Forstå fakturaen din

Fakturaene fra Telenor vil variere noe ut ifra hvilke abonnementer og produkter du har

Fakturaen ser annerledes ut enn normalt

I enkelte tilfeller kan fakturaen din se annerledes ut enn det du er vant med. Dette kan skje i forbindelse med en endring, bestilling eller oppsigelse og får konsekvenser for perioden du er fakturert for. Nedenfor finner du en forklaring på hva de ulike endringene har å si for fakturaen din.

Første faktura

Som ny kunde kan første faktura være høyere enn forventet. Dette skyldes at månedspris faktureres på forskudd. Avhengig av hvilken dato abonnementet ble opprettet, vil din første faktura derfor gjelde fra dagen du ble kunde og noe frem i tid. Vanligvis er dette en eller to måneder fremover.

Den neste fakturaen du mottar vil kun gjelde for én måned eller en fakturaperiode.

Faktura etter endringer

Når du gjør en endring på abonnementet ditt, vil neste faktura inneholde en avregning som tar for seg endringen. Siden du betaler faste priser på forskudd vil du få et minusbeløp for det du har betalt fremover i tid, og et plussbeløp for endringen i samme periode.

Differansen blir det du betaler eller får tilbake. NB! I noen tilfeller kan endringene havne på forskjellige fakturaer.

Faktura etter oppsigelse

Når du sier opp blir avgifter som er fakturert utover oppsigelsestiden tilbakebetalt.

Hvis du har flere abonnement hos oss, og sier opp ett av dem, så vil du få penger igjen på neste faktura. Om du har flere abonnement og sier opp alle, vil det bli sendt ut en sluttfaktura for kontoen.

Sluttfaktura kommer elektronisk om du har eFaktura på kontoen.

Vanlige spørsmål og svar om faktura

  • Er du ny kunde hos oss?

    Som ny kunde kan første faktura være høyere enn forventet. Dette skyldes som regel at månedspris faktureres på forskudd, og eventuelle engangskostnader.

    • Avhengig av hvilken dato abonnementet ble opprettet, vil din første faktura derfor gjelde fra dagen du ble kunde og noe frem i tid. Vanligvis er dette en eller to måneder fremover.

    • Det kan også fremkomme etableringspriser og frakt for eventuelt utstyr dersom dette er bestilt

    Den neste fakturaen du mottar vil kun gjelde for én måned eller en fakturaperiode, med mindre det gjøres endringer, der faste priser faktureres forskuddsvis og bruk på etterskudd.

  • Hva er 'Faste priser'?

    Faste priser er en samlet post på fakturaen din som viser hva du betaler i totalpris for abonnement/-ene dine, samt eventuelle tjenester som f.eks. ekstra SIM-kort eller SAFE.

  • Hva er 'Sikkerhetstjenester'?

    Vi tilbyr flere sikkerhetstjenester for å gjøre hverdagen din tryggere og enklere. Noen av disse en inkludert i abonnementet ditt slik som f.eks. Nettslett som er inkludert i alle privatabonnement for mobil, eller Nettvern som er inkludert i både private bredbånds- og mobilabonnement. Andre betaler man en fast månedspris for, som f.eks. SAFE.

    Her kan du lese mer om våre Sikkerhetstjenester.

  • Har du brukt mobilen til å betale for tjenester/innholdstjenester?

    Hva er innholdstjenester?
    Hvis du har betalt parkering, kjøpt en bussbillett eller avisabonnement, eller donert til TV-aksjonen med mobilen din, er sjansen stor for at du har brukt Strex. Kjøpene du foretar blir belastet din mobilregning.

    Hva er Strex?
    Strex er eid av de norske mobiloperatørene og er en superenkel løsning for rask og sikker betaling via mobilregningen. Du trenger kun mobiltelefonen - ingen bank eller kort, bare mobilen, for å betale.

    Dersom du heller ønsker at kjøpene blir belastet ditt bank- eller kredittkort, kan du endre din betalingsmåte ved å logge inn på strex.no/minside. Der får du også full oversikt over dine kjøp, uansett om du velger å belaste mobilregningen eller bank-/kredittkortet.

    Kjøp i app?
    7004 er kjøp i Apple App Store, og 7001 er kjøp fra Google Play.

    Uenig i fakturert beløp?
    Klager og generelle henvendelser om en innholdstjeneste bør helst rettes direkte til leverandøren av innholdstjenesten. Du finner kontaktinformasjon på strex.no/minside.

    Du kan også klage til Strex (mobiloperatørenes betalingstjeneste) ved å bruke kontaktskjemaet på https://strex.no/klageskjema. Trenger du hjelp eller veiledning fra oss, kan du kontakte kundeservice.

  • Har du blitt fakturert for bruk i utland, på fly, skip eller offshore?

    Vær oppmerksom på at dersom du befinner deg i grenseområdet mellom ett eller flere land kan du oppleve å bli koblet på nettverket i nabolandet. Første gang du blir koblet til et nettverk i et nytt land får du en velkomstmelding med prisinformasjon på SMS. Les meldingen du mottar og gjør deg kjent med innholdet.

    For å hindre uønsket gjesting i et annet nett anbefales at du slår av «dataroaming» på enheten din. Med «gjesting» og «roaming» menes at din enhet er koblet opp på en annen tilbyders nett enn Telenors nett.

    For full oversikt kan du sjekke Priser utland

    • For fly, offshore og skip med dekning fra Telenor Maritime/Tampnet, se nederst i landsoversikt-listen (i Utlandet)

    • Egne priser gjelder for spesialnumre og bruk utenfor EU/EØS (søk opp land i listen)

  • Har du kjøpt ny mobil med SWAP-avtale?

    Når du kjøper en telefon eller annet utstyr fra Telenor Nettbutikk, vil du motta faktura fra Telenor.
    Dersom du har valgt et abonnement med SWAP, vil den månedlige prisen for telefonen komme på samme faktura som ditt abonnement fra Telenor.

    • Beløp under 300,- (299,- inkludert frakt) vil belastes på samme faktura som ditt abonnement

    • Beløp over 300,- vil bli sendt på en egen faktura med eget fakturanummer. IMEI for mobilen SWAP-avtalen er knyttet til står øverst.


    SWAP-faktura:
    Faste priser blir fakturert forskuddsvis, og du kan også se IMEI-nummer avtalen er knyttet til på faktura.

    1. Totalsum for Telenor SWAP og Forsikring

    2. Perioden fakturaen gjelder for

    3. I dette eksempelet har kunden kjøp en SWAP-avtale til totalt 16.296kr. Dette er skilt ut på faktura i pluss og minus over tre linjer slik at summen nulles ut.

    4. Kunden har SWAP med nedbetaling på 679 kr/md., og er fakturert for nesten tre måneder. Både fra 10.08.23-31.08.2023 og 01.09.2023-31.10.2023

    faktura-swap

Her finner du forklaringer på de ulike punktene på fakturaen

Velg fakturaeksempelet du vil se på

  • Mobil eller Trådløst Bredbånd

    I eksempelet her har vi en kunde med et mobilabonnement, e-postadresse og tjenesten SAFE. Dersom du har Trådløst Bredbånd så vil det fremkomme på faktura på lik måte som et mobilabonnement.

    Fakturaforklaring:

    1. Øverst til høyre finner du kundeinformasjon oppsummert, som f.eks. abonnements- og fakturanummer

    2. Her finner du dine abonnement oppsummert med faste priser og eventuell bruk.
      OBS: Navn som fremkommer her tilhører den som er registrert som bruker av abonnementet.

    3. Her finner du perioden du er belastet for med fra og til dato

    4. På denne raden finner du all informasjon tilknyttet sikkerhetsprodukter, dersom du har dette.
      I dette eksempelet har kunden SAFE. Denne har fastpris på 129 kr/md. Summen er fordelt på to linjer: SAFE og SAFE ID-tyveriforsikring

    5. På denne raden finner du all informasjon tilknyttet e-post, dersom du har en online e-postadresse hos oss.
      I dette eksempelet har kunden E-post 5 GB. Denne har fastepriser på 39 kr/md. Over faste priser til venstre ser man e-postadressen.

    6. På denne raden finner du all informasjon tilknyttet mobilabonnement, dersom du har dette.
      I dette eksempelet har kunden et mobilabonnement som heter 'Enkel 8 GB'. Denne har fastepriser på 349 kr/md. Summen er fordelt på flere linjer: selve abonnementet og Nettslett. Nettslett er inkludert i alle private mobilabonnement, og skilt ut på faktura i pluss og minus slik at summen nulles ut.

      Bruk på abonnementet finner du under de faste prisene

    Fakturaeksempel:

    mobil faktura

  • Bredbånd og TV

    Fakturaforklaring:

    1. Øverst til høyre finner du kundeinformasjon oppsummert, som f.eks. abonnements- og fakturanummer

    2. Her finner du informasjon som trengs for å betale faktura: Kid, kontonummer, forfallsdato og beløp å betale

    3. Har du rabatter knyttet til ditt abonnement så vil du finne dette under faste priser, i form av et minusbeløp på enden av fakturalinjen

    4. Her finner du perioden du er belastet for med fra og til dato

    Fakturaeksempel:

    faktura bredbånd