelder fra datoen abonnementet ble aktivert og forskuddsbetaling for neste måned. Den første fakturaen vil derfor være høyere enn normalt.

3

Engangspriser

En samlepost for engangspriser. Eksempler er gebyr for papirfaktura, forsinket betaling, åpning av stengt abonnement og lignende.

Hvis du vil slippe å betale for papirfaktura, må du opprette eFaktura i nettbanken din. Les mer om eFaktura

4

Faste priser

Viser totalprisen for abonnementene og tjenestene du abonnerer på.

Under kolonnen Periode, ser du fra-og-til-dato. Merk at du betaler månedsavgift på abonnementet for hver påbegynte kalendermåned.

Sier du opp abonnementet midt i en fakturaperiode, vil du ikke få tilbake den forhåndsbetalte månedsavgiften for den inneværende måneden. Dersom du har kvartalsfaktura, får du igjen for de hele månedene du har igjen av fakturaperioden.

5

Tilleggstjenester

Tilleggstjenestene tilknyttet ditt mobilabonnement er listet opp under dette feltet.

Se alle våre mobiltjenester

6

Bruk

Viser totalsummen for det du har brukt av mobiltjenester (tale, SMS, datatrafikk eller lignende). På høyre side er bruken spesifisert. 

Inkluderte ringeminutter: Alle samtaler innenfor ditt abonnements inkluderte minutter. Både antall samtaler og total varighet er spesifisert. 

Tale: Viser samtaler til FriFamilie og inkluderte samtaler, og samtaler du betaler for - blant annet samtaler til utlandet, samtaler i og fra utland og samtaler til spesialnummer.

SMS/MMS: Alle meldinger som er sendt i tidsperioden. Her oppgis også inkluderte SMS, SMS/MMS sendt innenfor FriFamilie, SMS/MMS sendt til utlandet og SMS/MMS sendt i og fra utland.

7

Data

Viser datatrafikk som er brukt i perioden. Datatrafikk er Internett på mobiltelefonen via mobilnettet. 

Under kolonnen Tid/Volum står mengden datatrafikk du har brukt.

'Inkludert data' viser data som er inkludert i abonnementet ditt, mens 'Data i måned' viser hvor mye du har brukt utover det som er inkludert. 'Data etter makspris' viser hvor mye du har brukt over maksprisen for ditt abonnement.

Eksemplet her har brukt 30 GB inkludert data, En ekstra datapakke med 10 GB, 79,81 MB før maksprisen på 399,- ble nådd og 9,94 GB etter at maksprisen ble nådd. Dersom du pleier å bruke mer data enn det som er inkludert, vil det lønne seg å bytte til et annet abonnement. Se våre abonnement

8

Innholdstjenester

Innholdstjenester er en samlebetegnelse for bestilling eller aktivering av ulike tjenester, som spill, stemmegivning, nummeropplysning ved hjelp av SMS til spesialnummer (fire- og femsifrede nummer). Eksempel på varer og tjenester er betaling for parkering med SMS, kinobilletter og lignende. Hvis du har gitt penger til veldedighet via innringing eller SMS vil summen for dette også komme under innholdstjenester.

Er du uenig i beløpet du blir belastet for, send en e-post til Telenor kundeservice.

Strex.no kan du finne hvilken innholdsleverandør som belaster deg for innholdstjenestene. 7004 er kjøp i Apple App Store og 7001 er kjøp fra Google Play.

Kundeservice

Vi hjelper deg

Har du andre spørsmål om faktura? Vi hjelper deg gjerne på 915 09000, e-post eller Facebook.