Godt rustet i en krevende tid

Hjemmekontor

Norge befinner seg i en unntakstilstand. Hverdagen er snudd opp ned – med nye, uforutsigbare utfordringer og behov. Her kan du lese mer om våre tiltak og tips i disse spesielle tider.

I stedet for å gå på jobb, skole, kino og kafé skjer alt hjemme nå; vi jobber, studerer, streamer film og holder mer enn noensinne kontakten via sosiale kanaler. Dette skaper et enormt behov for kapasitet i nettene.

Hele 80 % av landets teletrafikk går faktisk gjennom Telenors nett. Da er det helt avgjørende at nettet har høy kvalitet og er oppe til enhver tid.

– Kundene våre kan være trygge på at nettet har høy oppetid og god kapasitet. Vi tar på alvor at vi har en helt sentral plass i samfunnets infrastruktur, og har derfor en beredskapsorganisasjon i drift hele døgnet året rundt. Vårt mobil- og bredbåndsnett er også dimensjonert for å tåle betydelig trafikkøkning, forsikrer Petter-Børre Furberg, administrerende direktør i Telenor Norge.

– Vi forstår at denne situasjonen kan være både utfordrende og krevende for mange, og lover at vi skal gjøre alt vi kan for å fortsette levere de tjenester du trenger og den service du forventer. Kjernen i alt vi gjør, er å knytte folk sammen – og akkurat nå er det viktigere enn noen gang, understreker Furberg.

Trenger du hjelp?

Har du utfordringer med TV, bredbånd eller mobildekning? Da kan du enkelt kontakte oss på vår Facebook-side «Telenor Norge». På grunn av smittereduserende tiltak har vi noe redusert kapasitet på kundeservice. Det er derfor ikke sikkert du får svar umiddelbart – men alle får hjelp, selv om det kan ta litt lengre tid enn vanlig.

Hvis du lurer på noe om ditt abonnement, finner du all informasjon i Mitt Telenor og på Mine sider – og på våre selvhjelpssider får du svar på mange av de vanligste spørsmålene og utfordringene.

Du kan også besøke Telenorbutikken hvis du trenger hjelp med mobilen din, eller har behov for en ny. Du finner oppdaterte åpningstider på kjøpesentrenes hjemmesider.

Under finner du i tillegg en oversikt over tiltak vi allerede har gjennomført og nyttige tips i en usedvanlig krevende tid.

TRE TILTAK:

1. Økt kapasitet i mobilnettet

Med et nett i verdensklasse er vi allerede godt rustet til å ivareta kommunikasjonsbehovene dine. I tillegg har vi økt kapasiteten på 300 basestasjoner.

Bjørn Amundsen, dekningsdirektør

Bjørn Amundsen, dekningsdirektør

– En eller annen basestasjon kan kortvarig gå full, men vi har beredskap til å kunne håndtere det. Det kan selvsagt også bli utfordringer med hensyn til driftspersonell og «røde soner», men vi er i tett dialog med våre entreprenører og lover å gjøre alt vi kan i denne kritiske situasjon for landet vårt, forteller Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen.

På vårt dekningskart kan du søke på adresse eller sted for å sjekke kvaliteten på dekningen der du bor.

2. Økt kapasitet på TV- og strømmetjenester

Når alle fritidsaktiviteter er avlyst, samles folk gjerne rundt tv-skjermer og strømmetjenester. Det stiller store krav, både til Telenors bredbåndsnett og til tv- og strømmetjenesten T-We.

Far og sønn ser på TV

Vi har derfor økt kapasiteten på disse tjenestene og følger løpende med på kvaliteten for å sikre at vi leverer høy kvalitet. Hvis det skulle bli aktuelt, har vi god beredskap for å øke kapasiteten ytterligere.

I tillegg til utfordringene i forbindelse med kapasitet og nettrafikk, kan det selvfølgelig også oppstå andre situasjoner som krever umiddelbare tiltak. Her har vi en tett dialog med våre entreprenører for å både sikre et stabilt og godt nettverk og unngå smitterisiko.

3. Ekstra hensyn ved feilretting og installasjon av tjenester

Vi må ta ekstra hensyn ved feilretting og installasjon av nødvendig utstyr på våre kunders hjemmeadresser, og har derfor innført følgende rutiner:

  • Montøren vil i forkant ta kontakt og avtale håndtering av installasjonen iht. gjeldende veiledning og retningslinjer fra Folkehelseinstituttet, f.eks. grundig håndvask, unngå håndhilsning og sikre god avstand mellom personer.

  • Montøren vil ta kontakt dagen før og samme dag som avtalen gjelder. Dersom kunden er i karantene eller isolasjon, skal arbeidet utsettes.

FIRE TIPS:

1. Bruk bare VPN når du må

Få virksomheter i Norge er forberedt på at så mange flytter kontoret sitt hjem samtidig. I disse dager kan enkelte derfor oppleve noe mer treghet enn vanlig på hjemmekontoret.

Dame på hjemmekontor

Det gjelder blant annet de som bruker en VPN-løsning – Virtual Private Network – for å skape en sikker, kryptert tunnel mellom hjemmekontoret og bedriftens systemer.

Når mange bruker VPN samtidig kan det lett gå tregt og bli vanskelig å jobbe effektivt. Et godt råd er derfor å bare logge seg på når man må, i stedet for å la den surre og gå i bakgrunnen. På den måten frigjøres også kapasitet til kolleger.

2. Plasser ruteren riktig

Med flere personer hjemme samtidig over lang tid, er det viktig å sørge for at det trådløse nettet ikke blir en flaskehals.

For å sikre optimal dekning, er det viktig at du har plassert ruteren riktig:

  • Den skal stå åpent i rommet – ikke i en skuff. Jo færre fysiske hinder mellom ruteren og maskinen din (for eksempel betongvegger eller metallobjekter), desto bedre vil forutsetningene være for et godt signal.

  • Den skal plasseres sentralt og høyt for å gi jevn dekning i hele hjemmet.

Hvis du fortsatt opplever svak dekning, kan du strekke en nettverkskabel mellom ruteren og laptopen. Da får du en solid kobling som ikke risikerer å bryte midt i overføringen av en stor fil fra jobben.

3. Alt trenger ikke å være koblet på samtidig

Når flere mobiler, nettbrett, laptoper og spillkonsoller enn vanlig bruker det samme hjemmenettet samtidig, vil dette også påvirke brukeropplevelsen.

Streaming av video i høy kvalitet og spilling over nett krever mye av både ruter og nett – og det samme gjelder nedlasting av store filer – både jobbrelaterte, filmer og spillkjøp.

To gutter gamer

Å skru av alle enheter som ikke er i aktiv bruk kan være en effektiv måte å løse problemet på. Enkelte underholdningstjenester, bl.a. Netflix og Spotify, lar deg også laste ned innholdet du abonnerer på, og det kan du gjøre utenom vanlig kontortid.

4. Send SMS

Endrede vaner i forbindelse med koronaviruset har ført til en enorm vekst i tradisjonell SMS-trafikk.

Mens normaltrafikken er 15 millioner SMS-er i døgnet i Telenors nett, er nå trafikken oppe i 35 millioner meldinger – og det er ikke bare privatpersoner som står for økningen. Helsedirektoratet brukte SMS for å nå ut til alle Norges innbyggere og landets hyttekommuner brukte samme måte å informere om at folk måtte dra hjem fra hyttene.

– Den tradisjonelle SMS-en har vist seg å være et svært effektivt kommunikasjonsmiddel i disse krisetider. Det er en enkel, stabil og direkte kommunikasjonskanal til venner, familie og kolleger, tipser dekningsdirektør Amundsen.

Et annet tips er tjenesten Mine Meldinger som lar deg sende og motta SMS og MMS fra både PC/Mac og nettbrett.

Alle som har et mobilabonnement hos Telenor kan bruke Mine Meldinger uten ekstra kostnad. Prisene for å sende meldinger er de samme som når du bruker mobilen. Har du inkluderte SMS/MMS, bruker du altså bare av disse.

Telenor. Alltid med

Vi håper informasjonen og tipsene i denne artikkelen kan være til nytte. Det er vanskelige tider, men vi skal gjøre alt vi kan for at den nye hverdagen din skal fungere best mulig.

Vårt nett er godt rustet – også for denne type ekstreme situasjoner.