eFaktura og AvtaleGiro

Med eFaktura kommer fakturaen rett i nettbanken, slik at du slipper papirfakturagebyr.

Med AvtaleGiro betales fakturaen automatisk ved forfall. Hvis du ikke har eFaktura i tillegg, vil du motta en papirfaktura i posten.

Både eFaktura og AvtaleGiro bestilles i nettbanken.

Spørsmål og svar

?

Hvorfor får jeg papirfaktura selv om jeg har AvtaleGiro?

Når du har AvtaleGiro vil du likevel motta en papirfaktura i posten. Hvis du ikke ønsker å motta denne, må du i tillegg ha eFaktura slik at fakturaen kommer rett i nettbanken din. Papirfakturagebyret er på 59,-.

Du kan registrere eFaktura manuelt i nettbanken. Hvordan man gjør dette vil variere fra bank til bank, men du finner det ofte under betaling og eFaktura. Bruk eFakturareferansen som står øverst på din faktura for å registrere avtalen.

?

Hvorfor får jeg papirfaktura selv om jeg har eFaktura?

Hvis du både har mobil og fastnett (bredbånd eller hjemmetelefon) fra Telenor, må du ha to eFakturaavtaler. eFaktura fra Telenor Mobil gjelder for mobil, Telenor Privat gjelder for hjemmetelefon og bredbånd. Sjekk at du har aktivert riktig eFakturaavtale for de abonnementene du har hos oss.
?

Hvordan bestiller jeg AvtaleGiro?

I de fleste nettbanker vil du få tilbud om å opprette AvtaleGiro etter at du har betalt en faktura. Takker du ja til dette, blir avtalen registrert. 

Dersom du trenger hjelp til å opprette AvtaleGiro, kan banken din hjelpe deg med dette.

Hvis du bytter bank, må du kontakte den nye banken din for å gjenopprette AvtaleGiro. Husk å si opp avtalen i din gamle bank.

Husk at du må ha eFaktura i tillegg hvis du ikke ønsker å få en papirfaktura i posten.

?

Hvordan bestiller jeg eFaktura?

Etter at du har betalt en regning fra Telenor i nettbanken, vil du få tilbud om å opprette en eFaktura-avtale. Takker du ja til dette, blir avtalen registrert. 

Du kan også legge inn eFaktura manuelt ved å bruke eFaktura-referansen som du finner øverst på midten av fakturaen, under Kundenummer/eFakturareferanse. 

Hvordan du registrerer eFaktura manuelt vil variere fra bank til bank, men du finner det ofte under betaling og eFaktura. eFaktura fra Telenor Mobil gjelder for mobil, Telenor Privat gjelder for hjemmetelefon og bredbånd. eFakturaen vil vises i alle nettbankene du er kunde hos.

?

Kan jeg utsette fakturaen når jeg har AvtaleGiro?

Ja. Kontakt kundeservice på 915 09000 eller 915 05000, så hjelper vi deg med å utsette fakturaen.
?

Hva skjer hvis jeg ikke har penger på kontoen?

Hvis du har AvtaleGiro vil banken forsøke å trekke beløpet fra kontoen din de fire påfølgende virkedagene. Dersom du ikke har dekning på kontoen etter fire dager, må du betale fakturaen manuelt.

En eFaktura vil ligge i nettbanken til den godkjennes av deg. Har du behov for å utsette betalingen, kan du endre forfallsdato i nettbanken etter at du har ordnet med betalingsutsettelse på Mine sider.

Ønsker du mer informasjon? Du finner svar på det meste på AvtaleGiro.no og eFaktura.no