Telenor − Gjør hverdagen enklere

− Gjør hverdagen enklere

Da Telenor og Røde Kors holdt nybegynnerkurs i nettbrett og mobil, lærte Hiyam Al-Janabi hvordan hun kunne ta i bruk Appstore. Nå trenger hun ikke bruke datamaskinen for å bruke nettbaserte tjenester.
Hiym Al Janabi

Hiyam Al-Janabi.

I samarbeid med Røde Kors arrangerer Telenor nybegynnerkurs i nettbrett og mobil for innvandrerkvinner som er tilknyttet ressurssentrene Stella i Oslo og Tønsberg og Marte i Oslo.

- Jeg er flink til å surfe på datamaskinen min, men nå vil jeg lære mer om hvordan jeg kan bruke mobiltelefonen. Jeg har to døtre på 16 og 17 år som har lært meg litt, men det er fortsatt mye jeg ikke kan. Derfor meldte jeg meg på dagens kurs, sier Al-Janabi.

De siste timene har hun sammen med ni andre kursdeltakere ved Marte Nettverkssenter fått en innføring i smart bruk av mobil og nettbrett.

- Før jeg deltok på kurset i dag visste jeg ikke at man kunne laste ned tjenester gjennom Appstore. Nå har jeg fått hjelp til å laste ned flere apper som gjør hverdagen enklere. Blant annet Ruter-appen hvor jeg kan kjøpe bussbilletter direkte på telefonen framfor å gå i kiosken, og MENY-appen som gjør at jeg kan lagre handlelisten elektronisk, sier Al-Janabi.

Stella internett for alle

Tok initiativ for å bli frivillig

Kurset er delt opp i to deler slik at deltakerne skal få mest mulig læring. Den første delen foregår i plenum, og består av en rekke grunnleggende tips og triks. Siden får deltakerne personlig oppfølging av Røde Kors- og Telenor-frivillige.

- Dette er et fantastisk engasjement, jeg synes dagen har vært veldig fin, sier Telenor-ansatt Natanja Weist.

I rollen som hjelper svarer hun på spørsmål og stiller sin digitale kunnskap til disposisjon.  Dette er det første kurset Weist deltar på som frivillig for Telenor, men i rollen er hun godt kjent.

- Jeg jobbet frivillig på Stella-senteret gjennom en tidligere arbeidsgiver, og sendte derfor en mail internt for å høre om vi hadde noen lignende aktiviteter i Telenor, sier Weist.

Damer på Stellkurs

- Viktig med digital inkludering

Prosjektleder i Avdeling for samfunnsansvar, Ellen Bjørlo mener at samarbeidet med Røde Kors er en viktig del av å øke den digitale kompetansen i befolkningen og bidra til økt sosial inkludering.

Ellen Bjørlo

Ellen Bjørlo.

- Norge er en teknologinasjon som sammenlignet med andre land ligger langt framme i digitaliseringsarbeidet. Etter hvert som flere tjenester blir digitalisert, øker også behovet for dataferdigheter. Vi ser det som en viktig del av vårt samfunnsansvar å legge til rette for en digital fremtid for så mange som mulig. Sammen med Røde Kors kan vi bygge digital kompetanse for de som kanskje trenger det mest, sier Bjørlo.