Telenor vant fram i klagesak
Telenor har reagert sterkt på at One Call så lenge har fått lov å drive slik villedende markedsføring.
- One Call har gjennom sin markedsføring over urovekkende lang tid villedet kundene. Vi ser frem til at også One Call fremover skal følge markedsføringsloven og at de nå endrer innholdet i sin markedsføring. Feilinformasjonen har pågått altfor lenge, og bør oppheves umiddelbart, sier leder for Mobile i Telenor, Bjørn Ivar Moen.
FO: One Call bryter loven
I en pressemelding fra Forbrukerombudet uttaler forbrukerombud Gry Nergård som følger:
«Reklamen gir inntrykk av at det er akkurat like bra å være One Call-kunde som å være kunde hos en av de andre operatørene, bare at det er billig. Dermed underslår den fordeler hos konkurrentene, blant annet 4G, som One Call per i dag ikke har. Dette er et brudd på markedsføringsloven.»
Mangler tjenester
- 4G er bare ett eksempel på at One Call definitivt ikke er «like bra» som Telenor, i tillegg kan One Calls mangel på tjenester som HD Voice og Min Sky fremheves, videre Telenors servicetjenester som lengre åpningstider på kundeservice og Telenor-butikker landet over, sier Bjørn Ivar Moen.
Dette er andre gang One Call får korreks for slagordet sitt. I september i fjor slo Næringslivets Konkurranseutvalg enstemmig fast følgende: «Kampanjen «Like bra – bare billig» er udokumentert og utilstrekkelig konkretisert, og derfor villedende.»
I september 2012 sendte Telenor klage til Forbrukerombudet på One Calls markedsføring, men klagen ble ikke behandlet. I februar i år sendte Chess inn klage til Forbrukerombudet om samme sak. Forbrukerombudet har nå behandlet klagen, og konkludert med at markedsføringen til One Call er villedende. I sin redegjørelse for dette, viser Forbrukerombudet til Telenors klage.
Les pressemelding om saken hos
Forbrukerombudet