Facebook til hverdags og Snapchat til fest
(Fornebu, 8. juli, 2019) Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube er trafikkdriverne i telenettet, men det er store forskjeller på bruksmønstret for de forskjellige appene.
Sommertid innebærer mer fritid og nytelse for de fleste. Vi legger fra oss jobben, men ikke mobilen eller nettbrettet. De største og mest kjente appene utgjør nærmere 40 prosent av all datatrafikk i Telenors mobilnett.
Det viser nye dybdemålinger av Telenors mobiltrafikk i kjernenettet. Målingen er gjort i uke 24, og oversikten som Telenor presenterer viser hva slags tjenester og apper som er mest populære i Norge.
– Den enorme mengden mobildata som passerer Telenor Norges mobile kjernenett er et godt instrument til å se hva slags tjenester kundene er opptatt av til enhver tid. Det gir oss verdifull innsikt til å utvikle nye digitale tjenester og optimalisere utbygginger og oppgraderinger i mobilnettet, forklarer Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge.
Facebook, Instagram, Snapchat og YouTube er ikke overraskende de største trafikkdriverne og står for 28 prosent av mobiltrafikken.
Av personvernhensyn er alle data fra kjernenettet på aggregert nivå. Dataene er anonymisert og det er ikke mulig å bruke målingene til å identifisere individer eller enkelte mobiltelefoner.
Lørdagstopp på Snapchat
Det er tydelig forskjell på når mobilsurferne bruker de ulike appene. Mens bruken av Facebook begynner tidlig på morgenen og fordeler seg jevnt utover dagen, kommer Snapchat først skikkelig i gang etter kl. 12.
– Facebook benytter vi titt og ofte uavhengig om man kun scroller eller aktivt legger ut bilder og kommentarer. Dersom vi ser på en alminnelig uke, ser vi derimot at Snapchat er spesielt populær i helgene. Det er tross alt da vi finner på noe gøy som vi ønsker å dele med venner og familie. Snapchat har en lørdagstopp som er 75 prosent over hverdagstoppen, sier Brown.
Det er tydelig forskjell på når mobilsurferne bruker de ulike appene, forteller Ric Brown, mobildirektør i Telenor Norge. (Foto: Martin Fjellanger)
Ulikt bruksmønster for ulike tjenester
Uavhengig om man foretrekker Facebook, Snapchat eller andre apper, bruker man oftest flere tjenester spredt utover dagen. Facebook har stort sett jevn trafikk mellom kl. 09-22, mens snappingen kommer i gang kl. 12. YouTube og Spotify når derimot sine topper rundt kl. 15. Tjenesten som skiller seg mest ut er Netflix. Dette er en typisk kveldsaktivitet og toppes først kl. 22.
– Denne innsikten gir oss hint om hvilke applikasjoner vi bør følge godt med på. Vi ser at ved endring av kundevaner og oppdateringer på applikasjoner kan datatrafikken øke kraftig for både applikasjonen og den totale datatrafikken i mobilnettet over natten, sier Brown.
Telenor registrerer at spesielt noen dager i året gir ekstrem aktivitet i nettet.
– Vi ser at trafikken øker spesielt i høytidene. Eksempelvis opplevde vi en stor økning 17. mai. Dette skyldes ekstrem samtidighet. Nå når vi har vanlige dager, fordeler trafikken seg litt jevnere i tid og vi unngår ekstremtoppene. I sommerperioder får vi ofte høyere samtidighet i forbindelse med streaming av idrettsarrangement, men så langt har ikke dette gitt spesielt store utslag, sier Brown.
For ytterligere informasjon:
Telenor Norges pressetelefon 800 80 900
Besøk også vårt nyhetsrom og følg oss på Twitter @TelenorN_presse