Innlandet på SMS-toppen
(Fornebu, 28. februar 2014) Telenor åpner i løpet av få uker 77 nye mobilforretninger over hele Norge. Telenorbutikken AS heter den nye butikkjeden som denne uken ruller ut i Hedmark og Oppland. En ny undersøkelse fra Telenor viser at de to fylkene er blant landets ivrigste mobilbrukere.
Gjennomsnittlig sender innbyggere i Oppland 88 meldinger i måneden og topper dermed SMS-statistikken i Norge, mens hedmarkingene følger hakk i hæl med 85 meldinger per måned. Når det kommer til gjennomsnittlig databruk, ligger opplendingene også høyt med et gjennomsnitt på 250 MB i måneden. Dette gir fylket en tredjeplass i Norge, mens Hedmark kun ligger på en 14. plass blant landets fylker.
- Selv er jeg fra Raufoss i Oppland, og jeg kan ikke si at jeg er overrasket over tallene. Jeg prater mye og jeg bruker mobilen så godt som konstant, og det virker det som mine medfylkinger også gjør, sier Bjørn Ivar Moen, Telenor Norges mobilsjef.
Telenor inviterte en av fylkets ivrigste mobilbrukere i 15 år gamle Jenny Victoria Håkenstad-Mikaelsen til åpningen av den nye butikkjeden på Raufoss.
- Jeg elsker min mobiltelefon, og jeg bruker den til alt mulig. Mobiltelefonen knytter hele vennegjengen tettere sammen, og jeg liker å følge med på nye ting, sier Håkenstad-Mikaelsen.
Avansert bruk krever avanserte butikker
Moen forteller at avanserte tjenester og smart mobilbruk gjør at flere ønsker butikker som tar kundene mer på alvor.
- Internett gir gode muligheter for selvbetjening og hjelp, men det er også et ønske blant våre kunder om å sjekke ut ulike modeller og få personlig hjelp til hvilket abonnement og mobil som passer best til eget forbruk. Derfor mener vi det er riktig å satse på butikker hvor man kan oppsøke for å få råd og veiledning knyttet til produkter og tjenester, sier Bjørn-Ivar Moen, og peker på at det gjerne er avanserte kunder som benytter seg av mulighetene for råd og veiledning i butikk.
Moen mener at de nye butikkene inviterer til utforskning og lek.
- Butikken er også et sted for relasjoner med eksisterende og potensielle kunder. Det nye konseptet tar kundenes behov på alvor, og det skal være et rom for noe mer enn salg. Alle modellene er koblet til nettet og kundene skal kunne erfare hvordan produktene og tjenestene virker allerede mens man er i butikk. Telenorbutikken skal være et rom for utforskning og lek med det nyeste innen mobilteknologi og god kunderådgivning, sier Moen.
Satser stort
Telenorbutikken åpnet 12 butikker i Oslo og Akershus forrige uke, og nå rulles den nye mobilkjeden ut i resten av landet, og altså først i innlandet. I dag åpner kjeden fire butikker i Oppland (Gran, Lillehammer, Gjøvik og Raufoss) og tre butikker i Hedmark (Elverum, Hamar og Kongsvinger). I tillegg åpnes Telenorbutikken på Triaden i Lørenskog og på Jessheim denne uken. I første omgang skal hele 77 forretninger åpnes i løpet av syv uker.
- Det er viktig for oss å være representert der folk ferdes, og da må vi ha mange butikker. Hvis du vurderer å kjøpe en ny mobiletelefon eller nettbrett, eller rett og slett ønsker å slå av en prat om mobilbruk, er det Telenor sitt mål at det ikke skal være langt til nærmeste Telenorbutikk, sier Moen.
For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Leder for presse- og kommunikasjonssenteret, Kristine Meek, tlf. 918 85 405 eller mail: Kristine.Meek@telenor.com