Telenor Her finner du veiledning til enkel feilsøking hvis du ikke kommer på nett med trådløst nettverk.

Her finner du informasjon om hvordan du enkelt kan feilsøke hvis du ikke kommer på nett med trådløst nettverk.

  1. 1

    Sjekk at modemet er påslått.

    • Hvis lampene på modemet ikke lyser, sjekk at strømkabelen er riktig tilkoblet.

    • Slå modemet av og på. Vent to minutter til det har startet opp igjen, sjekk om du er på nett.

  2. 2

    Se om WLAN/trådløs-lampen på modemet lyser.

    • Lampen skal lyse grønt, oransje eller blått. Lyser den ikke, trykk på WLAN/trådløs-knappen til den begynner å lyse.

    • Har du ikke en WLAN/trådløs-knapp, hopp videre til neste punkt.

  3. 3

    Mange bærbare pc-er har en egen knapp/bryter for å skru av og på trådløs funksjon.

    • Sjekk at denne er skrudd på.

    Hvor knappen/bryteren sitter varierer fra modell til modell, se i brukermanualen hvis du er usikker på hvor den er.

  4. 4

    Prøv med kabel mellom modemet og pc-en.

    • Finn nettverkskabelen som fulgte med modemet (den har plastikk-plugger i hver ende)

    • Koble fra LAN-uttaket på pc-en til et av de gule uttakene på baksiden av modemet.

    Får du nettilgang når du bruker kabel, er problemet det trådløse nettverket. Prøv da disse løsningene:

    • Forsøk å flytte ruteren
    • Endre trådløs kanal. Se brukerveiledningen til ditt modem
    • Om ditt modem har flere bånd kan du forsøke å bytte for å se om du får bedre signal. Du vil da få opp nettverksnavnet (ssid) to ganger i oversikten over tilgjengelige nettverk, det ene slutter med 5GHz.
    • Oppgrader driveren til nettverkskortet i pc-en. Kontakt leverandøren av din pc dersom du har spørsmål.
  5. 5
Hjalp denne siden deg?