Mobilopplevelser i verdensklasse kommer ikke av seg selv

Fra fire steder rundt om i Norge sørger Telenors teknologieksperter for at hverdagen går rundt for folk flest. Vi har kikket bak kulissene hos et av Nordens mest innovative og kunnskapsrike teknologimiljøer.

Sindre Høyer Føllesdal i labben på Fåberg.

På Fåberg i Lillehammer møter vi Sindre Høyer Føllesdal, som jobber som Technical Expert Terminals i teknologidivisjonen i Telenor. Hans oppgave er å få terminaler til å spille sammen med nettverket, noe som ikke minst er viktig i forbindelse med utbyggingen av det nye 5G-nettet. Han er stolt over å ha en jobb som betyr mye i folks hverdag.

 – Jeg tenker ofte på alle de som er helt avhengige av oss for å få ting til å fungere, firmaer så vel som privatpersoner, og er veldig fornøyd med at vi leverer et så godt produkt til så mange mennesker.

 Det handler både om at folk skal kunne bruke mobilene sine uten problemer, men også om at samfunnskritiske og livsviktige tjenester fungerer som de skal døgnet rundt.

– I Norge er det jo litt spesielt. Det er ikke så mange land som har tre nødnumre, og det er det få terminalprodusenter som er vant til. Så der har det gjennom årene vært en del jobb med å få kabalen til å gå opp for alle mulige forskjellige teknologier: 2G, 3G, 4G, WiFi, og hvordan disse tingene skal fungere også uten SIM-kort.

Når hobby blir næring

Sindre har jobbet i Telenor siden 2012, og det er langt fra tilfeldig at han jobber med akkurat det han gjør.

– Så lenge jeg kan huske, har jeg alltid vært veldig interessert i mobiltelefoner. Jeg brukte til og med konfirmasjonspengene mine på en mobiltelefon. Det var en Sony Ericsson T68i – drømmetelefonen som var blant de første med fargeskjerm, MMS og Bluetooth!

 

Sindre tester en mobil.
Sindre Høyer Føllesdal bruker mye tid i labben på Fåberg.

Hva er vel bedre enn å kunne kombinere hobby og arbeid? Med Forsvarets ingeniørskole på Jørstadmoen i bagasjen, søkte han – helt uoppfordret – jobb hos Telenor på Fåberg. 

– Jeg hadde fått høre at det var et teknisk senter her på Fåberg, så da ringte jeg til lederen og spurte om han hadde en jobb til meg. Og det hadde han faktisk, ler han.

 I dag handler arbeidshverdagen mye om 5G. Avdelingen til Sindre er helt sentral i samarbeidet med mobilprodusentene og har i år blant annet jobbet tett med Samsung for å gjøre deres S20-serie klar for Telenors 5G-nett. Men det er også tid til andre, spennende oppgaver.

– 5G er det som tar mest tid, men jeg jobber også en del med RCS-prosjektet, hvor vi skal oppgradere SMS-plattformen til Telenor slik at man får mer og bedre innhold i SMS-ene sine. Det vil ta SMS-tjenesten til et helt nytt nivå, og vi er veldig nærme lansering, avslører han.

Se ledige stillinger her

Mulighetens mester

I Telenor ivaretar man hele verdikjeden internt, fra utvikling og planlegging til drift og vedlikehold. Stein Hermanrud er en av dem som har best kjennskap til dette. Han jobber i samme avdeling som Sindre, men sitter på Fornebu. Stein har, mildt sagt, litt lengre fartstid i Telenor enn sin kollega, og er på en måte selve personifiseringen av hele verdikjeden.

 I 1981 begynte han som montør, tok videreutdanning etter fire år og jobbet deretter som tekniker og ingeniør. Han har opplevd hele «industrirevolusjonen» i telekom fra NMT og GSM til dagens 5G, og jobbet med både core-nett, transmisjon, IP, radio og nå terminaler.

– Det har vært en kjempeinteressant reise. At jeg har fått mulighet til å bytte jobb etter noen år til et annet område og fortsette med det, er jo en viktig grunn til at jeg fortsatt er her, forteller han. 

Med så mange år i Telenor, har han ikke bare bygget opp en bred kompetanse og fått masse viktig erfaring. Han har også mange herlige historier på lager, som virkelig understreker den revolusjon industrien har vært gjennom de siste tiårene.

– GSM var morsomt. De største kundene våre var jo de største bandittene i Oslo. De hadde nemlig hørt at politiet ikke kunne avlytte samtaler på GSM. Så de første som begynte å kjøpe abonnementer på GSM var de største kjeltringene i byen, humrer han. Og da 3G kom var jeg en av de første som fikk testet mobildata i landet. Vi satt i en bunkers borte i Bergen og kunne surfe på VG fra mobilen. Det var stort.

Stein Hermanrud på kontoret.
Stein Hermanrud har lang erfaring fra hele verdikjeden – med stor variasjon i forskjellige teknologier.

Man skulle kanskje tro at det er lett å bli mett på utfordringer etter så mange år i bransjen, men Stein er fortsatt sulten på mer. Nå er siktet stilt inn på neste reise; utbyggingen av 5G og de mange helt nye tjenester og markeder som vil komme fremover. 

– Jeg tenker det vil bli mye mer industrifokus, at industrien kan nyttegjøre seg de spesialitetene som finnes i 5G, og det vil komme mye mer IoT, roboter og styringssystemer, sier han entusiastisk. 

Neste generasjons mobilnett medfører virkelig noen helt fantastiske muligheter, men midt oppi all fascinasjon for ny teknologi, innovasjon og enorme hastigheter, er han nøye med å trekke frem den viktigste drivkraften for ham.

– Jeg er mest opptatt av at kundene får levert tjenestene de trenger, og at de er fornøyd med dem. Alt det tekniske skal bare ligge der – som en forutsetning for at ting fungerer som kunden ønsker, avslutter han.

 Vil du være med på neste «industrirevolusjon» og jobbe med fremtidens mobilnett? Les mer nederst i artikkelen.

Kundens beste venn

En som her helt enig med Stein, er Solfrid Hagen som sitter på Tyholt i Trondheim.

– Det beste med jobben er å føle at man er med og bidrar til å gjøre en forskjell ute blant folk, at de får en bedre opplevelse av Telenors nett, sier hun uten å nøle.

Solfrid har jobbet i Telenor siden 2013. Med teknisk utdannelse fra NTNU og relevant arbeidserfaring i bagasjen, ble veien etter hvert kort til Tyholt. Hun trengte ikke engang å søke for å få jobben.

– Jeg ble headhuntet hit etter at NetCom la ned sin tekniske avdeling her i Trondheim, og det var ingen tvil da jeg mottok jobbtilbudet, forteller hun. Her sitter det eksperter på forskjellige områder med all den kunnskap man trenger for å ha et godt og trygt mobilnett. Om man lurer på noe, enten i forbindelse med jobb eller av egen faglig nysgjerrighet, finnes det alltid noen man kan få gode og utfyllende svar fra.

Solfrid jobber med idriftsettelse, utvidelse og oppgradering av mobilsiter – både permanente endringer og midlertidige løsninger i forbindelse med store konserter, festivaler og sportsarrangementer. Hun samarbeider tett med entreprenører som installerer basestasjoner og antenner, og sammen sørger de for at nettet blir mer robust og kan tåle flere brukere innenfor gitte områder.

Solfrid på foran PC-en
Solfrid Hagen har alltid kundens behov i fokus – uansett teknologi.

– Jeg er veldig stolt over den forskjellen avdelingen min faktisk gjør, at vi forbedrer kundeopplevelsen til tusenvis av mennesker ved å bedre og oppgradere nettet vårt, slik at flere kan få god nytte av det.

 Solfrid fornekter seg ikke heller når det gjelder 5G, og er veldig tydelig på hva hun forventer av det nye mobilnettet.

– Vi trodde at verden ble forandret da vi fikk 4G … og det ble den jo … men det blir nok en enda større forskjell med 5G. Det vil gi en fantastisk kundeopplevelse ved at kapasitet og hastighet på nettet vil være mangedoblet, og det blir spennende å se hvordan samfunnet og de forskjellige industriene vil kunne utnytte dette.

– Det viktigste vil, som alltid, være at nettet er robust og gir en sømløs brukeropplevelse, slik at kundene kan være trygge på at de varer og tjenester vi leverer fungerer til enhver tid, sier hun avslutningsvis.

Og tydeligere kan det vel ikke sies – det vil stadig komme nye teknologier og innovasjoner, men viktigst er kundenes opplevelser. Da er det trygt å vite at Solfrid, Stein, Sindre og alle deres flinke kollegaer i Technology i Telenor Norge hver dag året rundt jobber for å levere mobilopplevelser i verdensklasse.

Vil du være med på laget og skape fremtidens teknologiløsninger?

Se ledige stillinger