E-sport: Lek, sport eller idrett?

Illustrasjonsbilde gutter som spiller og konkurrerer.

Fenomenet e-sport har hatt en enorm vekst i global skala, men blir av majoriteten fortsatt sett på som en subkultur. E-sporten jobber for å bli anerkjent, men møter motstand på hjemmebane.

I dag kan profesjonelle e-sport turneringer følges av flere millioner mennesker verden over. I flere land har man begynt å sende e-sport på nasjonale TV-kanaler. I Sør-Korea er e-sport like stort om langrenn her i Norge, og det tilbys også studier i e-sport på universitetsnivå. USA, Tyskland og Sverige er blant de landene hvor e-sport nyter stor suksess, og populariteten blir stadig større i Øst-Europa, Sør-Amerika og Kina. Videostrømming-plattformen Twitch har nå flere seere enn Netflix og spillindustrien er nå større enn filmindustrien.

Økt tilgjengelighet

E-sport kan defineres som elektronisk konkurransespilling på profesjonelt nivå, der utøverne konkurrerer mot hverandre i ulike spill på datamaskiner eller spillkonsoller.

Historikken strekker seg helt tilbake til 70-tallet, og ved fremveksten av internett fikk vi etter hvert et e-sport miljø som minner om det vi har i dag.

Utover 2000-tallet vokste e-sporten eksplosivt, og i de siste årene har også oppslutningen rundt e-sport fått en betydelig vekst her hjemme. Særlig har spillnettstedet Gamer.no hatt suksess med Telenorligaen, et ligasystem som holdes i samarbeid med Telenor, hvor det konkurreres i en rekke populære spill gjennom hele året.

Redaktør for Link.no og Telenor Norge på Facebook, Magnus Aurdal mener den økende populariteten de siste årene skyldes at e-sporten har blitt mer tilgjengelig.

– Dataspill har eksistert lenge, men muligheten til å strømme og delta har nå blitt så sterk at e-sport har funnet seg en solid digital hjemmebane der den kan vokse i takt med teknologien, forteller han.

Manglende vilje til å anerkjenne

Men trass i internasjonal popularitet, får miljøet lite annerkjennelse her hjemme. En av problemstillingene er om en kan definere e-sport som en sport, når utøverne ikke er fysisk aktive. Mange trekker frem at sport eller idrett handler om å bruke utøverens kropp til å konkurrere, et kriterium som ikke e-sporten oppfyller.

Leder og grunnlegger for nettstedet Gamer.no Tor-Steinar Nastad Tangedal er en av dem savner annerkjennelse fra norsk idrett.

– E-sport er en taktisk lagsport. Man kan si at e-sport er blanding av sjakk og skyting. Det er laginnsats, taktikk, refleksjon og koordinasjon på høyt nivå, forteller han.

– Ved å anerkjenne e-sportmiljøet for det det er, nemlig sport, ligger det også muligheter for Norge til å hevde seg internasjonalt, fortsetter han.

Leder for Telenor Mobil Privatmarked Bjørn Ivar Moen er enig, og ønsker a flere norske utøvere skal konkurrere i toppen internasjonalt. At e-sport er virtuelt og ikke kroppslig har i følge Moen ingen ting å si for verken spenningen eller engasjementet.

– E-sporten inneholder akkurat det samme som gjør alt sport og idrett spennende, nemlig konkurranse. Mennesket har alltid likt å se hverandre konkurrere. Med så mange ulike spill det konkurreres i, er det ikke rart det er blitt så populært, sier han.

Det er uansett et faktum at e-sport er et enormt fenomen med mange profesjonelle utøvere. De store e-sport spillene er sosiale og kommunikasjonen går som regel på engelsk. Man får teste seg med mye strategisk og logisk tenkning, og man øver seg under press. Aktiviteten er dessuten bedre enn sitt rykte når det gjelder fysisk helse.

Siden e-sporten også er mentalt krevende, er det mange spillere som trener mye og spiser sunt for å kunne prestere optimalt under spillet.

Ønsker seg spillere i verdensklassen

Moen tror man kan oppnå mye godt innen e-sport her hjemme, men da må det endringer til.

– Både i Sverige, Europa og USA ser vi finaler foran titusenvis av tilskuere på store arenaer, og det hadde vært utrolig gøy å fylle opp Telenor Arena, sier han.

– Men om norsk e-sport skal oppnå den type suksess, så må det også behandles som all annen type sport: Utøverne må være villige til å trene og satse, støtteapparatet rundt må fungere og de gode holdningene må være på plass, sier han videre.

Han er optimist når han han blir bedt om å se inn i glasskula og tenke fem år frem i tid.

– Om fem år tror jeg vi har fått flere internasjonale spillere og jeg tror vi har lykkes i å gjøre e-sport til en viktig næring, sier han.

Nastad Tangedal fra Gaming.no er enig.

– Om fem år bygger vi proffspillere som sendes videre ut i internasjonale klubber, og vi har også fått helnorske lag som vinner VM, avslutter han.