Fra trygd til fast jobb på sju måneder

Arbeidstreningstiltaket i Kristiansand, tar i samarbeid med NAV Vest-Agder inn unge under 30 år som står utenfor arbeidslivet. AB tiltaket tilbyr 1 år med arbeidstrening hos Telenor Kundeservice Privat.

Unge under 30 år

- Vi er veldig fornøyd med at vi fikk åpnet denne underavdelingen i Kristiansand, hos Telenor Kundeservice. Målgruppen er i tråd med jobbstrategien til regjeringen "Unge under 30 år". Denne målgruppen er ny for oss, og det er mulig å gi dette tilbudet fordi de får konkret opplæring i den første fasen hos Kundeservice. Kundeservice er den tøffeste jobben i Telenor, og det er absolutt ikke en jobb som passer for alle. Andre med funksjonshindringer kan også søke seg inn, men hovedfokuset er på "drop-outs". Vi har også et bra samarbeid med NAV Vest-Agder, noe som er helt avgjørende, forteller Anja Dovland, leder for Telenor Open Mind Kristiansand. 

Høyt tempo på kundservice

- Det er en fysisk og krevende jobb her på kundeservice. Man må tåle mye ulikt fra kundene, og det er et høyt tempo hele veien. Det sier seg selv at denne type jobb ikke passer for alle. Vi krever ikke høy kompetanse, siden opplæring er en del av programmet. Deltakerne i programmet opparbeider seg verdifull komptanse, og arbeidserfaring innenfor Telenor Kundseservice Privat sin avdeling. Vi ønsker likefullt å være en døråpner til arbeidslivet, og har dermed valgt å fokusere hovedsakelig på målgruppen "drop-outs" i alderen 20 - 35, sier Anja. 

 

Bilde av Henrik og Anja

Fast ansettelse

En av deltakerne som startet opp på det første kullet i februar (2015), viste fort at han behersket jobben, og tok godt vare på kundene. 

- Henrik Østmoe, 23 år, er en av de flinkeste på salg. Han har en fin måte å tilnærme seg kundene på. Han gjør en såpass god jobb at vi bestemte oss for å ansette ham fra 1. oktober. Fra nav ytelser til fast ansettelse på sju måneder må sies å være en suksesshistorie, sier Anja med et smil. 

Flere som Henrik?

I august tok vi inn et nytt kull med seks Open Mind - ere. Og det blir spennende å se om vi finner flere som Henrik, sier Anja. 

- Vi har også bestemt oss for å ta inn et nytt kull i februar 2016. Da tenker vi en oppstart med maks 7 personer. Føler du at en hektisk jobb på Kundeservice er noe for deg, så er det bare å ta kontakt allerede i dag.