Pressemeldinger

Lanserer ny digital ekspertpakke for varehandelen

Kampen om butikk-kundene hardner til, og kundeflukt og butikkdød preger overskriftene. Nå lanserer Telenor en helt ny digitaliseringstjeneste hvor ny teknologi og innsikt skal brukes i den tøffe kundekampen.
Nå lanserer Telenor en helt ny digitaliseringstjeneste. Kai Gulbrandsen (til høyre) i Princess-kjeden er pilotkunde. Her sammen med Steffan Thorvaldsen fra Telenor. Foto: Martin Fjellanger.

(Fornebu, 2. mars 2018) Kampen om butikk-kundene hardner til, og kundeflukt og butikkdød preger overskriftene. Nå lanserer Telenor en helt ny digitaliseringstjeneste hvor ny teknologi og innsikt skal brukes i den tøffe kundekampen.

Hvorfor skal kundene gå i butikker når nesten alt er å få kjøpt enkelt og greit over nett? Og hvordan skal norske nettbutikker ta opp kampen mot de store internasjonale?

– Disse spørsmålene tror jeg de fleste som jobber innen handelen har stilt seg den siste tiden, sier Ove Fredheim, leder for Telenors bedriftsdivisjon.

Han mener at den som klarer å gi kunden sømløse og personifiserte opplevelser uavhengig om kunden handler på nett eller i butikk vil bli morgendagens handelsvinner.

– Du må se kunden på tvers av kanaler og bruke innsikten til å tilby personifiserte opplevelser. Derfor tilbyr vi nå en helt ny rådgivningstjeneste «Smart Retail» rettet mot varehandelen, hvor vi ser på hvordan ny teknologi og smarte løsninger kan bidra til effektivisering og innovasjon, sier Fredheim.
Ove Fredheim, leder av Telenors bedriftsdivisjon mener at den som klarer å gi kunden sømløse og personifiserte opplevelser uavhengig om kunden handler på nett eller i butikk vil bli morgendagens handelsvinner. Foto: Martin Fjellanger.

Med seg på laget har Telenor over 100 partnere innen tingenes internett (IoT), big data, sensorikk og analyse som kan skreddersy teknologi for varehandelen.

Princess satser på teknologi i butikk og på nett
Princess har 150 butikker over hele Norge, og er en av åtte pilotkunder som har testet ut Telenors nye digitale rådgivningstjeneste. De har nå rustet opp den digitale infrastrukturen for alle butikkene sine for å kunne bruke ny teknologi til kundens beste.

– Vi vil nå ta i bruk beacons i butikkene slik at kundene våre kan få tilbud rett på mobilen, når de er i butikken og i kjøpsmodus. Vi vil øke kundeopplevelsen og vårt mål er å være relevante og bruke kundedataene våre smartere, sier Kai Gulbrandsen, daglig leder i Princess-kjeden.

– Vår strategi er å være best både på nett og i butikk. Vi vil se på hvordan ny teknologi kan bidra til at vi kan drive butikken smartere, samt gjøre oss mer relevante for kundene våre, sier Kai Gulbrandsen, daglig leder i Princess-kjeden. Foto: Martin Fjellanger.

Beacons er en teknologi som gjør det mulig å sende meldinger med tilbud og kampanjer til mobiltelefoner som befinner seg i eller i nærheten av en butikk.

– Vår strategi er å være best både på nett og i butikk. Kundetilpasning av dialogen er en nøkkel uansett hvor kunden ønsker å handle. Vi vil se på hvordan ny teknologi kan bidra til at vi kan drive butikken smartere, samt gjøre oss mer relevante for kundene våre, sier Gulbrandsen.

Varehyller som sier fra når de trenger påfyll

Den nye tjenesten fra Telenor er bygget rundt fire hovedområder, som samlet kan sørge for at virksomheten kan være relevant for kundene også i fremtiden: Smarte Opplevelser, Smart Drift, Smarte Ansatte og Smart Innkjøp og logistikk. Innen hvert av disse områdene er løsningene ulike, men felles er god infrastruktur som mobil og fiber som bærer og nye digitale løsninger innenfor tingenes internett, big data, ulike sensorer og beacons.

– For å bruke teknologien smart og drive innovasjon, må man først ha på plass infrastrukturen. I tillegg har vi med over 100 partnere i vår smart-portefølje, så kunden trenger ikke å orientere seg i jungelen av ulike tilbydere. Vi bistår med peke på riktig strategi, sørger for ypperlig nettkvalitet og gjennom partnere leverer vi de løsningene kunden trenger, sier Fredheim.

Ved bruk av sensorer som kommuniserer over tingenes internett kan lagerhyller automatisk gi beskjed om behov for nye varer, og kanskje bestille varene selv.

– Det er alltid noen som har smarte løsninger som de vil selge, men for oss er det ingen løsning å kjøpe litt her og der. Ny teknologi må sys sammen til å bli en funksjonell pakke for alle butikkene, og derfor er det fint å kunne dra nytte av den kompetansen og det nettverket Telenor tilbyr, sier Gulbrandsen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Kristine Meek, kommunikasjonssjef i Telenor Norge
Tlf: 918 85 405, e-post: kristine.meek@telenor.comeller ring pressetlf. på 800 80 900
Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse