Pressemeldinger

Historien om et norsk teleeventyr

Telenor lanserer i dag en av sine mest omfattende reklamekampanjer i Norge. Kampanjen, som har Steven Van Zandt i en av hovedrollene, vil bli vist på TV, i aviser, på nettet og ute der folk ferdes.

(Fornebu, 7. februar 2014) Telenor lanserer i dag en av sine mest omfattende reklamekampanjer i Norge. Kampanjen, som har Steven Van Zandt i en av hovedrollene, vil bli vist på TV, i aviser, på nettet og ute der folk ferdes.

Målet med kampanjen er å fortelle hvordan Telenor gjennom å tenke typisk norsk og annerledes har klart å utvikle seg fra å være et nasjonalt teleselskap til å være en stor teknologiaktør med 160 millioner kunder i 13 land verden rundt. Kjernen i kampanjen er å fortelle hvorfor norsk annerledeshet har vært en viktig forutsetning for at Telenor har vokst og blitt det internasjonale selskapet det er i dag.

- Telenor har oppnådd internasjonal anerkjennelse som en solid og nytenkende teleoperatør, og vi leverer sterke finansielle resultater kvartal etter kvartal. Men denne kampanjen har som mål å vise andre og mer ukjente sider av Telenor som kanskje ikke nordmenn tenker på, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge.

- På tross av at Norge er et lite land har nordmenn alltid turt å flytte grenser og sette seg store mål. Det å tørre å tenke annerledes for at kundene verden over skal få bedre tjenester, er en av Telenors store fordeler, sier Svendsen.

Annerledeslandet
Kampanjen lanseres samtidig med starten av OL og kalles MissionNorway. Telenor var en samarbeidspartner under Lillehammer-OL i 1994 og var godt synlig med den gamle logoen. I Sotsji pryder Telenors blå logo uniformen til Aksel Lund Svindal. Dette er et symbol som er identisk med den som pryder salgssykkeltaxier i Hyderabad, India, tiltrekker seg unge thailendere i hypermoderne butikker i Bangkoks kjøpesentre og som stolt vises på veggene i selskapets serbiske kundesenter.

Mange kaller Norge for annerledeslandet og Telenor har brukt denne annerledesheten til å bli et hypermoderne teknologiselskap. Det er mange aktører innenfor denne bransjen som klør seg i hodet når de ser alt det Telenor har utviklet i dette lille landet langt mot nord.

- Det viser at det å tenke annerledes gir resultater og det ønsker selskapet å vise gjennom denne kampanjen, sier Svendsen.

Frontes av Lilyhammer-stjerne
Skuespilleren Steven Van Zandt fronter reklamekampanjen ettersom han har opplevd Norge fra mange sider og blitt imponert over hva man kan få til i et så lite land.

- Prosjektet har vært veldig givende, ikke minst fordi kjernen i kampanjen er den norske annerledesheten. Som de fleste vet har jeg opparbeidet meg en viss fascinasjon for Norge, for å si det mildt. De norske særegenhetene er ufattelig fornøyelige og tidvis uforståelige, men samtidig fører de til mye kreativitet og smarte løsninger som mange andre aldri ville tenkt på, sier Steven Van Zandt.

Telenor har brukt det Londonbaserte reklamebyrået, Green Cave People, for å se på Telenors innovative annerledeshet med friske øyne. Målsetningen var å fortelle ukjente historier på en overraskende og humoristisk måte. Nordmenn har visse egenskaper og særegenheter som blir karakterisert og beskrevet ved hjelp av små historier i kampanjen. Disse blir beskrevet ved å gløtte inn i det moderne, multinasjonale Telenor og vise hvordan selskapet jobber for å betjene kundene stadig bedre og styrke det enkelte samfunn.