Pressemeldinger

​Telenor: 7 teknologitrender for 2018

Hvis 2017 var året da selvkjørende biler, kunstig intelligens, stordata og kryptovaluta dukket opp på radaren, blir 2018 året da mange av disse for alvor får fotfeste, sier Telenors forskningsavdeling.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen flankert av Telenors konsernsjef Sigve Brekke og Berit Svendsen, administrerende direktør for Telenor Skandinavia under demonstrasjonen av 5G i 2017. I 2018 vil 5G for alvor komme på radaren.

(Oslo, 13. desember 2017) Hvis 2017 var året da selvkjørende biler, kunstig intelligens, stordata og kryptovaluta dukket opp på radaren, blir 2018 året da mange av disse for alvor får fotfeste, sier Telenors forskningsavdeling.

- Store endringer skjer ofte når lovregulering, brukerpreferanser og teknologi sammenfaller. Mobilteknologi er ett eksempel, bilen ett annet. I 2018 vil vi se viktig utvikling i alle tre dimensjonene. Våre forskere har plukket ut trender som vi mener vil ha betydning i det kommende året, og som det er lurt å ligge litt i forkant av, sier Bjørn Taale Sandberg, Telenors forskningsdirektør.

Hvilke store endringer i teknologilandskapet kan vi forvente i året som kommer? Forskere fra Telenor Research har identifisert syv teknologitrender som kommer vår vei i 2018:

1. Nyhetsoppdateringer i sosiale medier: Mindre sosialt, mer media

Facebook brukere poster mindre og mengden av relevant informasjon i nyhetsoppdateringene går ned, mens det blir mer av profesjonelt og betalt innhold – med varierende relevans. Brukerne vil sannsynligvis også bli mer kritiske ettersom bevisstheten stiger rundt "falske nyheter" som siver inn i nyhetsoppdateringene.

- Grunnet redusert relevans vil vi se bruk flytte seg til andre plattformer for nyheter og oppdateringer fra venner og familie, sier Sandberg.

Samtidig vil Facebook fortsette utviklingen mot å bli en komplett kommunikasjonsplattform – både gjennom den populære Messenger appen og i Facebook grupper for koordinering av vennegjengen.

2. Folk vil faktisk lese vilkår og betingelser på nett

I mai 2018 trer EUs nye personvernregelverk (General Data Protection Regulation eller GDPR) i kraft. Les videre for dette er viktig: Brukere av enhver digital tjeneste – de fleste av oss – blir eiere av dataene vi genererer. Regelverket styrer hvordan personopplysninger er beskyttet innen EU-land, og sikter på å gi makten over egne data tilbake til oss. Helt spesifikt må formålet med innsamling av data og bruken av dataen, forklares slik at vi skjønner hva vi sier ja til.

- Vi kommer til å se mange variasjoner og eksperimenter med digitale vilkår og betingelser i begynnelsen. De beste løsningene vil trolig bli kopiert og spredd. Når det blir overkommelig å både lese igjennom og forstå vilkårene for bruk av en tjeneste før du trykker ja, kommer vi i større grad til å ta jobben med å sjekke dem, sier Sandberg.

Det er enda ikke klart hvordan dette vil påvirke forbrukere i Asia men det forventes ringvirkninger i månedene og årene fremover.

– Globale giganter som Google og Facebook vil trolig gjøre sine nye vilkår og betingelser gjeldende globalt, legger Sandberg til.

3. Kunstig intelligens og dyp læring når massemarkedet

Kunstig intelligens og særlig dyp læring, magien bak førerløse biler og ansiktsgjenkjenning, har hatt en solid plassering på toppen av hypekurven de siste årene.

– Vi mener 2018 blir året da dyp læring ikke lenger bare er en hype, og blir tatt i bruk av fler enn internett-gigantene, sier Sandberg. Teknologien kommer til å bli adoptert i en rekke industrier, som helse, energi, transport og telekom. De som lykkes vil gjør det gjennom hardt arbeid, god innsikt i forbruksmønstre, rikelige mengder treningsdata, og ferdigheter og kunnskap i å trene modeller. De som feiler kan skylde på for høye forventninger til hva dyp læring kan oppnå, umoden datahåndtering, og ikke minst antagelser om at dyp læring kan kjøpes fiks ferdig og ikke må trenes opp innad i selskapet.

Hva er dyp læring?

Dyp læring (deep learning) er et underfelt av maskinlæring som handler om å bygge store modeller som etteraper hvordan nevronene i hjernen er koblet sammen, og lære disse opp med store mengder data. Dyp læring står bak revolusjonerende gjennombrudd i automatiseringen av et bredt spekter av oppgaver, inkludert forståelse av bilder, tekst og tale.

4. Kan blockchain vokse ut av kryptovaluta-vuggen?

Det spørs hvem man spør, men problemene ser ut til å øke og teknologien kan komme til å streve med å vokse seg ut av krybben. Blockchain er best kjent som teknologien bak Bitcoin, en digital valuta som ikke har et sentralt styrende organ som garanterer for transaksjoner. En av fordelene med blockchain er at den er motstandsdyktig mot hacking – og ikke avhengig av én part. Denne motstandsdyktigheten og mangelen på en sentralisert autoritet som kontrollerer teknologien, gjør det imidlertid også svært vanskelig å utføre nødvendig vedlikehold og å videreutvikle en løsning som er i drift, noe alle programvaresystemer trenger for ikke raskt å bli avleggs.

- Dette er litt av et paradoks og blockchain industrien må finne en løsning for å kunne levere på lovnadene sine. I 2018 kommer det til å bli ytterligere debatt om denne tematikken – og forhåpentligvis en løsning, spår Sandberg.

Hva er Blockchain?

For det første – blockchain er ikke Bitcoin men Bitcoin bruker blockchain som en distribuert replikert database. En blokk er en samling av transaksjoner som utgjør en oppdatering av databasen. Blokker refererer foregående blokk og gir dermed en transaksjonshistorie og rekkefølge til oppdateringene. Kryptografi benyttes for å sikre informasjonen i blokkene, inkludert referansen til foregående blokk, og gjør forsøk på endringer av historien enkelt å avsløre.

5. 2018 vil utvide virkeligheten din

Det føles som en evighet siden Pokémon Go, men nå er det tegn på at Augmented Reality (AR) er klar til å ta et hopp.

– Selv om vi ikke tror på en bred relansering av Googles AR briller i nærmeste fremtid, kan vi forvente en rask økning i antall apper som bruker AR i 2018, sier Sandberg.

I den siste versjonen av iPhones operativsystem har Apple bygd inn AR-støtte for å gi supplerende informasjon i kameraskjermen. Dette betyr at mye av kompleksiteten blir fjernet for programmerere og at AR plutselig er innen rekkevidde for hundre tusener utviklere.

- Akkurat hva de ender opp med å lage skal ikke vi spå, men kanskje vil din favoritt navigerings-app navngi veien du ser på i kameraet eller fortelle deg at restauranten du har i skjermen serverer favoritt pizzaen din, nevner Sandberg.

6. Vinter-OL og virtualisering tar et stavtak for 5G

Takket være vinterolympiaden i Sør-Korea vil verden få sin første sniktitt på 5G i aksjon. Her vil vi trolig se økt bruk av nettverksvirtualisering, at første 5G spesifikasjonene blir implementert i utstyr og at 5G spektrum tas i bruk. I tillegg til utvikling og testing av avanserte tekniske egenskaper, venter vi å se demoer av 5G-linket droneutstyr som følger skihoppere i luften eller oversikt over nedfarter fra ulike 5G-koblede utsiktspunkter.

– En sniktitt som dette på 5G teknologien vil gi oss ny kunnskap om hvordan teknologien kan bli brukt for å styrke industrivertikaler som transport, og gi verdifull innsikt i 5Gs ytelse. Historiebøkene vil nok si at 2018 er året da 5G ble lansert, sier Sandberg.

7. Lommebok blir avleggs

I 2018 vil lommeboken for alvor bli avleggs, da flere av enhetene vi omgir oss med i hverdagen, som bilnøkler, drikkeautomater, smarttelefoner, oppkoblede biler, sportsklokker og mange fler, vil kunne få innebygde betalingsløsninger. Dette er drevet av regulering og av teknologiutvikling innen kunstig intelligens og tingenes internett.

I Europa kommer det nye Payment Service direktivet, som pålegger banker å tilrettelegge for tilgang til bankenes kundedata for eksterne aktører - som oppstartsbedrifter i finansteknologi.

- Dette baner vei for ‘åpen bankvirksomhet’ og akselererende innovasjon, men gir også utfordringer for nåværende forretningsmodellene og økosystemer rundt mobilbetaling. Det blir også helt essensielt å ha fokus på sikkerhet for å hindre at cyberkriminelle hacker enheter med betalingsløsning, sier Sandberg.

For ytterligere informasjon:

Hanne Knudsen, informasjonssjef, Telenor Group, telefon: 90 80 40 15, e-post: hanne.knudsen@telenor.com eller ring pressetlf. på 800 80 900. Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse