Generelt oppsett

Finn innstillinger for e-post i ditt e-postprogram og velg Opprett ny konto.

Fyll inn:

  • Kontonavn/postkassenavn: <Ditt brukernavn›
  • E-post adresse: <Din e-postadresse> (brukernavn@online.no)
  • Brukernavn: <Ditt brukernavn> (Det som kommer før @online.no)
  • Passord: <Ditt passord>
  • Utgående server/SMTP-server: smtp.online.no. Aktivere SSL, bruk port 465 og legg inn brukernavn og passord
  • Innkommende server/IMAP4-server: imap.online.no

Spørsmål og svar

Her finner du en oversikt over løsninger på de mest vanlige problemene

?

Oppsett på iPhone/ iPad / iOS

  1. Fra Hjem-menyen, velg Innstillinger og velg Mail (Mail, kontakter, kalendere) 
  2. Trykk Legg til konto, deretter velg Annen og Legg til e-postkonto 
  3. Fyll inn navn, e-postadresse, passord og beskrivelse. Trykk neste.
  4. Sjekk at all informasjonen er riktig utfylt:

      Innkommende e-posttjener: imap.online.no (Hvis POP velges automatisk, tast feil brukernavn eller passord for å kunne velge IMAP)
      Feltene Brukernavn og Passord må være utfylt (Ditt brukernavn er det som står før @online.no)
      Utgående e-posttjener: smtp.online.no 
      Feltene Brukernavn og Passord må være utfylt
      Trykk Arkiver 
  5. I «Kontoer», trykk Online. Hvis du gav kontoen en annet beskrivelse i punkt 5, velg denne. 
  6. Rull ned og velg SMTP 
  7. Under «Primærtjener», velg smtp.online.no 
  8. Sørg for at Bruk SSL er slått på. Bekreft at vertsnavn er smtp.online.no, og at brukernavn- og passord-feltene er utfylt. 
  9. Trykk Ferdig, så Tilbake/navnet og deretter Ferdig igjen. E-posten er nå klar til bruk, du kan sende en e-post til deg selv for å teste at e-posten blir både sendt og mottatt.
?

Oppsett av e-post i Outlook 2016­

  1. Åpne Outlook 2016. Er dette den første mailen du skal legge til, gå til steg 4. 
  2. Trykk Fil øverst til venstre. 
  3. På venstre side er det en meny, hvor informasjon er markert. Trykk Legg til konto, til høyre på siden. 
  4. Fyll inn ditt navn, e-postadresse og passordet til e-posten din. Trykk Neste, trykk deretter Fullfør. 
  5. E-postkontoen er nå klar til bruk. Send en e-post til deg selv for å teste at e-posten både blir sendt og mottatt. 

Får du fortsatt ikke e-post? Det kan hjelpe å legge til en rotmappe. Følg denne fremgangsmåten: Fil -> Kontoinnstillinger -> Kontoinnstillinger (i nedtrekksmenyen) -> Marker kontoen du vil endre og trykk Endre -> Trykk Flere innstillinger -> Velg fanen Avansert -> Skriv INBOX i feltet Bane til rotmappe og trykk Ok -> Neste -> Lukk -> Fullfør -> Lukk

?

Oppsett av e-post på Mac

  1. Åpne Mail og du skal få opp 'Velg en Mail-leverandør'
  2. Velg 'Annen Mail-konto' og 'Fortsett'
  3. Legg inn 'Navn', 'E-postadresse' og 'Passord'. Velg så 'Ferdig'
Du skal nå kunne sende og motta epost.
For avanserte innstillinger må haken for 'Administrer tilkoblingsinnstillinger automatisk' fjernes, slik at du kan legge inn innstillinger for servere manuelt. Informasjon om generelt oppsett over kan da benyttes.
?

Ønsker du å bruke POP?

Vi anbefaler at du bruker IMAP. Hvis du ønsker å bruke POP, kan den settes opp med pop.online.no og port 995.
?

Hva er Telenors e-postservere?

Disse adressene brukes dersom du skal sette opp en e-postkonto lokalt på din datamaskin.

  • Server for innkommende e-post (IMAP4): imap.online.no 
  • Server for utgående e-post (SMTP): smtp.online.no

Aktivere SSL og bruke port 465 for utgående e-postserver og fyll ut brukernavn og passord. Det er ikke mulig å benytte e-postadresser fra andre leverandører mot Telenors e-postservere.

?

Får du feilmeldingen 'We do not relay'?

Gå til innstillinger for utgående server. Aktivere SSL og bruk port 465. Legg inn brukernavn (det som kommer før @online.no) og passordet til e-posten din.

Hvis du fortsatt har problemer med å sende e-post, kontakt Telenoreksperten.

?

Oppsett av e-postadresse som ikke er levert av Telenor

Dersom du har bredbånd fra Telenor, men ønsker å benytte en e-postadresse som slutter med noe annet enn @online.no så finnes to alternativer.

  • Benytt den nettbaserte e-postleseren for kontoen din (for eksempel gmail).
  • Ønsker du å bruke et e-postprogram på pc-en, må du kontrollere at innstillingene for din e-postkonto er riktige. Du må benytte leverandørens server med SSL og tilhørende port aktivert. Det er ikke mulig å benytte e-postadresser fra andre leverandører mot Telenors e-postservere.

For mer hjelp, ring Telenoreksperten på 820 90 100 (26,- per minutt).