Telenor − Bruk hue bruk hjertet Denne høsten kommer Bruk Hue i ny drakt og med et nytt og eget foredrag for barnetrinnet.

Bruk Hue − bruk hjertet

Denne høsten kommer Bruk Hue i ny drakt og med et nytt og eget foredrag for barnetrinnet.
Ana Brodtkorb smiler og er fornøyd med ny logo.
− Det er avgjørende at vi fornyer oss for å være aktuelle og nyttige for målgruppene våre, sier leder i avdelingen for Samfunnsansvar og Bærekraft, Ana Brodtkorb.
Bruk Hue er antimobbeprogrammet som siden 2009 har besøkt over 600 ungdomsskoler og snakket med tusenvis av barn og foreldre. Sammen med partnerne Røde Kors ved Kors på halsen, Medietilsynet og Barnevakten har Telenor adressert digital mobbing og snakket generelt nettvett til nesten en hel generasjon ungdommer. Nå er det på tide å tenke nytt. Derfor vil Bruk Hue høsten 2015 lansere et eget foredrag for 6. og 7.trinn i barneskolen.
− Vi legger alle merke til at stadig yngre barn logger seg på, på bussen, på skolen, hjemme.  Jeg har selv en to-åring som er svært interessert i nettbrettet, og disse trendene finner vi godt belegg for i forskningen: 90 prosent av alle 10-åringer har smarttelefon. Derfor er det naturlig at vi svarer på denne utviklingen ved å tilby Bruk Hue for barnetrinnet også, forklarer Ana Brodtkorb.
Ny visuell profil
I oktober lanseres Bruk Hue i ny drakt. Den sorte logoen blir erstattet av et lettere uttrykk. Målet er å treffe målgruppen bedre. 
− Vi er veldig fornøyde med den nye profilen. Det var på høy tid å gjøre noe med det visuelle uttrykket. Det handler om å fornye oss slik at vi fremdeles oppleves som aktuelle for de vi ønsker å nå. Ved å inkludere hjertet i logoen understreker vi at antimobbearbeidet også har en emosjonell dimensjon, det er ikke bare en intellektuell avgjørelse å ikke mobbe, «å bruke hue» handler også om å vise empati med andre, forklarer hun.
logo bruk hue
Kjent designer
Den nye visuelle profilen er utviklet i samarbeid med den kjente britiske designeren Keshen Teo,  Han forteller at arbeidet med Bruk Hue har vært spennende.
− Vi utforsket ulike alternativer for logoen, og hadde i bakhodet at både barn og deres foreldre skulle se noe de kunne engasjere seg i. Vi landet på et tidløst symbol med mening, dybde og enkelhet. Det er et hjerte-smile-fjes med et ropetegn som kan betegne den elektroniske verden av "nettikette". Utropstegnet er også litt advarende og skal få barn til å tenke seg om før de klikker, sier han.
Barna fikk bestemme
For Brodtkorb og resten av Bruk Hue-partnerne var det viktig at barna fikk være med å bestemme.
− Når man prøver å nå ut til barn, er det svært viktig å kunne snakke på deres nivå. Det kan kanskje virke enkelt, men det er det ikke. Derfor var det avgjørende å teste ulike typer logoer i fokusgrupper, og til slutt var det barna som bestemte, forklarer hun.
Også Keshen Teo er enig i viktigheten av å inkludere barn i prosessen.
− Jeg mener barn av i dag konsekvent er beskyttet og undervurdert. I en verden hvor barn blir tvunget til å vokse opp raskere på grunn av den økende tilstedeværelsen av teknologi i deres liv, er det avgjørende å forstå deres interaksjon med alle enheter og programmer som er tilgjengelige for dem, sier han.