Telenor − Mister muligheten til å tenke seg om Nå sender barna våre direkte fra stua og barnerommet eller fra skolen, shopping og konserter.

− Mister muligheten til å tenke seg om

En av fire 11-12 åringer deler direktesendte videoer i sosiale medier. – Det er ikke lenge siden denne teknologien var forbeholdt de større nyhetskanalene. Nå sender barna våre direkte fra stua og barnerommet eller fra skolen, shopping og konserter, sier Kjellaug Tonheim Tønnesen fra Barnevakten.
Jente ligger i sengen med mobil.

I en undersøkelse Opinion har gjennomført på vegne av Telenor svarer 26 prosent av barn mellom 11 og 12 år at de har livestreamet på Facebook, Skype, Omegle, Meerkat, Periscope eller andre steder.

− Ny teknologi som gjør det mulig å sende direkte fra barnerommet, gjør det enda viktigere at foreldre tar mobilpraten med barna for å bevisstgjøre til smarte valg. Lær de å sette grenser for seg selv og overfor andre, og ikke la seg manipulere, smigre eller presse til noe de egentlig ikke vil, sier hun.

Tre råd

Hun har tre konkrete råd om hvor foreldrene må trekke opp klare grenser:

– Forklar hvorfor det er lurt å være kritisk og kresen. Et konkret råd er aldri å kle av seg på bilder, filmer eller på direktesendte videoer. Vær også forsiktig med å gå inn i en-til-en chat med folk man ikke vet hvem er. Jeg anbefaler også at barn på 11 og 12 år kun streamer fra private profiler eller i mindre grupper hvor man kjenner dem som er lagt til. Og sist men ikke minst må vi voksne bevisstgjør barna på både rettigheter og forpliktelser knyttet til mobbing og personvern, forteller Tønnesen.

Invitasjoner fra fremmede

De aller fleste barn er kritisk til å legge til fremmede på nett. Hele 80 prosent sier de ikke aksepterer invitasjoner eller forespørsler fra fremmede i sosiale medier. 15 prosent av barna svarer at de har takket ja, mens fem prosent ikke vet om de har akseptert invitasjoner og forespørsler fra fremmede.

Skjerdump av nettsiden Periscope.

Skjermdump Periscope.

− Heldigvis er de aller fleste barna bevisste på dette. I spill og sosiale medier er det ikke til å unngå interaksjon med andre mennesker. Det er ikke noe galt i det, men det å «slippe de inn i huset» er mer privat. Her trengs det en bevisstgjøring slik at barn ikke blir smigret, presset eller lurt med på ting som ikke er greit. Vi må jobbe for at barn skal forstå at som ellers i livet så tar man heller ikke via mobilen med seg fremmede "hjem", sier Tønnesen.

Liten skjerm, stort ansvar

I september var halve hovedstadens 6. og 7. klassinger samlet på Ullevaal stadion for å lære mer om å bruke hodet og hjertet på nett under årets Bruk hue-dag. Bak kampanjen står Røde kors, Medietilsynet, Barnevakten og Telenor som reiser landet rundt for å lære barn og unge mer om nettvett og nettmobbing. Siden 2009 har de snakket med mer enn 246 000 barn og 46 000 foreldre.

Tre jenter ser på et nettbret.

− Å ha en smarttelefon mellom hendene innebærer et stort ansvar. Man er sin egen redaktør og risikoen for feiltrinn er stor. Tenk deg derfor om før du poster noe, før du slipper inn fremmede i stua eller på barnerommet og bruk hjertet og vær grei med hverandre, anbefaler administrerende direktør i Telenor Norge, Berit Svendsen.

Bruk Hue-partnerskapet har et tett samarbeid med politiet for å jobbe forebyggende ved å bevisstgjøre foreldre og barn på hvordan de kan bruke sosiale medier på en positiv og trygg måte.