Digitaliserer kurstilbud

Internett for alle

De siste to årene har Telenor Norge gjennom sitt Internett for alle-program holdt over 850 kurs i mobil og nettbrett for over 13 000 deltakere, i alle landets fylker.

- Det kursdeltagerne oftest trenger hjelp med er å få opprette Apple-ID og Google Play-konto, slik at de får lastet ned apper. Og med appene åpner det seg en ny verden for dem. Mange synes det er nyttig å få sjekket værmeldingen, lese lokalaviser, og mange har oppdaget hvor mye sosial underholdning det er i nettspill sjakk og Wordfued*.

– Deltakerne blir rett og slett imponert over at de finner noe som passer akkurat dem, forklarer prosjektleder i programmet Internett for alle, Marte Celine Jacobsen.

Jacobsen framhever også behovet for å kunne bruke viktige tjenester som Altinn, mail og nettbank. Erfaringen viser at mange er usikre og ønsker støtte.

- Tilbakemeldingene fra kursdeltakere viser at vi har klart å senke terskelen for å ta i bruk ny teknologi ved å øke folks kompetanse, men også ved å gi dem selvtillit, forklarer Jacobsen.

Har samarbeidet med regjeringen

Telenor er en av tre offisielle samarbeidspartnere i Digidel 2017, regjeringens program for å øke befolkningens digitale kompetanse. I løpet av 2017 skal nemlig alle offentlige tjenester digitaliseres. Tall fra Difi viser at så mange som 1 million nordmenn ikke har nok digital kompetanse.

- Vi ser det som et felles ansvar på øke den digitale kompetansen til befolkningen. Derfor er vi veldig glade for å bidra inn i Digidel, vår digitale læringsplattform Mobilhjelpen ligger gratis tilgjengelig på telenor.no og digidel.no, sier Jacobsen.

Programmet digitaliseres

Telenors digitale læringsplattform er en praktisk og pedagogisk tilrettelagt hjelp og inspirasjon som også ligger tilgjengelig for alle på Telenors hjemmesider. I 2017 vil det digitale kurstilbudet styrkes og utvikles videre.

- Vi vil ta programmet videre med mer fokus på digitale læringsplattformer og færre fysiske kurs. Vi har holdt over 800 kurs, men vi ser at de tre timene vi har sammen ikke er nok for å få folk ordentlig i gang på nettbrett eller mobil. En digital plattform kan bidra mer til mengdetrening, og selvsagt til at vi når ut til mange flere, forklarer Jacobsen.