Telenor Foreldreskolen

Foreldre-paradokset

Telenors Foreldreundersøkelse 2016 viser at over halvparten av foreldre er bekymret når barna er på nett og mobil, men bare 1 av 10 sier nei til barn som vil på sosiale medier.
Familie samlet i stuen med ipad og iphone

For andre året på rad har avdelingen for samfunnsansvar i Telenor Norge kartlagt foreldres holdninger til barn og unge på nett og mobil. Årets studie viser at voksne synes det er utfordrende å henge med i det digitale landskapet som barn og unge beveger seg i.

− Undersøkelsen viser at mange foreldre er bekymret. De opplever at de mangler kunnskap og synes barna er for unge til å være på nett og mobil. Samtidig sier de ikke nei når barna vil på sosiale medier. En grunn kan være, som tallene i undersøkelsen også viser, at foreldre mener at bruken gir barna viktig kunnskap. Denne motsetningen er sikkert en utfordring som mange foreldre kjenner på i hverdagen, sier samfunnsansvarrådgiver, Ellen Bjørlo.

Foreldre henger etter

Mens nesten alle foreldre bruker Facebook og Youtube, svarer hele 57 prosent at de aldri bruker Instagram. Hele 55 prosent sier de aldri bruker Snapchat, en svært populær app blant barn. Nye tall fra Medietilsynet viser at blant norske niåringer er 70 prosent av jentene og 60 prosent av guttene på Snapchat.

− Mange sier det er utfordrende å henge med på utviklingen, men digitale barn trenger digitale foreldre. Vær tilstede, helst på de plattformer der barna dine er. Få hjelp av barnet ditt til å opprette en profil, få tips og råd til hva du bør gjøre og ikke gjøre. Kort sagt: Logg deg på, oppfordrer Bjørlo.

Jente i sofa med iPad

Norske barn best på nett

Hele 9 av 10 foreldre snakker med barna om deres digitale utfordringer ukentlig eller månedlig. Likevel føler 4 av 10 foreldre at de ikke har nok kunnskap til å hjelpe barna med deres digitale utfordringer. For å heve kunnskapsnivået og forsøke og minke den digitale generasjonskløften har Telenor nå lansert nettstedet Den digitale foreldreskolen.

Utsnitt fra foreldreundersøkelsen. 55 % av foreldre er bekymret for sine barns sikkerhet på nett.

− Norske barn er blant verdens mest digitalt kompetente barn, de bruker nett og mobil i gjennomsnitt seks timer hver dag og omstiller seg lynraskt ved lansering av nye apper og nettsteder. Det er mildt sagt vanskelig for oss voksne å henge med i svingene, og som et tiltak for løse disse utfordringene har vi lansert Den digitale foreldreskolen hvor de voksne får lære fra de beste, nemlig barna selv, sier Bjørlo.

Pensum er fordelt i 12 videoer, hvor barn og unge i alderen 11-15 år skolerer voksne i alt fra praktiske råd om bruk av emojis til atferd i kommentarfelt. I tillegg deler de erfaringer fra sin egen netthverdag og reflekterer over hvilke forventninger de har til foreldre på nett.

Gutt i sofa med mobilen

− Barn kan være eksperter i sosiale medier, men det er bare foreldre som er eksperter i å være foreldre. De sosiale plattformene endrer seg, men barn og unges grunnleggende behov er ganske konstante. De trenger foreldre som følger med og bryr seg, uansett om de spiller på nett eller på en fotballbane. Foreldre i 2016 må følge med begge steder, sier Bjørlo.

Mor med datter ser på mobilen

Fakta fra Telenors Foreldreundersøkelse 2016:

  • 55 % av foreldre er bekymret for barnas sikkerhet på nett og mobil. 
  • Foreldres største bekymring (58 %) for sine nettbarn er at er at barna er for unge når de tar i bruk nett og mobil 
  • Det er flere kvinner (61 %) som er bekymret for barnas sikkerhet på nett, enn menn (51 %). 
  • 86 % av foreldre mener barna tilegner seg viktig kunnskap på nett og mobil. 
  • 9 av 10 foreldre snakker med barna om utfordringer på nett ukentlig eller månedlig. 
  • 1 av 3 foreldre vet ikke om barna bruker enkelte medier. 
  • Det er få barn som ikke får lov til å bruke sosiale medier. Kun 1 av 10 har forbud, og blant disse er det Facebook flest ikke får lov til å bruke. 
  • 9 av 10 foreldre bruker Youtube (95%) og Facebook (87%), men kun 1 av 10 er brukere på sosiale medier som er populære blant barn: Kiwi (2%), FourSquare (2,5%) og Kuddle (2,2%) 
  • 55 prosent av foreldre bruker aldri Snapchat. 
  • 57 prosent av foreldre bruker aldri Instagram. 
  • Menn bruker flere sosiale medier enn kvinner. 
  • Flere kvinner er på Snapchat (52%), enn menn (39%)

Gjennomført av Penetrace for Telenor, januar 2016. Utvalg: Personer med barn i alderen 8 -15 år. Antall respondenter: 1002.